|
Innehåll
E-post
|
|
Locke,
John 1632-1704
Biografi
Engelsk filosof, psykolog, pedagog och läkare. Föddes i Wrington
vid Bristol, studerade den nya naturvetenskapen vid Christ Church
College, Oxford University, från 1652 och fördjupade sig i Descartes
verk. Från 1659 verkade han som lärare i klassiska språk och moralfilosofi
vid universitetet. Företog en kort utrikesresa, då han bl.a. vistades
i Berlin som legationssekreterare vid kurfurstens hov. 1664 återvände
han till Oxford där han lärde känna lord Ashley Cooper, senare
earl av Shaftesbury och skötte fram till 1683 olika politiska
och administrativa uppgifter och erhöll bl.a. 1672 och 1679 inflytelserika
ämbeten tack vare sin vänskap med earlen. Genomförde kortare resor
till Frankrike och Italien. 1683 gick Locke i landsflyckt, då
Shaftesbury föll och återvände efter revolutionen 1689. Under
denna tid vistades han i Holland och det var där hans kanske viktigaste
verk tillkom, Essay Concerning Human Understanding 1689 och Two
Treatises of Government 1690. 1689 utkom Letter Concerning Toleration
och 1690 och 1692 publicerades två brev till. Locke följde Wilhelm
av Oranien till England och vistades från 1692 i Essex. 1693 publicerades
Some thoughts Concerning Education och 1695 utkom The Reasonableness
of Christianity. Fram till år 1700 innehade Locke administrativa
uppgifter, då hans hälsa tvingade honom att dra sig tillbaka.
Locke dog år 1704.
Metafysik
Locke menar att det finns en Gud, en yttervärld av kroppar med
primära och sekundära egenskaper, samt krafter att påverka andra
objekt, mänskliga själar och deras idéer. Att vi själva existerar
vet vi intuitivt, kunskapen om Guds existens är en form av demonstrativ
kunskap, och kunskapen om övriga ting är sensitiv, dvs. den bygger
på varseblivning.
En av Lockes
mest kända idéer är distinktionen mellan primära och sekundära
kvaliteter. Med en kvalitet menar Locke förmågan hos ett föremål
att framkalla idéer hos våra själar. Idéerna, som är de omedelbara
objekten för uppfattning, tanke eller förståelse, är därmed någonting
annat än kvaliteter. En snöboll har t.ex. förmågan att framkalla
idéerna om vitt, kallt och runt. Det hos snöbollen som framkallar
dessa idéer kallar Locke kvaliteter. Primära kvaliteter är sådana
som omöjligen kan skiljas från ett föremål, i vilket tillstånd
detta än befinner sig, dvs. sådana som föremålet alltid behåller
oavsett vilka förvandlingar och förändringar det undergår. Primära
kvaliteter är soliditet, utsträckning, form, rörelse eller vila
och antal. Primära kvaliteter finns i tingen själva antingen de
varseblivs eller ej. Sekundära kvaliteter är sådana kvaliteter
som inte är någonting annat hos tingen själva än förmågan att
framkalla olika förnimmelser hos oss, t.ex. färg-, ljud- och smakförnimmelser.
De sekundära egenskaperna (som också kallas sinneskvaliteter)
beror av tingens primära kvaliteter, dvs. av storleken, formen,
strukturen och rörelsen hos objektens delar. Idéerna om de primära
kvaliteterna hos kropparna liknar dessa kvaliteter och förebilden
till dem finns hos kropparna själva. De idéer som framkallas av
de sekundära kvaliteterna, däremot, saknar sådan likhet. Förutom
primära och sekundära kvaliteter talar Locke om en tredje typ
av egenskaper hos kroppar, en typ av egenskaper som han kallar
krafter. En kraft är en förmåga hos en kropp att pga. sina primära
kvaliteter påverka och förändra andra kroppars egenskaper: storlek,
form, struktur, rörelse. Elden har t.ex. förmågan att göra bly
flytande, solen att göra vax vitt.
Kunskapsteori
Locke försöker i sin kunskapsteori svara på frågor om kunskapens
ursprung, säkerhet, omfång och giltighet.
Locke är empirist
och menar att all kunskap har sitt ursprung i erfarenhet. Själen
är från början som en tom tavla, en tabula rasa. Utan erfarenhet
kan vi inte ha någon kunskap.
"Låt oss då
anta att själen är, som man säger, ett oskrivet blad, utan några
som helst intryck eller idéer. Hur får den dessa? Hur kommer den
över sitt stora förråd av idéer, som människans verksamma och
otyglade fantasi utmålar med en rikedom på skiftningar som är
nästan obegränsad? Varifrån har den fått allt material för sitt
tänkande och sin kunskap? På detta svarar jag med ett ord: från
erfarenheten. I denna är all vår kunskap grundad och från denna
härrör den ytterst. Vår iakttagelse som riktas antingen på yttre
sinnesobjekt eller på själens inre verksamhet som vi varseblir
och reflekterar över, förser våra själar med allt material för
deras tänkande. Detta är de båda källorna till vår kunskap, ur
vilka alla de idéer vi har eller kan på naturlig väg erhålla framspringer."
Begreppet
idé intar en central ställning i Lockes kunskapsteori. Det enda
som direkt kan vara objekt för kunskapen är idéer. Det finns två
källor till idéer enligt Locke: förnimmande och reflexion. Alla
idéer härrör ur dessa källor. Förnimmelser förmedlas genom att
sinnena kommer i kontakt med individuella sinnesobjekt och reflexion
är ett slags inre varseblivning av själens egen verksamhet. Idéer
som vi erhåller genom förnimmande är t.ex. gult, vitt, varmt,
kallt, mjukt, hårt, bittert och sött, och genom reflexion uppstår
idéer om själens egna aktiviteter, så som varseblivning, tänkande,
tvivel, tro, bevisföring, vetande och vilja. Det finns inga medfödda
idéer.
Enligt Locke
finns det flera olika typer av idéer: enkla och sammansatta idéer,
idéer som har sitt ursprung i ett sinne, i mer än ett sinne, i
reflexion, eller i både sinnen och reflexion, idéer om modi eller
egenskaper, substanser och relationer, och allmänna eller abstrakta
idéer. Enkla idéer är idéer som inte vidare kan sönderdelas, medan
sammansatta idéer är idéer som kan sönderdelas eller analyseras
i termer av enklare idéer. Alla idéer som inte är enkla är sammansatta.
Allmänna idéer uppkommer genom abstraktion, varigenom idéer som
hämtas från individuella ting kommer att representera alla idéer
av samma slag. "Idéer blir allmänna genom att man från dem skiljer
de speciella tids- och lägesbestämningarna och alla andra idéer
som kan bestämma dem till att bli något individuellt existerande."
Med hjälp av allmänna idéer kan de existerande tingen ordnas i
olika sorter. Fler än en individ kan överensstämma med en bestämd
abstrakt idé.
Kunskap består
enligt Locke i uppfattningen av överensstämmelsen eller oöverensstämmelsen
mellan våra idéer. "Eftersom själen i alla sina tankar och resonemang
inte har några andra omedelbara objekt än sina idéer, som den
ensam betraktar och kan betrakta, är det tydligt att vår kunskap
bara handlar om dem... Kunskap tycks mig då inte vara någonting
annat än uppfattningen av förbindelsen och överensstämmelsen eller
oöverensstämmelsen och oförenligheten mellan några av våra idéer.
Den består endast i detta. Där denna uppfattning finns, där finns
kunskap. Där den inte finns kommer vi alltid att sakna kunskap,
även om vi skulle kunna fantisera, gissa eller tro. Ty när vi
vet att vitt inte är svart, vad gör vi annat än uppfattar, att
dessa två idéer inte överensstämmer med varandra? När vi är så
fullkomligt övertygade om att kunna visa att de tre vinklarna
i en triangel är lika med två räta, vad gör vi mer än uppfattar,
att egenskapen att vara lika med två räta vinklar med nödvändighet
överensstämmer med och är oskiljaktig från triangelns tre vinklar?"
Överensstämmelsen eller oöverensstämmelsen kan återföras på fyra
slag: identitet eller olikhet, relation, koexistens eller nödvändig
förbindelse och real existens.
Det finns
tre grader av kunskap enligt Locke: intuitiv, demonstrativ och
sensitiv. Den intuitiva kunskapen är den säkraste formen av kunskap,
den är omedelbar och ofelbar. Exempel på intuitiv kunskap är att
vitt inte är svart, att en cirkel inte är en triangel och att
tre är mer än två. Något mer osäker är demonstrativ kunskap. Demonstrativ
kunskap är kunskap genom tänkande eller resonemang, där varje
led i resonemanget innehåller en intuitiv kunskap. Exempel på
demonstrativ kunskap är överensstämmelsen mellan triangelns tre
vinklar och två räta vinklar. Denna form av kunskap är något mera
osäker eftersom det vid långa deduktioner och beviskedjor kan
vara svårt att hålla alla enskilda led i minnet. Den minst säkra
formen av kunskap är sensitiv kunskap. Den handlar om ändliga
tings existens utanför oss. Exempel på sådan kunskap är vissheten
om att det existerar någonting utanför oss som svarar mot våra
idéer.
Politisk filosofi
Locke kan inom den politiska filosofin sägas ansluta sig till
en form av liberalism. Alla människor befinner sig ursprungligen
i ett naturtillstånd av jämlikhet, ett tillstånd som de lämnar
då de träder in i det politiska samhället. Det politiska samhället
har sin grund i ett kontrakt som syftar till att skydda egendom
(liv, frihet och tillgångar). Den lagstiftande, utövande och dömande
makten bör delas, folket har rätt att göra uppror om regeringen
missköter sin uppgift, och det bästa styrelseskicket är en demokratiskt
kontrollerad kontitutionell monarki. Så kan Lockes politiska filosofi
kort sammanfattas.
Med politisk
makt menar Locke rätten att stifta lagar för att reglera och skydda
egendom, liksom rätten att använda samhällets maktmedel vid tillämpningen
av lagarna och i försvaret av staten mot yttre fiender.
Alla människor
befinner sig av naturen i ett s.k. naturtillstånd. Det är ett
tillstånd där de inom gränserna för den naturliga lagen har full
frihet att handla och förfoga över sin egendom och person. Det
är ett tillstånd av jämlikhet, där all makt och domsrätt är ömsesidigt
och jämlikt fördelad. Eftersom alla är varandras likar och oberoende,
får ingen skada någon annans liv, hälsa, frihet eller egendom.
Det här är en naturlag som kan inses med hjälp av förnuftet. Livet
i naturtillståndet är emellertid utsatt. Detta leder till att
människor är benägna att söka gemenskap och inträda i ett politiskt
samhälle.
Locke utgår
i sitt tänkande kring det politiska samhället ifrån ett slags
kontraktsteori. Det politiska samhället har sin grund och sitt
berättigande i en ömsesidig överenskommelse mellan fria människor,
en överenskommelse som innebär ett avstående av vissa naturliga
rättigheter till staten i utbyte mot skydd av egendom. Den som
inträder i ett civilt samhället och blir medlem i en stat avstår
från sin befogenhet att själv fälla dom och straffa brott mot
den naturliga lagen. Så här uttrycker Locke det själv. "Det som
är grunden för och faktiskt konstituerar ett politiskt samhälle
är således ingenting annat än överenskommelsen mellan ett godtyckligt
antal fria män som kan skapa en majoritet för att gå samman och
inkorporeras i ett sådant samhälle. Det är detta och endast detta
som varit eller skulle kunna bli begynnelsen för legitima styrelser
i världen."
Det politiska
samhällets och styrelsens mål är att råda bot på naturtillståndets
problem och det huvudsakliga skälet att sluta sig samman i stater
och underkasta sig en styrelse, är att skydda sin egendom. I naturtillståndet
är människan visserligen fri, jämlik och råder över sig själv
och sin egendom, men hon är samtidigt ständigt hotad. Genom att
sluta sig samman i samhällen kan man ömsesidigt skydda varandras
liv, frihet och tillgångar. Mer precist betonar Locke tre fördelar
gemenskapen i ett politiskt samhälle har framför naturtillståndet.
För det första finns i det politiska samhället en etablerad, allmänt
känd lag som alla har erkänt, och som kan användas för att lösa
olika tvister. För det andra finns det allmänt kända och opartiska
domare med rätt att döma i inbördes tvister. För det tredje, slutligen,
lider det ofta brist på tillräcklig kraft i naturtillståndet att
verkställa rättmätiga domar.
Locke menar
att det finns vissa gränser för den lagstiftande makten i varje
stat, oberoende av styrelseform, den lagstiftande maken har endast
en viss räckvidd. Locke nämner fyra gränser som den inte får överskrida.
För det första är den högsta lagstiftande makten inte en oinskränkt
makt över människors liv och öden, och de lagar som den stiftar
bör inte ha något annat syfte än folkets väl. För det andra kan
den inte styra genom godtyckliga dekret, utan den skall styra
genom kungjorda, etablerade lagar, som inte får ändras från fall
till fall, och som är lika för alla, och genom bemyndigade domare.
För det tredje kan den inte frånta någon människa någon del av
hennes egendom utan hennes samtycke. Folkets eller dess representanters
samtycke är en nödvändig betingelse för beskattning av egendom.
För det fjärde, slutligen, varken kan eller får den lagstiftande
instansen överlåta lagstiftningsmakten till någon annan. Det är
alltid folket som beslutar var den skall ligga.
Enligt Locke
bör makten i ett samhälle fördelas. Detta gäller särskilt den
lagstiftande och den verkställande makten. Locke rekommenderar
att den lagstiftande makten ges till en folkvald församling, medan
den verkställande makten (inklusive den dömande och den federativa
makten) tillkommer en monark. Kungens makt begränsas av lagen
och kungen är underställd lagen. Visserligen har den verkställande
makten rätt att handla efter eget omdöme, utan föreskrift i lagen
och ibland t.o.m. i strid med den, men endast om detta sker till
det allmänna bästa. Skulle monarken överskrida dessa befogenheter,
utlöses folkets rätt att göra uppror.
Daniel Rönnedal
1997, 2004
Till
toppen
|