|
Innehåll
E-post
|
|
Platon
428/27-348/47 f.Kr.
Biografi
Grekisk filosof. Född i Aten (eller på Aigina) i en förnäm familj.
Hade tidigt ett politiskt intresse men kom allt mer att vända
sig från politiken p.g.a. missnöje med den faktiska politiska
utvecklingen i Aten. Platon knöts istället till kretsen kring
Sokrates och hans filosofiska intresse växte. Efter Sokrates död,
då Platon var ca 29 år, samlades flera av dennes vänner, däribland
troligtvis också Platon, hos Euklides från Megara i Boiotien.
Platon fortsatte emellertid snart att resa vidare och de kommande
tio åren befann han sig på resande fot. Det sägs att han bl.a.
besökte Egypten, reste till Kyrene där han träffade matematikern
Theodoros och till Syditalien där han kom i kontakt med det pythagoreiska
förbundet och bl.a. träffade dess dåvarande ledare Arkytas. På
Sicilien lärde han känna Dion, en nära släkting till Dionysius
I. Det var troligtvis under denna period som Platon började skriva
de s.k. ungdomsdialogerna: Protagoras, Sokrates försvarstal (Apologin),
Eutyfron och första boken av Staten. På 380-talet, kanske 388,
återvände han till Aten och grundade sin egen skola, Akademin,
i Aten. Troligtvis tillkom de s.k. mandomsdialogerna: Gorgias,
Kratylos, Menon, Faidon, Symposion (Gästabudet), Staten andra
till 10:e boken (Politeia) och Faidros, under de kommande åren.
367 övertalade Dion Platon att resa till Syrakusa på Sicilien,
för att undervisa Dionysios II, son till Dionysius I, som hade
avlidit. Planerna var troligen att försöka inrätta idealstaten
på riktigt. Företaget misslyckades dock och Platon återvände snart
till Aten. År 361 reste han åter till Syrakusa, men hade inte
heller denna gång någon framgång och återvände året därefter till
Aten, där han stannade resten av sitt liv. Sannolikt tillkom under
denna period de s.k. ålderdomsdialogerna: Teaitetos, Parmenides,
Sofisten, Timaios och Lagarna (Nomoi). Platon dog i Aten ca 81
år gammal.
Idéläran
Den
s.k. idéläran är kanske den del av Platons filosofi som är mest
utvecklad. Idéläran är först och främst en metafysisk teori om
verklighetens beskaffenhet, men den har också många beröringspunkter
med frågeställningar av kunskapsteoretisk, språkfilosofisk och
metaetisk natur. Idéerna är vad som senare har kommit att kallas
för universalier och de är det mest verkliga och mest objektiva
i Platons ontologi. De är eviga, abstrakta entiteter, som är oföränderliga,
oförgängliga och fullkomliga. De existerar bortom tid och rum
och är hierarkiskt strukturerade med godhetens idé som den högsta
idén. På somliga ställen talar dock Platon om idéerna som entydigt
avgränsade från varandra. Idéerna är i sig själva och för sig
själva och kan från ett visst perspektiv betraktas som normer,
värden eller ideal. Idéerna bringar enhet i mångfalden och strukturerar
därmed den splittrade, förgängliga fenomen- eller sinnevärlden.
Tingen i sinnevärlden kännetecknas av att de är givna i tid och
rum och att de ständigt växlar egenskaper. I sinnevärlden är ingenting,
det är och är inte, det blir, det flyter och växlar. Sinnevärlden
är som en splittrad, blek kopia av den lysande, eviga idévärlden.
Även om idévärlden är den egentliga verkligheten, är tingen i
fenomenvärlden inte enbart sken och helt overkliga. De är verkliga
i den mån de har del av idéerna. Platon säger att tingen efterliknar,
att de participerar i, eller att de är bilder eller kopior av
idéerna. På somliga ställen talar han också om idéerna som tingens
orsak.
En viktig
tanke bakom idéläran är att idéerna existerar oberoende av de
ting som har del i dem, vilket innebär att t.ex. människans idé
existerar oberoende av alla de enskilda människor som har del
i den och att den skulle existera även om det inte fanns några
enskilda människor. De enskilda människorna, Platon, Sokrates
osv. å andra sidan är endast verkliga i den mån de har del i människans
idé.
Platon argumenterar
aldrig explicit för idéläran i sina dialoger. Likväl är det möjligt
att rekonstruera vilka motiv som kan ha legat bakom den. Platon
menar sannolikt att idéerna är en nödvändig förutsättning för
möjligheten av en objektiv sanning och kunskap, för våra värderingars
objektivitet, för vår förmåga att klassificera olika fenomen och
för vår förmåga att använda allmänbegrepp och därmed överhuvudtaget
göra våra omdömen begripliga.
Förutom idéerna
antar Platon existensen av en mängd andra entiteter, bl.a. enskilda
själar, matematiska tal och figurer, gudar, tingen i sinnevärlden
och deras skuggor och spegelbilder. Dessa arbetas emellertid aldrig
in i idéläran på ett systematiskt vis, med undantag för tingen
i sinnevärlden. Den s.k. linjeliknelsen visar hur han tänkte sig
idéernas förhållande till den övriga verkligheten (se nedan).
Kunskapsteori
Platons
teori om kunskapens natur är nära sammankopplad med hans idélära.
Han talar om kunskapen som en återerinring och ger en mytisk bild
av detta. Den odödliga själen har innan den föddes skådat de eviga
idéerna, men kunskapen om dessa idéer har sedan fallit i glömska.
Vem som helst kan återuppliva denna kunskap genom att använda
sig av sitt förnuft. Häri visar sig Platons rationalism.
Den s.k. linjeliknelsen
visar hur Platon uppfattar kunskapens natur och dess förhållande
till idéläran. Platon ber oss föreställa oss en linje som är skuren
i fyra olika delar. De två understa delarna representerar sinnevärlden
och de två översta representerar tankevärlden och tillsammans
avbildar linjen hela verkligheten. Sinnevärlden består dels av
skuggor och spegelbilder (den nedersta delen), dels av allt det
som dessa skuggor och spegelbilder är avbilder av, alla djur och
växter och alla ting som är gjorda av människor (den näst understa
delen). Tankevärlden är också delad i två underavdelningar: en
del som består av de föremål som studeras av de matematiska vetenskaperna,
dvs. tal och geometriska figurer (den näst översta delen) och
en del som består av idéerna (den översta delen).
De fyra delarna
har en stigande grad av verklighet och sanning. Mot dessa fyra
delar av verkligheten svarar fyra former av själstillstånd eller
kunskapsförmågor. Högst upp är förnuftet eller tänkandet, i andra
rummet eftertanken, i tredje tron eller övertygelsen och i fjärde
och sista bilduppfattningen. De två första kallas tillsammans
insikt och de två andra mening. Dessa kunskapsförmågor är så beskaffade
att de har lika hög grad av klarhet och säkerhet som deras objekt
har verklighet eller sanning. "Meningen sysslar med det blivande,
insikten med det varande. Vad varandet är i förhållande till blivandet,
är insikten i förhållande till meningen; och vad insikten är i
förhållande till meningen, är vetandet i förhållande till övertygelsen
och eftertanken i förhållande till bilduppfattningen."
Matematiken
är en av de viktigaste formerna av vetenskap enligt Platon, eftersom
dess sanningar är eviga och eftersom den förbereder oss för att
skåda idéerna. Men den är inte den högsta vetenskapen, eftersom
den aldrig prövar de förutsättningar som den vilar på. Matematiken
utgår alltid ifrån hypoteser som den tar för givna. Den högsta
formen av vetenskap är dialektiken, vilken är den metod varigenom
vi "fattar varje saks väsen" och når fram till en kunskap om idéerna.
Dialektiken är den enda vetenskap som prövar de förutsättningar
som kunskapen vilar på och ger skäl för dessa förutsättningar.
Platon uttrycker det så: "den dialektiska metoden är således den
enda, som går den vägen, att den avlägsnar förutsättningarna för
att skaffa säker grund för den första utgångspunkten. Den höjer
själens öga så småningom upp ur den främmande dy, där det är nedsänkt,
och lyfter det mot höjden."
Människans natur
Människan
består enligt Platon av kropp och själ. Själen är odödlig och
har existerat innan den vid födelsen knöts till en bestämd kropp
och kommer att fortsätta att existera efter kroppens död. Läran
om själens odödlighet är knuten till Platons etik på så sätt att
vad som händer med själen efter döden beror på hur människan levt
sitt liv på jorden. På några ställen talar Platon om själen som
en enhet, men i senare dialoger menade han att själen var sammansatt
av tre olika delar: begäret (epithymia), modet eller vredesmodet
(thymos) och den förnuftiga eller tänkande själen. Begäret är
den största delen av själen och består främst av hunger och törst.
Begäret och modet ser bara till sig själva, medan förnuftet också
ser till hela själen. Själens olika delar kan komma i konflikt
med varandra och slita själen i olika riktningar. Förnuftet kan
då försöka förena själen i harmoni och samarbeta med vredesmodet
i kampen mot begäret.
Etik
Mot var och en av själens delar svarar en dygd: mot begäret måttligheten,
mot modet tapperheten och mot förnuftet visheten. Till detta kommer
rättrådigheten, som består i det harmoniska förhållandet mellan
själens olika delar. Platon beskriver rättrådigheten på följande
sätt: "Och i verkligheten är också, förefaller det, rättrådigheten
något dylikt, ehuru det ej gäller människans yttre gärning utan
hennes inre, hennes verkliga liv. Den rättrådige tillåter ej de
olika delarna i själen att syssla med ovidkommande ting eller
att blanda sig i varandras sysslor. Nej, han besörjer väl sina
egna inre angelägenheter, är sin egen herre och skapar ordning
och fred i sitt inre. Han förbinder själens tre delar till varandra,
alldeles som harmoniens tre huvudtoner, den högsta och den lägsta
och den mellersta, jämte de andra mellanliggande tonerna. Allt
detta binder han samman, så att det ej blir många utan en, en
enda måttfull och harmonisk natur. Så rustad går han ut att verka,
det må nu gälla att förvärva rikedom eller att sköta kroppen,
att deltaga i politiska angelägenheter eller i privata affärer.
I allt detta anser han och förklarar han den handling för rättrådig
och skön, som hjälper till att skapa och bevara detta tillstånd,
och han kallar den insikt, som styr denna handling, för vishet;
men däremot kallar han den handling, som upplöser det nämnda tillståndet,
för orättrådig, och den föreställning, som därvid styr handlingssättet,
för okunnighet."
Den rättrådige
försnillar inte pengar, begår inte helgerån, stjäl inte, förråder
inte sina vänner eller sitt fosterland, bryter inte sina eder
eller löften, begår inte äktenskapsbrott, brister inte i heder
mot fader och moder och visar inte ringaktning mot gudarna. Och
skälet till detta finner vi i citatet ovan. Rättrådigheten och
dygden är "ett slags hälsa och skönhet och välförhållande hos
själen", orättrådigheten och "lasten åter en sjukdom, en missbildning,
ett svaghetstillstånd". De goda gärningarna visar vägen till att
förvärva dygd och harmoni i själen, de onda till att förvärva
last och disharmoni. Orättrådigheten är en oro eller disharmoni
i själens olika delar och därför är orättrådigheten någonting
negativt inte bara för andra utan för den orättrådige själv.
Orättrådigheten
beror enligt Platon på okunnighet. Den som vet det rätta gör också
det rätta.
Platon menar
att det finns en moralisk sanning som är evig och objektiv och
som är oberoende av kulturella faktorer eller individuella, subjektiva
preferenser. Han vänder sig därmed emot olika former av relativism.
Grunden till denna sanning finner han i idéerna, som kan betraktas
som objektiva värden, normer eller ideal. Godhetens idé är den
högsta idén och alla andra idéer har därmed del i denna idé. Människans
idé är samtidigt i någon mening också den ideala människan. Det
är därför Platon kan tala om idéerna som orsaken till tingen i
sinnevärlden. Tingen strävar efter idéerna eller idealen.
Daniel Rönnedal
1997
Till
toppen
|