Popper,
Karl Raimond 1902-1994
Biografi
Österrikisk-engelsk filosof, född i Wien 1902 av föräldrar med
judisk bakgrund. Skrevs in vid universitetet i Wien 1918. Utbildade
sig till lärare och tog examen 1925 och 1929. Arbetade som lärare
i flera år från 1930 och framåt. 1930 gifte han sig med Josephine
Anna Henninger. 1934 publicerades Logik der Forschung. 1935-36
reste han till England där han bl.a. träffade flera kända filosofer.
Deltog i Wienkretsens diskussioner fram till 1937 då han flyttade
till Nya Zeeland. Där skrev han The poverty of historicism 1944-45
och The Open Society and its Enemies 1945. Flyttade 1946 till
London där han fick anställning vid London School of Economics,
från 1949 som professor. Höll på 50-talet flera föreläsningar
i USA, bl.a. vid Harvard och Princeton. 1956 publicerades uppsatsen
"Three views concerning human knowledge" och 1957 uppsatsen "The
aim of science". 1959 publicerades The Logic of Scientific Discovery,
1963 Conjectures and Refutations. 1965 adlades han. Samma år publicerades
Clouds and Clocks. 1969 gick han i pension men fortsatte att vara
aktiv som skribent och föreläsare. 1972 kom Objective Knowledge:
An Evolutionary Approach ut, och 1977 The Self and its Brain (skriven
tillsammans med John Eccles). 1982 publicerades The Open Universe:
An Argument for Indeterminism, Quantum Theory and the Schism in
Physics och Realism and the Aim of Science. 1990 publicerades
A World of Propensities, 1992 In Search for a Better World, 1994
Knowledge and the Body-Mind Problem och The Myth of the Framework,
1996 The Lesson of this Century, 1998 The World of Parmenides,
och 1999 All Life is Problem Solving. Popper dog 1994.
Vetenskapsfilosofi
Popper
är framför allt känd som vetenskapsteoretiker. Han vill försöka
förstå vetenskapen och dess utveckling. Vad skiljer vetenskap
från pseudovetenskap, metafysik och filosofi? Hur kan man förklara
vetenskapens framgång?
Demarkationsproblemet,
falsifiering istället för verifiering
Ett
av de viktigaste problemen inom vetenskapsteorin är det s.k. demarkationsproblemet,
hur man skall skilja mellan vetenskap och icke-vetenskap, t.ex.
metafysik och filosofi. Enligt Popper är t.ex. inte Freuds och
Adlers psykoanalys vetenskapliga teorier. Inte heller marxismen
är en vetenskap. Däremot är t.ex. Einsteins fysikaliska teorier
vetenskapliga.
En hypotes
eller en teori är, enligt Popper, vetenskaplig endast om den är
falsifierbar, endast om det finns några möjliga observationer
som kan visa att den är falsk. Ju mer falsifierbar hypotesen är
desto bättre, ju tydligare och mer precis den är desto bättre,
och ju djärvare den är desto bättre. Om en teori är förenlig med
varje möjlig observation, är den inte falsifierbar och således
inte vetenskaplig.
Popper kritiserar
de s.k. logiska positivisternas försök att skilja mellan vetenskap
och pseudovetenskap med hjälp av distinktionen mellan meningslösa
och meningsfulla utsagor. Enligt denna teori är en icke-analytisk
sats meningsfull endast om den är verifierbar, endast om man kan
visa att den är sann (med hjälp av ett ändligt antal
observationer). Metafysiska och pseudovetenskapliga satser, som
varken är verifierbara eller analytiska, är därmed meningslösa.
Enligt Popper är en teori som är ofalsifierbar inte nödvändigtvis
meningslös och filosofiska idéer kan spela en positiv roll i kunskapens
utveckling, de kan t.ex. utvecklas till vetenskapliga teorier,
eller innehålla eller understödja olika metodologiska regler.
Inga vetenskapliga teorier är verifierbara enligt Popper. Vi kan
aldrig bevisa att en vetenskaplig teori är sann, eftersom induktiva
slutledningar inte är giltiga. Däremot kan vi falsifiera hypoteser
enligt den österrikiske filosofen.
Till skillnad
från Einsteins teorier, som inte är förenliga med varje möjlig
observation, är psykoanalysen och marxismen inte falsifierbara.
De senare är därför inte vetenskapliga, till skillnad från de
tidigare, även om de inte är meningslösa.
Den vetenskapliga metoden
Popper
är även kritisk till den s.k. induktivismen som vetenskaplig metod.
Vetenskapsmännen börjar inte planlöst med att göra så många observationer
som möjligt, för att sedan induktivt dra slutsatser ur det insamlade
materialet. Kritiken hänger också ihop med det s.k. induktionsproblemet.
Popper håller med David Hume om att man aldrig kan bevisa en universell
utsaga, t.ex. "Alla korpar är svarta", utifrån en ändlig
mängd singulära utsagor av typen "Denna korp är svart".
Poppers
syn på vetenskapen brukar ibland kallas för kritisk rationalism
och kan ses som en tidig explikation av den s.k. hypotetisk-deduktiva
metoden. Enligt denna metod kan den vetenskapliga processen delas
in i 4 steg:
1.
Vetenskapligt problem.
2. Hypotesskapande.
3. Förutsägelser.
4. Observationell/Experimentell prövning.
Vetenskapen
börjar med ett problem som vetenskapsmannen försöker lösa. Hon
kan t.ex. vara intresserad av att förklara en i förhållande till
accepterade teorier oväntad observation. Vetenskapsmännen börjar
inte med ett planlöst insamlande av fakta, utan observationen
leds av och förutsätter hypoteser och teorier.
Vetenskapliga
teorier kan aldrig bevisas eller göras sannolika enligt Popper,
men de kan korroboreras och vi kan hoppas att de är sanna. Hypoteser
är ett slags gissningar som läggs fram som möjliga förklaringar
av något problem.
En
hypotes testas genom att logiskt härleda förutsägelser ur den,
förutsägelser som testas mot observationer av verkligheten. Om
vi stöter på någon erfarenhet (eller mer precist ett sant observationspåstående,
en sann bassats) som strider mot hypotesen, är den falsifierad
och bör förkastas. Hypotesen att alla korpar är svarta kan aldrig
bevisas, men den kan falsifieras. Om vi observerar en korp som
inte är svart, vet vi att den är falsk. När man väl har lagt fram
en vetenskaplig hypotes skall man göra allt för att försöka falsifiera
den. En teori som har överlevt sådana försök till falsifikation
kan emellertid tills vidare accepteras. En sådan teori kan sägas
vara korroborerad enligt Popper, men inte berättigad.
Även
om Popper är falsifikationist anser han inte att vetenskapens
s.k. observationssatser är ofelbara; de är själva
ett slags hypoteser. Därför kan det i praktiken vara
svårt att bestämma när en teori är falsifierad.
Den vetenskapliga kunskapens utveckling
Popper
är intresserad av den vetenskapliga kunskapens utveckling. Kunskapen
växer tack vare vetenskapsmännens försök att lösa problem. Dessa
försök involverar formulerandet av nya teorier som är bättre än
gamla och kräver en kreativ föreställningsförmåga. Enligt Popper
sker de epokgörande framstegen när välbefästa teorier utsätts
för falsifikation och ersätts av nya teorier. Det typiska exemplet
på detta är omkullkastandet av den Newtonska fysiken till förmån
för den Einsteinska.
Popper
tycks föreställa sig att den vetenskapliga utvecklingen är rationell,
även om den aldrig är ofelbar och vetenskapliga teorier aldrig
är absolut säkra eller slutgiltigt verifierade. Genom att gång
på gång förkasta gamla teorier och ersätta dem med nya kan vi
närma oss sanningen. Senare teorier är i regel mer "sanningslika"
än tidigare teorier, löser fler problem och har större förklaringsvärde.
Popper
är kritisk både till empirismen och rationalismen. Dessa riktningar
bygger på strävan efter att finna en absolut säker grundval för
kunskapen. Men det finns ingen sådan grundval. Popper är fallibilist.
Inte ens våra bästa vetenskapliga teorier är säkra eller ofelbara.
Vi antar att de är sanna, eftersom de har underkastats kritisk
prövning och de hittills inte har kunnat falsifieras. Men vi måste
alltid vara beredda att ompröva våra vetenskapliga uppfattningar
och teorier i ljuset av nya observationer.
Daniel Rönnedal
2013
Till
toppen
|