Thomas
av Aquino 1225-1274
Biografi
Italiensk teolog och filosof. Föddes troligen 1225 på slottet
Rocca Secca nära Neapel som yngste sonen i en adlig familj. Som
femåring övertog benediktinmunkarna på klostret Monte Cassino
Thomas uppfostran, men år 1239 återvände han hem, efter att munkarna
hade fördrivits från klostret p.g.a. en strid mellan Fredrik II
och påven Gregorius IX. Som femtonåring sändes han till universitetet
i Neapel och började studera vid den filosofiska fakulteten. Där
kom han i kontakt med några dominikaner och på våren 1244 inträdde
han i dominikanerorden. Mellan 1245 och 1252 studerade han filosofi
och teologi i Paris och Köln, bl.a. under Albertus Magnus, varpå
han erhöll graden baccalaureus, docent i exegetik och dogmatik.
1252 till 1259 undervisade han i teologi i Paris, där han 1256
blev magister in sacra theologia (dvs. motsvarande professor).
De följande nio åren tillbringade Thomas i Italien vid påvarnas
hov och undervisade vid dominikanska skolor. 1269-1272 befann
han sig i Paris och sina sista två år i Neapel. Thomas dog 1274
på väg till konciliet i Lyon. 1323 blev han helgonförklarad, 1567
förklarad som kyrkofader och 1880 gjordes han till skyddshelgon
för högre katolska läroanstalter. Thomas efterlämnade en stor
mängd skrifter. De flesta behandlar teologiska ämnen, men det
finns även en del mer filosofiska skrifter, t.ex. kommentarer
till Aristoteles verk, vilka troligen tillkom omkring 1270 och
De aeternitate mundi (Om världens evighet). Summa contra gentiles
(Handbok mot hedningar) tillkom 1264 och Summa theologiae (Handbok
i teologi) avslutades aldrig.
Inledning
Thomas
filosofi brukar ofta ses som ett försök att sammanföra Aristoteles
filosofi med kristendomen och kristen teologi.
Kunskapsteori
Frågan
om förhållandet mellan tro och vetande och mellan uppenbarad religion
och förnuftet är viktig för Thomas. Det finns enligt honom tre
typer av sanningar. 1. Sanningar som kan nås genom användandet
av förnuftet, men som inte är kända genom uppenbarelsen. De flesta
vardagliga sanningar är av detta slag. 2. Sanningar som är kända
enbart genom uppenbarelsen och som man inte kan nå kunskap om
genom förnuftet. Att Gud är treenig är ett exempel på denna typ
av sanningar. 3. Sanningar som är kända genom uppenbarelsen, men
som också kan nås genom förnuftet. Att Gud existerar är ett exempel
på denna typ av sanningar.
Gudsbevis
Thomas
menar att man kan bevisa att Gud existerar, även om vi inte till
fullo kan förstå Guds väsen och även om det finns sanningar om
Gud som vi endast känner till genom uppenbarelsen, (t.ex. att
Gud är treenig). Thomas talar om fem vägar eller bevis för Guds
existens.
Den
första vägen utgår från rörelsen. Vi vet att det finns rörelse
i världen, eftersom vi kan iakttaga rörelse med hjälp av våra
sinnen. Men allt som är i rörelse måste vara satt i rörelse av
någonting annat. Om det som sätter i rörelse också är i rörelse,
måste det i sin tur vara satt i rörelse av någonting annat och
detta ytterligare av någonting annat osv. Thomas menar att en
oändlig regress hotar och att vi därför måste anta någonting som
inte sätts i rörelse av någonting annat, vi måste anta en förste
rörare och denne förste rörare är Gud.
Den
andra vägen utgår från verkande orsaker och är också en form av
regress-argument. Med hjälp av våra sinnen kan vi iakttaga en
räcka av verkande orsaker. Men det finns ingenting som är verkande
orsak till sig självt och det är inte möjligt att räckan av verkande
orsaker fortsätter i det oändliga. Vi måste därför anta en första
verkande orsak och denna första verkande orsak är Gud.
Den
tredje vägen utgår från skillnaden mellan det möjliga och det
nödvändiga. Det finns, enligt Thomas, några ting som har möjlighet
både att existera och att inte existera och det är otänkbart att
dessa ting alltid skulle existera, eftersom det som har möjlighet
att inte existera någon gång inte finns till. Om allting hade
möjlighet att inte existera, skulle någon gång ha funnits en tid
då ingenting fanns till. Men om detta är sant, skulle inte heller
nu finnas någonting, eftersom det som inte existerar inte blir
till på annat sätt än genom något som redan existerar. Om det
alltså inte fanns något som existerade, så skulle det vara omöjligt
att något började existera, och på så sätt skulle inte heller
nu någonting finnas till, vilket uppenbarligen är falskt. Alltså
måste vi anta existensen av något nödvändigt i verkligheten. Om
allt nödvändigt gäller att det antingen har eller inte har orsaken
till sin nödvändighet i något annat. Men det är inte möjligt att
fortgå i det oändliga i räckan av nödvändiga ting som har en orsak
till sin nödvändighet. Vi måste därför anta något i sig nödvändigt,
som inte har en orsak till sin nödvändighet i något annat, men
är orsak till andra tings nödvändighet. Detta kallar alla Gud.
Den
fjärde vägen utgår från de grader av fullkomlighet som finns i
tingen. Det existerar, enligt Thomas, något som i högsta grad
är sant, gott och ädelt och som har den högsta graden av vara.
Det som har den högsta graden av någonting av ett visst slag är
orsak till allt av samma slag. Alltså finns det något som är orsak
till alla andra tings vara och godhet och fullkomlighet och detta
är Gud.
Den
femte vägen utgår från världsordningen. Vi kan se att naturen
är ändamålsenlig. Men naturen i sig har ingen kunskap och kan
inte sträva mot några mål. Alltså måste naturen vara styrd av
någon som har kunskap och intelligens. Det finns ett intelligent
väsen som inriktar alla naturliga ting mot ett mål och detta kallar
vi Gud.
Guds existens och essens
Vi kan
alltså bevisa Guds existens enligt Thomas och även om vi aldrig
till fullo kan begripa Guds väsen, så kan vi tack vara uppenbarelsen
och förnuftet säga en hel del om Gud. Gud är detsamma som Hans
essens, Han är vadhelst som prediceras om Honom. Gud är sin egen
existens, Hans essens är Hans existens. Vi kan tillskriva Gud
enkelhet, perfektion, godhet, oändlighet, närvaro i alla ting,
oföränderlighet, evighet och enhet. I Gud finns kunskap, intellekt
och vilja, sanning, liv och kärlek, rättvisa, barmhärtighet, försyn
och salighet. Gud är omnipotent och allsmäktig och kan göra alla
ting som är möjliga.
Människan
Människan
består enligt Thomas av en andlig och en kroppslig substans, av
kropp och själ. I de andliga substanserna finns tre ting: essens,
förmågor och operationer (verksamheter, funktioner). Själen är
någonting okroppsligt och subsisterande och är inte sammansatt
av form och materia. Själen är kroppens form, dvs. den är förenad
med kroppen som dess form. En och samma själ kan inte tillhöra
flera individer och en och samma kropp rymmer inte fler än en
själ. Själen är i hela kroppen och i varje del av den.
Även om människan
bara har en själ, så har själen flera delar eller förmågor och
operationer. Själen har bl.a. en vegetativ, en förnimmande och
en intellektuell del. Den vegetativa och den förnimmande delen
tillhör sammanslagningen av kropp och själ och överlever inte
kroppens död. Den intellektuella delen däremot tillhör enbart
själen och dess förmågor kvarstår efter kroppens förintelse. Operationerna
hos den intellektuella delen av själen utförs inte av något organ.
I människan är de vegetativa, de förnimmande och de intellektuella
förmågorna förmågor hos en och samma själ.
Den intellektuella delen av själen innehåller i stort sett den
förnimmande delen, vilken i sin tur innehåller den vegetativa
delen. Thomas jämför detta med släkten av figurer där ett släkte
innehåller ett annat.
Det finns
fem släkten av förmågor hos själen: de vegetativa förmågorna,
de förnimmande förmågorna, de begärande förmågorna, rörelseförmågan
och de intellektuella förmågorna.
Den vegetativa
delens objekt är den kropp med vilken själen är förenad. Den förnimmande
delens objekt är varje förnimbar kropp, inte enbart den kropp
med vilken själen är förenad. Den intellektuella delens objekt
är inte bara de förnimbara kropparna utan universellt allt vara.
Den vegetativa
delen av själen har tre förmågor: den nutritiva, den utökande
(växande) och den generativa (fortplantande) förmågan. Till den
förnimmande delen av själen hör de yttre sinnena: syn, hörsel,
lukt, känsel och smak och de inre sinnena: det allmänna eller
gemensamma sinnet (common sense), föreställningsförmågan (fantasin),
den estimativa förmågan och vissa minnesfunktioner.
Intellektet
är en förmåga hos själen. I den nutritiva delen av själen är allt
aktivt, i den förnimmande delen är allt passivt, men i den intellektuella
delen finns det både något passivt och något aktivt. Först förstår
vi endast potentiellt, sedan förstår vi aktuellt. Det intellektuella
minnet är i den intellektuella delen av själen och är inte skild
från intellektet. Inte heller förnuftet och intellektet är skilda
förmågor. Vi förstår och resonerar med samma förmåga. Det högre
och det lägre förnuftet är inte två olika förmågor hos själen,
men de är olika delar av förnuftet. Det högre är riktat mot eviga
ting, det lägre mot temporala ting. Intelligens är inte en annan
förmåga än intellektet. ”Intelligens” betecknar intellektets akt,
vilken är att förstå. Det spekulativa och det praktiska intellektet
är inte skilda förmågor. De skiljer sig åt i fråga om ändamål.
Det spekulativa intellektet är inriktat på sanning, det praktiska
på handling.
Begäret eller
aptiten är en förmåga hos själen. Det är en passiv förmåga som
naturligt sätts i rörelse av det ting som förstås eller uppfattas.
Det intellektuella begäret är skilt från det förnimmande begäret,
eftersom det som uppfattas av intellektet är generiskt skilt från
det som uppfattas av sinnena. ”Sensualitet” är namnet på det förnimmande
begäret och kan definieras som begäret efter de ting som tillhör
kroppen. Detta begär är en generisk förmåga, men det är indelat
i två förmågor, som är arter av det förnimmande begäret. Den ena
är den förmåga genom vilken själen söker vad som är nyttigt, enligt
sinnena, och flyr vad som är skadligt. Den andra är den förmåga
genom vilken ett djur motstår attacker som hindrar det nyttiga
och orsakar skada. Mat och sex är begärliga ting. De begärande
förmågorna lyder förnuftet och viljan (till en viss grad).
Viljan är
det intellektuella begäret. Som agent rör viljan alla själens
förmågor till deras respektive akter, utom förmågorna hos den
vegetativa delen av själen som inte står under viljans kontroll.
Viljan begär inte allt vad den begär av nödvändighet, men lycka
begär den av nödvändighet.
Människan
har en fri vilja eftersom hon kan handla efter förnuftiga överväganden.
Den fria viljan är en förmåga, en förmåga att välja och eftersom
det tillhör samma förmåga att vilja och att välja, så är den fria
viljan samma förmåga som viljan eller det intellektuella begäret.
Etik
Vi skall
här se närmare på fyra centrala teman i Thomas moralfilosofi:
hans uppfattning om lyckan, hans syn på dygderna, hans tankar
om godheten och ondskan hos yttre och inre handlingar och hans
idéer om lagens natur, innehåll och funktion.
Enligt Thomas
gör människan allting för att förverkliga något ändamål, dvs.
alla handlingar syftar till att uppnå något. Viljans objekt är
målet och det goda. Men olika handlingar kan syfta till att uppnå
olika ändamål. Det finns emellertid ett yttersta ändamål vilket
alla strävar efter, ett ändamål som viljan begär av nödvändighet.
Detta yttersta ändamål och högsta goda är lyckan.
Lyckan är
människans sanna goda och den tillhör själen, men det som konstituerar
lyckan är någonting utanför själen. Människans lycka är någonting
som är skapat och existerar i honom, därför är den en operation.
Perfekt lycka kan människan endast uppnå i kommande liv, inte
i det här livet. Perfekt lycka består nämligen i kunskap om Gud,
ett skådande av den gudomliga essensen, vilken är en form av kontemplation
och akt av intellektet. Människan kan emellertid uppnå en form
av ofullständig lycka i detta liv. Denna ofullständiga lycka består
i en operation av det praktiska intellektet som styr våra handlingar
och passioner och är en belöning för dygdernas arbete. I en viss
mening krävs också njutning, glädje, klarsynthet (vision), fattningsförmåga
(förstånd), viljans rättskaffenhet, kroppen och kroppens perfektion,
yttre nyttigheter och vänners kamratskap, för att förverkliga
det vi alla av nödvändighet strävar efter.
För att uppnå
lyckan är det viktigt att odla dygderna. En dygd är en god kvalitet
eller vana hos medvetandet, med vars hjälp vi lever rättfärdigt.
Ingen kan missbruka dygden, som ytterst har sitt ursprung i Gud.
Det finns
enligt Thomas fyra kardinaldygder: måttfullhet, mod, rättvisa
och klokhet; och tre teologiska dygder: tro, hopp och kärlek.
Alla andra dygder kan reduceras till dessa. Måttfullhet, mod och
rättvisa kan betraktas som moraliska dygder och klokhet som en
intellektuell dygd.
Klokhetens
subjekt är intellektet eller förnuftet, rättvisans subjekt viljan,
begäret är måttfullhetens subjekt och argsinthetens fakultet modets
subjekt. Då förnuftet styr våra handlingar eller operationer har
vi rättvisa, då det styr våra passioner mod och måttfullhet. Då
passionerna sporrar oss att göra något oförnuftigt krävs måttfullhet
för att hålla dem i schack och då passionerna genom rädsla skrämmer
oss från att följa förnuftets förmaningar behövs mod för att inte
backa tillbaka.
De moraliska
dygderna är beroende av varandra i den mån de är perfekta. Den
som har en dygd, har alla dygder och den som saknar en dygd, saknar
alla dygder. Ingen kan t.ex. vara verkligt klok utan att också
vara måttfull, modig och rättvis. Och måttfullhet, mod och rättvisa
kan inte finnas utan klokhet.
Kärlek förutsätter
moralisk dygd. För Hela Lagen uppfylls genom kärlek. Alltså har
den som verkligen älskar alla moraliska dygder. Inte heller moraliska
dygder kan finnas utan kärlek vad gäller det yttersta ändamålet.
Rättvisa är
den högsta moraliska dygden och vishet är den högsta intellektuella
dygden. Mod står över måttfullhet och rättvisa över mod. De intellektuella
dygderna är högre än de moraliska dygderna och de teologiska dygderna
är högre än kardinaldygderna. Av de teologiska dygderna står kärleken
över hoppet och hoppet över tron, även om tron kommer före hoppet
och kärleken. Störst av allt är alltså kärleken.
Det finns
både goda och onda handlingar enligt Thomas. En handling är i
allmänhet god såvida den har vara, medan den saknar godhet såvida
den saknar något som krävs för dess fulla vara, (och sägs således
vara ond). En handlings konsekvenser gör inte en ond handling
god, eller en god handling ond.
En handlings
konsekvenser ökar inte dess godhet eller ondska på ett omedelbart
sätt. Om konsekvenserna är förutsedda påverkar de dock handlingens
godhet eller ondska. Detsamma gäller om konsekvenserna följer
från handlingens natur och i majoriteten av fallen och inte endast
tillfälligt. Konsekvenserna av en handling har därför moralisk
signifikans enligt Thomas, men de är inte det enda som påverkar
en handlings moraliska status.
Huruvida en
handling är god eller ej tycks bero på fyra olika faktorer enligt
Thomas. För det första vilket genus den har. För det andra vilken
art den tillhör, som härleds från dess objekt. För det tredje
vilka tillfälliga egenskaper handlingen har eller i vilka omständigheter
den utförs. För det fjärde vilket ändamål den har. En handling
kan vara god i ett avseende men sakna godhet i andra avseenden.
En handling som är god i kraft av det släkte den tillhör eller
de tillfälliga egenskaper den har kan t.ex. vara underordnad ett
ont ändamål och tvärtom. Emellertid är en handling inte god rätt
och slätt om den inte är god i alla avseenden, eftersom ondska
är resultatet av varje enskild defekt, medan godheten är ett resultat
av den fullständiga orsaken.
En frivillig
handling består av två komponenter, en inre handling (viljans
handling) och en yttre handling. Den inre handlingen är riktad
mot ett ändamål, den yttre mot ett objekt.
Det finns
handlingar som är indifferenta enligt sin art, t.ex. att ta upp
ett strå från marken, eller att vandra på fälten. Indifferenta
handlingar skall ställas i kontrast till goda handlingar, t.ex.
att ge allmosor till behövande, och onda handlingar, t.ex. att
stjäla.
Däremot förefaller
Thomas hävda att varje enskild handling antingen är god eller
ond. Om detta är en korrekt tolkning, är ingen individuell handling
indifferent, enligt Thomas. Detta beror på att en (frivillig)
handlings godhet, avgörs inte bara av dess objekt och art, utan
också av i vilka omständigheter den utförs och vilket ändamål
den har, och dessa gör att varje enskild handling är
god eller ond.
Godhet och
ondska rör viljan, precis som sanning och falskhet rör förnuftet.
Den inre handlingen
hos viljan och den yttre handlingen är moraliskt betraktat en
(och samma) handling.
Viljan är
god om dess objekt och ändamålets intention är förnuftiga och
om den är i överensstämmelse med den Gudomliga viljan, den eviga
lagen, det Gudomliga Förnuftet.
Det finns
enligt Thomas fyra olika typer av lagar: eviga, naturliga, mänskliga
och gudomliga. En lag är en offentligt kungjord förnuftets förordning
vars mål är det gemensamma goda, skapad av någon som har omsorg
om hela samhället.
Den Gudomliga
Lagen är huvudsakligen instiftad för att rikta människan mot Gud,
medan den mänskliga lagen huvudsakligen är instiftad för att reglera
människors förhållande till varandra.
Människor
kan ha kunskap om den naturliga lagen genom sitt förnuft. Från
den naturliga lagens föreskrifter, som fungerar som första principer,
sluter vi oss till mer specifika eller konkreta förordningar.
Dessa mer konkreta förordningar som är skapade av det mänskliga
förnuftet kallas mänskliga lagar, givet att de uppfyller villkoren
för att vara en lag. En gudomlig lag däremot är en lag som är
given av Gud. Den gudomliga lagen är indelad i den Gamla Lagen
och den Nya Lagen. Den Gamla Lagen är huvudsakligen inriktad på
det världsligt goda, medan den Nya Lagen huvudsakligen är inriktad
på det intelligibla, himmelskt goda. Vidare fokuserar den Gamla
Lagen på yttre handlingar, medan den Nya Lagen också rör inre
handlingar eller medvetandet. Slutligen motiverade den Gamla Lagen
genom rädsla, medan den Nya Lagen motiverar genom kärlek.
Lagens regler
rör mänskliga handlingar, som kan vara goda, onda eller indifferenta.
Lagen befaller goda handlingar, förbjuder onda handlingar och
tillåter indifferenta handlingar. Alla handlingar som varken är
klart goda eller klart onda kan kallas indifferenta. En effekt
av en lag är att göra människorna goda.
Det praktiska
förnuftets första princip grundar sig på begreppet om godhet,
nämligen att alla ting strävar efter det goda. Den naturliga lagens
första regel är därför att man skall göra det goda och sträva
efter det goda och att man skall undvika det onda. Alla andra
regler (som vi kan ha kunskap om genom det naturliga förnuftet)
har sin grund i denna; man bör göra allt det som det praktiska
förnuftet uppfattar som människans goda och undvika allt det som
det praktiska förnuftet uppfattar som ont.
Alla mänskliga
lagar kan i sin tur härledas från den naturliga lagen i den mån
de är rättvisa, regeln att man inte skall döda kan t.ex. härledas
från principen att man inte bör skada någon människa.
Förutom att
en mänsklig lag bör syfta till att främja det gemensamma goda
och inte enskilda individers nytta bör den vara dygdig, rättvis,
nödvändig, möjlig att efterleva, användbar, klart och tydligt
uttryckt och den bör vara förenlig med sederna i ett visst land
och anpassad till plats och tid. Detta hänger samman med att den
bör stödja religionen, underlätta disciplinen och främja det gemensamma
goda.
Det kan i
vissa fall vara riktigt att bryta mot en mänsklig lag, enligt
Thomas. För syftet med alla lagar är, som sagt, att främja det
gemensamma goda och att följa en (mänsklig) lag bokstavligen kan
ibland motverka detta syfte. Det kan också vara rätt att förändra
mänskliga lagar, om detta bidrar till främjandet av det gemensamma
goda.
Det finns
tre typer av regler i den Gamla Lagen: moraliska, ceremoniella
och juridiska. Alla moraliska regler kan reduceras till de tio
budorden i Dekalogen. 1. Du skall inga andra gudar ha vid sidan
av mig. 2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn. 3.
Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. 4. Hedra din fader
och din moder. 5. Du skall inte dräpa. 6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla. 8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd
mot din nästa. 9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru. Av dessa reglerar
de tre första människans förhållande till Gud och de övriga människornas
förhållande till varandra. Dessa regler kan sammanfattas i två
bud: Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och
med hela din själ och med hela ditt förstånd, och: Du skall älska
din nästa som dig själv.
Reglerna i
den Gamla Lagen tillåter inga undantag och är väsentligen oföränderliga,
enligt Thomas. Men däremot är det delvis en öppen fråga hur de
skall tillämpas i enskilda fall, vilka partikulära handlingar
som faktiskt är instanser av mord, stöld, äktenskapsbrott osv.
Den mänskliga lagen kan t.ex. aldrig göra det lagligt att orättmätigt
döda en människa. Men det är, enligt Thomas, t.ex. inte orättmätigt
att fiender till det gemensamma goda dödas. Därför är det inte
förbjudet enligt lagen att döda i ett sådant fall. På liknande
sätt är det inte förbjudet enligt lagen att ta någon människas
egendom ifrån honom, om det är rättmätigt att han skall förlora
den. I sådana fall handlar det inte om stöld.
Den Nya Lagen
består, enligt den medeltida tänkaren, huvudsakligen i Guds
nåd, visar sig genom tron och bär frukt i kärleken. Människan
erhåller nåden genom Guds son som blev människa. Genom den inre
nåden underordnas köttet Anden.
Den Nya Lagen
handlar huvudsakligen om inre handlingar, men också om yttre handlingar
som är nödvändiga för dessa inre handlingar. I den Nya Lagen ingår
sakramenten, handlingar som enligt Thomas förmedlar nåd: 1. Dopet,
2. Konfirmationen, 3. Nattvarden, 4. Boten, 5. De sjukas smörjelse,
6. Prästvigningen och 7. Äktenskapet, och de moraliska regler
som har en nödvändig förbindelse med dygden, t.ex. att man inte
skall döda eller stjäla, vilka är yttre handlingar.
Den Nya Lagen
ordnar i någon mening människans inre rörelser. Människan bör
inte endast undvika yttre onda handlingar utan också inre handlingar
och orsakerna till onda gärningar. När vi utför goda handlingar
bör vi inte göra det för att få beröm eller för att skaffa oss
världslig rikedom. Vidare bör vi inte döma andra alltför hårt,
orättvist eller självsäkert eller lita alltför mycket på någon
i heliga frågor om han är ovärdig.
Den Nya Lagen
fullföljer enligt Thomas den Gamla lagen. Därför upphäver den
Nya Lagen inte den Gamla lagen. Det nya med Den Nya Lagen är att
den innehåller regler inte bara för yttre utan också för inre
handlingar.
Alla världsligt
goda ting kan reduceras till tre: ära, rikedom och njutning. Att
sträva efter dessa kan hindra människan att sträva efter den eviga
lyckan. För att undvika detta innehåller den Nya Lagen rådet att
undvika dessa världsligt goda ting. Det är dock inte nödvändigt
att följa råd. Råd ger inte upphov till en plikt som befallningar
eller bud gör. Därför är det upp till var och en att följa dessa
råd eller inte.
Buden i den
Nya Lagen handlar, enligt Thomas, om vad som är nödvändigt för
att uppnå evig salighet.
Som vi kan
se hänger Thomas moralfilosofiska teorier nära ihop
med hans religiösa uppfattningar, även om stora delar
av dem i princip inte förutsätter någon specifik
religiös övertygelse.
Daniel Rönnedal
1997, 2012
Till
toppen
|