|
Innehåll
E-post
|
|
Wittgenstein,
Ludwig Josef Johann 1889-1951
Biografi
Österrikisk-Engelsk filosof. Föddes i Wien i en förmögen katolsk
familj av judisk härkomst. Studerade ingenjörsvetenskap i Berlin
1906-1908, därefter i Manchester fram till 1912. Under denna tid
kom han i kontakt med Russells skrifter och 1912 uppgav han ingenjörsstudierna
för att börja studera matematik och logik i Cambridge under Russells
ledning. I Cambridge kom han också i kontakt med bl.a. Moore.
1913-1914 befann han sig i Norge och under krigsåren tjänstgjorde
han frivilligt som artillerist i den österrikiska-ungerska armén
på östfronten. Vid krigsslutet befann han sig en tid i fångenskap
i Norditalien. Tractatus logico-philosophicus utkom 1921 på tyska
och året därpå på engelska. Efter att ha blivit befriad från fångenskapen
i Italien utbildade han sig till lärare och mellan 1920 och 1926
verkade han som folkskollärare i en by i Österrike. En tid arbetade
han som trädgårdsdräng i ett kloster och ägnade ett par år till
att rita och bygga ett hus åt en av sina systrar. 1929 återvände
han till Cambridge där han blev filosofie doktor på Tractatus.
1939-1947 var han filosofiprofessor i Cambridge, men under kriget,
då han tjänstgjorde inom sjukvården i London och Newcastle, blev
hans verksamhet sporadisk. 1947 flyttade han till Irland, för
att arbeta i avskildhet. Två år senare konstaterades att han hade
cancer och 1951 dog han i Cambridge, 62 år gammal, efter att ha
hunnit med ett besök hos familj och vänner i Wien och Oxford och
en kort vistelse i Norge. Postumt utgavs Philosophische Untersuchungen/Philosophical
Investigations (Filosofiska undersökningar) 1953, Remarks on the
Foundation of Mathematics 1956, The Blue and Brown Books 1958,
Notebooks 1914-16 1961, Zettel (Lappar) 1967, Philosophische Bemerkungen
(Filosofiska anmärkningar), Philosophische Grammatik (Filosofisk
grammatik) 1969, Über Gewissheit (Om visshet) 1969, vilka
är sammanställningar av anteckningar, manuskript och föreläsningsreferat.
Den tidige
Wittgenstein
Tractatus
Världen
Wittgensteins
uppfattning om världen är nära förknippad med hans teorier för
språket och dess förhållande till världen och kan sannolikt i
stor utsträckning ses som en konsekvens av dessa teorier. Världen
består ytterst av enkla ting, föremål eller saker, som inte vidare
kan sönderdelas. Dessa ting är det fasta och bestående och de
är en gång för alla givna. De är oberoende av varandra och vilka
sakförhållanden som existerar eller inte existerar. Detta tycks
innebära att det gäller för alla ting att de existerar i varje
möjlig värld, eller att alla möjliga världar är uppbyggda av samma
ting.
Tingen bygger
upp sakförhållanden, vilket innebär att sakförhållanden utgörs
av föremålens konfiguration. "I sakförhållanden hänger föremålen
ihop som länkarna i en kedja." Väsentligt för tingen är just att
de kan vara beståndsdelar i sakförhållanden. "Sakförhållanden
är oberoende av varandra... Att ett sakförhållande består eller
icke består, tillåter ingen slutsats angående huruvida ett annat
består eller icke består.", vilket betyder att sakförhållanden
inte kan sönderdelas i ytterligare saklägen.
Wittgenstein
tycks mena att sakförhållandena är icke sammansatta saklägen vilka
bygger upp sammansatta saklägen. Vilka saklägen som existerar
bestäms entydigt av vilka sakförhållanden som existerar, vilket
sammanhänger med Wittgensteins lära om sanningsfunktioner. Om
ett sakläge består så är det ett faktum, annars inte.
"Världen är
allt som är fallet." dvs. inbegreppet av fakta. "Fakta i det logiska
rummet utgör världen.", vilket kan tolkas som att världen är klassen
av alla möjliga saklägen som består, dvs. klassen av alla fakta.
Språket
Enligt
Wittgenstein så är språkets kanske viktigaste funktion att avbilda
verkligheten. Mot föremålen i världen svarar namn i språket. Namnens
betydelser är föremål. Namnen kan inte vidare analyseras genom
definitioner, de är urtecken. Namnen bygger upp elementarsatser,
vilka motsvaras av sakförhållanden i världen.
Elementarsatserna
är en sammanlänkning av namn och påstår att sakförhållanden består.
Elementarsatsernas sanningsvärden är oberoende av varandra och
man kan inte sluta sig till en elementarsats ur en annan. Om man
har angivit alla sanna elementarsatser, så har man samtidigt fullständigt
beskrivit världen.
Mot saklägena
svarar satserna i språket och alla satser är antingen elementarsatser,
eller sanningsfunktioner av elementarsatser. Elementarsatserna
bygger alltså upp alla övriga satser.
"Satsen är
en bild av verkligheten... en modell av verkligheten som vi tänker
oss den" och tanken är den meningsfulla satsen. "Att förstå en
sats, är att veta hur det förhåller sig när den är sann." En elementarsats
är sann när det sakförhållande den framställer består. Övriga
satser är sanningsfunktioner, vilket betyder att deras sanningsvärden
entydigt bestäms av sanningsvärdena hos de däri ingående elementarsatserna.
Denna språkteori
utgör en grundval för Wittgensteins gränsdragning mellan vad som
låter sig sägas med mening och vad man inte kan tala om. Det är
endast elementarsatser och sanningsfunktioner av elementarsatser
som är meningsfulla, allt annat är nonsens. Världen som helhet,
det mystiska, Gud, värdena (godheten, skönheten), jaget existerar
inte i världen och allt tal om dem är i någon mening nonsens.
Likväl pekar det som låter sig sägas hän mot någonting annat,
någonting som inte låter sig sägas, men som ändå visar sig i språket.
"Det outsägliga finns visserligen. Detta visar sig, det är det
mystiska." Till synes paradoxalt tycks Wittgenstein mena att Gud,
moralen osv. ändå existerar i någon mening, men att man inte kan
säga någonting meningsfullt om dem.
Även satserna
i Tractatus är en form av nonsens, eftersom de försöker säga det
outsägliga. Wittgenstein avslutar därför verket med följande ord:
"Mina satser förklarar genom att den, som förstår mig, till slut
inser dem vara nonsens, när han stigit ut genom dem - på dem -
bortom dem. (Han måste så att säga kasta bort stegen, sedan han
klättrat upp på den.) Han måste övervinna dessa satser, då ser
han världen riktigt... Vad man icke kan tala om, därom måste man
tiga."
Daniel Rönnedal
1997
Till
toppen
|