Hume,
David 1711-1776
Biografi
Skotsk filosof och historiker. Föddes i Edinburgh 26 april 1711
i en lågadlig familj. Hade en äldre bror och en yngre syster.
Hume studerade vid universitetet från 1723 till 1726 och därefter
på egen hand fram till 1734. Han blev mycket tidigt intresserad
av filosofi. 1734 flyttade han till Frankrike och slog sig ned
i byn La Fléche i Anjou efter en kort vistelse i Reims. Det var
här han utarbetade sitt huvudverk: A Treatise of Human Nature
(En avhandling om människans natur) som utkom anonymt i London
1739-1740. 1741/42 publicerade han Essays Moral and Political
(moraliska och politiska essäer). 1737 flyttade han till London
och två år senare återvände han till Skotland. 1745 sökte han
en professur i Edinburgh men fick inte tjänsten och verkade istället
som privatlärare en kortare tid för Markisen av Annandale. Ett
år senare fick han tjänst hos general St. Clair som sekreterare
och deltog bl.a i ett misslyckat angrepp på franska kusten och
följde med på generalens resor till hoven i Wien och Turin. 1748
utkom An Inquiry concerning Human Understanding (En undersökning
av det mänskliga förståndet) som är en förenklad och delvis omarbetad
version av Treatise och 1749 flyttade han till Edinburgh, till
sin brors landställe. 1751 sökte Hume en professur i Glasgow,
men lyckdes inte heller denna gång få tjänsten. Från 1752 till
1763 var han bibliotekarie för advokatståndet i Edinburgh och
påbörjade under denna tid sitt historiska författarskap. Under
perioden 1754 till 1761 utkom flera historiska verk och 1752 publicerade
han både Political Discourses och An Inquiry concerning the Principles
of Morals (En undersökning av moralens principer). 1763 till 1766
innehade han ett ämbete vid ambassaden i Paris, där han uppmärksammades
av philosophes och bl.a lärde känna Rousseau. 1767 till 1769 hade
han en post vid centraladministrationen i London som undersekreterare,
varefter han drog sig tillbaka till Edinburgh, där han levde fram
till sin död år 1776. Först efter hans död utkom på egen begäran
Dialogues concerning Natural Religion år 1777 (Dialoger om naturlig
religion).
Kunskapsteori
Humes
kunskapsteori präglas av en långtgående empirism. Han kritiserar
föreställningen om medfödda idéer och hävdar att all kunskap bygger
på erfarenheten och att alla begrepp härrör ur erfarenheten.
Hume skiljer
på två olika typer av perceptioner: idéer och intryck. Intrycken
är starka och livliga perceptioner och består av sinnesintryck
och reflekterade intryck, dvs. passioner, begär och emotioner.
Idéerna är mindre starka perceptioner, som är svaga avspeglingar
av intrycken i tänkandet.
Både intrycken
och idéerna kan vara enkla eller sammansatta. Enkla perceptioner
kan inte särskiljas eller upplösas, medan sammansatta perceptioner
kan åtskiljas till sina delar.
I regel så
korresponderar intryck och idéer och alla enkla idéer härrör ur
intryck och är i någon mening kopior av dessa. Sammansatta idéer
däremot behöver inte vara kopior av sammansatta intryck.
Det här är
grunddragen i Humes empirism, vilken han använder som en utgångspunkt
för en diskussion av flera centrala begrepp inom filosofin, bl.a
substansbegreppet, orsaksbegreppet, personlig identitet och existens.
En annan viktig
aspekt av Humes kunskapsteori är hans distinktion mellan kunskap
och sannolikhet. Kunskap består av intuitiv kunskap, vilken uppnås
omedelbart, och demonstrativ kunskap som uppnås genom demonstrativa
slutledningar. Sannolikhet består av direkt observation och slutledningar
från direkt observation. Denna indelning av kunskapen i fyra kategorier
är fullständig, enligt Hume, i den meningen att det inte finns
någon annan form av kunskap.
Det väsentliga
i denna distinktion fångas också i Humes distinktion mellan kunskap
om relationer mellan idéer (intuitiv och demonstrativ kunskap)
och kunskap om fakta (direkt observation och slutledningar från
direkt observation).
Hume är skeptisk
vad gäller framför allt kunskap som bygger på slutledningar från
observation.
Substans
Hume
kritiserar en vanlig uppfattning om substansen som någonting underliggande
som fortgår genom förändring och bär upp ett tings egenskaper.
Idén om substansen
måste antingen härröra ur ett sinnesintryck eller ett reflekterat
intryck om den verkligen finns. Men varken sinnesintryck eller
reflekterade intryck ger upphov till idén om en substans. "Vi
äger därför inget begrepp om substans såsom skilt från en samling
av enskilda egenskaper och ej heller inlägger vi däri någon annan
betydelse, när vi talar eller resonerar därom. ...Föreställningen
om substans... är inget annat än en samling av enkla idéer, förenade
av fantasin samt med ett särskilt namn, medels vilket vi antingen
hos oss själva eller hos andra kunna åter framkalla denna samling."
Kausalitet
Hume
ifrågasätter möjligheten av att rationellt rättfärdiga antaganden
om kausala relationer. I föreställningen om att någonting, A,
orsakar någonting annat, B, ryms tre komponenter: samvaro i tid
och rum mellan A och B, att A föregår B i tiden och att det finns
en nödvändig förbindelse mellan A och B, dvs. att B i någon mening
måste inträffa om A inträffar. Det som är särskilt problematiskt
är den sista komponenten, föreställningen om en nödvändig förbindelse.
Tron på kausala relationer grundar sig på uppfattningen att framtiden
kommer att likna det förflutna och att lika effekter följer av
lika orsaker.
Om vi skall
kunna ha förnuftig kunskap om kausala relationer måste denna kunskap
tillhöra någon av de fyra typerna av kunskap som nämndes ovan.
Men vi kan inte ha demonstrativ eller intuitiv kunskap om kausala
relationer, eftersom det inte är självmotsägande att hävda att
B inte skulle följa på A, även om alla händelser av typ B vid
alla tidigare observerade fall har följt på händelser av typ A,
eftersom A och B är två skilda händelser. Det är t.ex. inte självmotsägande
att tänka sig att två biljardbollar som krockar skulle kunna stanna
upp, istället för att studsa ifrån varandra, eller att de studsade
i vilken riktning som helst. A priori kan vi aldrig avgöra vad
som kommer att hända. Vår kunskap om kausala relationer måste
alltså grunda sig på erfarenhet. Men vi kan aldrig direkt observera
kausala relationer, eftersom vi aldrig observerar någon nödvändig
förbindelse mellan orsaken och verkan. Det enda vi kan observera
är en konstant förbindelse mellan händelser av typ A och händelser
av typ B. Därmed är det enda alternativ som återstår att vår kunskap
om kausala relationer grundar sig på slutledningar från direkta
observationer, men att hävda det är att röra sig i cirkel, eftersom
slutledningar från direkta observationer bygger på antaganden
om kausala relationer. Alltså kan vi inte ha någon förnuftig kunskap
om kausala relationer eller orsakssamband.
Hume menar
istället att det är vanan som ligger till grund för vår tro på
orsakssamband. Han tycks resonera ungefär så här. Vi har vid upprepade
tillfällen observerat en konstant förbindelse mellan två typer
av händelser A och B, vilket skapar en förväntan inom oss att
alla händelser av typen B kommer att följa på händelser av typen
A. Upplevelsen av denna förväntan ligger till grund för idén om
en nödvändig förbindelse, som medvetandet projicerar på objekten.
Den nödvändiga förbindelsen är ingenting som är i tingen i sig
själva, utan är någonting som medvetandet projicerar på dem.
Personlig identitet
Hume
vänder sig emot uppfattningen av själen som en substans eller
jaget som en entitet som fortgår genom tiden och bär upp de olika
medvetandetillstånden. Enligt Hume finns det inget jag i denna
mening. Om jaget existerar så är det endast som ett knippe eller
en samling perceptioner. Humes resonemang bygger på samma tankegång
som vid kritiken av substansbegreppet. Hume kan inte finna inom
sig någon idé om ett jag, eftersom han inte har något intryck
av ett jag. Det enda han har intryck av är enskilda perceptioner.
Hume tycks
mena att det som ger upphov till vår falska föreställning om jagets
existens och vår personliga identitet är en enhet hos våra perceptioner
som upplevs p.g.a. associationer mellan perceptioner.
Som vi kan
se är det åter Humes radikala empirism som underbygger hans kritik.
Etik
Hume betraktas vanligen som en emotivist, vilket innebär att han
menar att moraliska påståenden saknar sanningsvärden, eftersom
de varken säger någonting om fakta eller om relationer mellan
idéer. Moraliska påståenden ger istället uttryck för en känsla.
Om någon hävdar
att en handling är god eller ond eller att den bör eller inte
bör utföras, så ger personen ifråga uttryck för sitt gillande
eller ogillande. Hon påstår ingenting objektivt om handlingen
i sig själv.
Även om känslan
är moralens grundval i denna mening och vilka ändamål vi strävar
efter aldrig avgörs av förnuftet, så är förnuftet inte oviktigt.
Förnuftet visar oss medlen till att uppnå våra mål.
Humes emotivism
hänger ihop med "Humes lag" och Humes internalism.
"Humes lag"
är en tes som hävdar att man aldrig kan härleda ett bör från ett
är och bygger på tanken att det i en giltig slutledning inte finns
något i slutsatsen som inte redan finns implicit i premisserna.
Hume skriver: "I varje moralsystem som jag hittills påträffat,
har jag alltid noterat att upphovsmannen under någon tid för ett
vanligt resonemang, fastställer existensen av en Gud eller gör
observationer om mänskliga angelägenheter, men så märker jag plötsligt
att jag istället för de vanliga föreningsorden mellan satser,
är och är inte, bara finner satser som är förenade
med ett bör eller bör inte. Övergången är omärklig och likväl
skickelsediger. Ty eftersom detta bör eller bör inte
uttrycker ett nytt förhållande eller påstående, är det nödvändigt
att detta iakttas och förklaras, och att man samtidigt anger skäl
för det till synes helt orimliga, hur denna nya relation kan vara
en slutledning från relationer av helt annan karaktär."
Hume kan tolkas
som internalist, vilket betyder att han menar att accepterandet
av moraliska påståenden leder till handling, någonting som förnuftet
aldrig i sig själv kan åstadkomma. Till detta krävs också känslan.
Hume diskuterar
också ingående olika dygder. En dygd är en mental kvalitet som
vi gillar. Exakt vilka kvaliteter som uppfattas som dygder kan
variera något från samhälle till samhälle och tid till tid, men
i princip är skillnaden inte stor, eftersom vilka kvaliteter vi
gillar har sin grund i en gemensam mänsklig natur.
Hume menar
att dygderna kan delas upp i fyra klasser. Kvaliteter som är användbara
för oss själva. Kvaliteter som är omedelbart angenäma för oss
själva. Kvaliteter som är användbara för andra. Och slutligen
kvaliteter som är omedelbart angenäma för andra. Exakt hur många
dygder det finns och hur dessa skall delas in i de olika kategorierna
tycks inte vara så viktigt för Hume, det viktiga är att en sådan
indelning är möjlig.
Daniel Rönnedal
1997, 1998
Till
toppen
|