|
Innehåll
E-post
|
|
Hobbes,
Thomas 1588-1679
Biografi
Engelsk filosof. Föddes i Westport, Malmesbury. Fadern var kyrkoherde,
men en farbror övertog uppfostran, efter att fadern förlorat sitt
arbete p.g.a. ett bråk med en annan kyrkoherde. Hobbes studerade
vid Magdalen College, Oxford från år 1603 och läste bl.a. skolastikerna
och Aristoteles. 1608 avslutade han utbildningen och två år senare
blev han lärare till den äldste sonen av Lord Cavendish av Hardwick,
senare Earlen av Devonshire. Hans elev blev senare Hobbes beskyddare
fram till sin död 1628 och genom honom mötte Hobbes bl.a. Bacon,
Jonson och Lord Herbert av Cherbury. Under denna tid kom han i
kontakt med verk av Galilei och Kepler. Hans första intresse hade
emellertid varit klassikerna och hans första publicerade verk
var en översättning av Thucydides 1628. Hobbes intresse för vetenskap
och filosofi ökade och under resor i Europa 1629-1631 och 1634-1637
kom han i kontakt med Galilei och kretsen kring Mersenne. The
Elements of Law, Natural and Politic cirkulerade privat 1640,
när parlamentet kritiserade kungens makt och Hobbes flydde till
Paris, där han stannade i elva år. I Paris började han studera
Euklides, vars metod han senare försökte överföra till andra områden,
särskilt den politiska filosofin. De Cive avslutades 1641, men
publicerades först 1647. Behemoth utkom 1668 och Hobbes mest kända
verk, Leviathan, publicerades 1651. Efter Paris-tiden återvände
han till England och blev lärare till sin förre elevs son. Under
sina sista år författade Hobbes en självbiografi på latinsk vers
och översatte Homeros Iliaden och Odysseen. Han dog 91 år gammal
i Hardwick.
Metafysik
Hobbes
är materialist. Världen består av materia i ständig rörelse, kroppar
som verkar på varandra genom stötar. I denna mening är han även
mekanist. Han lyfter fram de verkande orsakerna till skillnad
från andra typer av orsaker.
Hobbes är
nominalist. Det finns ingenting universellt i världen förutom
namn, eftersom vart och ett av de ting som benämns är individuella
och singulära.
Han är också
determinist. Allt som sker sker med nödvändighet, även mänskliga
handlingar. Determinismen är emellertid förenlig med den fria
viljan. Friheten består nämligen i frånvaron av yttre hinder,
enligt Hobbes. Vi är fria om vi har möjlighet att göra vad vi
vill, även om viljan är determinerad.
Kunskapsteori
Det
finns två typer av kunskap, enligt Hobbes: faktakunskap eller
kunskap om fakta och vetenskap eller filosofi. Faktakunskap är
ingenting annat än sinneserfarenheter och minne, t.ex. då vi omedelbart
iakttar ett faktum eller minns det. Vetenskap handlar om olika
påståendens konsekvenser på andra påståenden. Exempel på sådan
kunskap är att vi vet att om en figur som visas är en cirkel,
så kommer en rät linje genom dess mittpunkt att dela den i två
lika stora delar.
Hobbes
är starkt påverkad av den geometriska metoden. Vetenskaperna bevisar
sina satser genom att härleda dem från evidenta axiom och precisa
definitioner. Hobbes menar att en sådan metod kan användas inte
bara i naturvetenskap, utan även t.ex. i moralfilosofi och politisk
filosofi.
Politisk filosofi
Hobbes
politiska filosofi är en form av kontraktsteori. Individens syfte
med att sluta sig samman med andra och bilda stater är att skydda
sitt liv och att göra det mer tillfredsställande och undvika det
krigstillstånd som alla ursprungligen, i naturtillståndet, befinner
sig i. Hobbes argumenterar för en absolut monarki, där monarken
bör ha oinskränkt makt.
Alla befinner
sig ursprungligen i ett naturtillstånd där det råder ett allas
krig mot alla. Livet i detta tillstånd är ensamt, fattigt, obehagligt,
rått och kort. Så här beskriver Hobbes själv detta tillstånd:
”... under den tid människor lever utan en gemensam överhet, som
håller dem alla i respektfylld fruktan, lever de i det tillstånd
som kallas krig, ett allas krig mot alla. ... Vad som utmärker
en krigstid, under vilken alla är varandras fiender, utmärker
... också tider under vilka människor lever utan annan säkerhet
än deras egen styrka och deras egen uppfinningsförmåga kan skänka
dem. I ett sådant tillstånd arbetar man inte, eftersom det inte
lönar sig. Således odlas inte jorden, äger ingen sjöfart rum och
görs inte heller något bruk av varor som kan importeras över haven,
uppföres inga rymliga byggnader, konstrueras inga transportmedel.
Inte heller har människorna någon tideräkning, intresserar sig
inte för geografiska kunskaper, ägnar sig inte åt konst eller
vitterhet. Det bildas inte några samfund och - vilket är det värsta
av allt - det råder ständig fruktan och risk för våldsam död,
och människans liv blir ensamt, fattigt, smutsigt, djuriskt och
kort.”
Hobbes menar
att det finns en naturrätt och en naturlag som gäller även i naturtillståndet.
”Naturrätten ... är den frihet varje människa har att använda
sin egen kraft som hon själv vill, för att bevara sin egen natur,
det vill säga sitt eget liv; och följaktligen att göra vad hennes
eget omdöme och förnuft bjuder som medlet härför.” ”En naturlag
är en föreskrift eller en allmän regel, som förnuftet finner och
enligt vilken människan förbjudes göra sådant, som är fördärvligt
för hennes liv eller berövar henne medlen att bevara det, och
förbjudes försumma sådant, som hon tror skall bevara det bäst.”
Hobbes nämner
sammanlagt nitton olika naturlagar. Av dessa är de två första
de viktigaste. Den första lyder som följer: ”varje människa
bör eftersträva fred i den mån hon har hopp om att nå den; och
att hon, när hon inte kan nå den, bör göra bruk av alla de fördelar
ett krig kan ge henne.” Från denna följer den andra lagen:
”att en människa skall vara villig, när också andra är det,
att i den utsträckning hon finner det nödvändigt för fredens bevarande
och för sitt eget värn, ge avkall på sin rätt till varje ting,
och låta sig nöja med så mycken frihet gentemot andra människor,
som hon skulle tillåta dessa gentemot sig själv.” (Enligt
Hobbes är detta detsamma som Bibelns s.k. gyllene regel: allt
vad du vill att andra skall göra mot dig, skall du göra mot dem.)
De övriga reglerna kan sammanfattas på följande sätt. Man bör
uppfylla sina kontrakt, man bör visa tacksamhet, man bör vara
tillmötesgående och anpassa sig efter andra, man bör förlåta dem
som ångrar sig, man bör bara ta i beaktande de framtida aspekterna
av straff eller vedergällning, inte storleken av det förflutna
onda, man bör inte visa hat eller avsky mot någon annan, man bör
inte vara högmodig, utan betrakta alla som av naturen jämlika,
man bör inte vara arrogant, man bör vara rättvis, man bör döma
och fördela ting rättvist, och om en rättighet inte kan delas
bör man turas om eller fördela den med hjälp av lottning, eller
till den som först har lagt beslag på den, man bör skydda medlare
och fredsmäklare, man bör överlåta åt opartiska domare att döma
i tvister, ingen bör vara sin egen domare, ingen bör döma då det
förekommer jäv, slutligen bör alla vittnen betraktas som lika
viktiga.
Naturlagarna
är enligt Hobbes oföränderliga och eviga och vetenskapen om dem
är den sanna moralfilosofin. Orättvisa, otacksamhet, arrogans,
högmod osv. kan aldrig vara tillåtet, eftersom det aldrig kan
vara fallet att krig bevarar liv och fred förstör det. Det finns
en regel som sammanfattar alla naturlagar och i enlighet med vilken
naturlagarna enkelt kan undersökas, nämligen: Gör inte mot någon
annan, det du inte vill att någon skall göra mot dig. Alla är
överens om att fred är någonting gott, enligt Hobbes, och att
därför medlen att bevara fred är goda. Men nu är rättvisa, jämlikhet,
ödmjukhet, tacksamhet, barmhärtighet och de andra naturlagarna
medel att bevara freden och därför något gott.
För att undvika
naturtillståndets grymma villkor sluter sig människor samman och
bildar stater. ”Det för människorna ... avgörande syftet eller
ändamålet med att ... lägga band på sig själva (såsom de gör i
staten) är att bevara livet och göra det mera tillfredsställande.”
Människan vill undkomma det krigstillstånd som råder i naturtillståndet
då det inte finns någon synlig makt som kan inge henne fruktan
och tvinga henne att hålla sina löften och följa alla naturlagarna.
Naturlagarna är nämligen i sig själva utan någon tvångsmakt och
oförenliga med våra naturliga lidelser. ”Avtal utan svärd är endast
ord, helt utan kraft att bereda trygghet åt någon människa.”
Hobbes menar
att det finns tre former av samhällen, tre olika sätt att sluta
sig samma och bilda stater (för att undgå naturtillståndets barbari),
nämligen demokrati, aristokrati och monarki, där det är folket,
en del av folket respektive en person som har makten. Hobbes förespråkar
monarki. Monarken bör ha oinskränkt makt, i vilken bör ingå rätten
att skapa lagar som avgör vem som äger vad, rätten att fatta beslut
vid kontroverser, rätten att starta krig eller att sluta fred,
att utse rådgivare och ministrar, att belöna och att bestraffa
m.m., dvs. han bör vara suverän. Då människorna sluter sig samman
och bildar en stat, uppstår den suveräna maktens rättigheter.
Medborgarna har inte rätt att ändra statsskicket, suveränen kan
inte förverka sina rättigheter genom att bryta samhällskontraktet,
ingen kan med rätta protestera mot suveränen eller dennas handlingar,
inte heller kan dessa handlingar bestraffas, suveränen bestämmer
vad som är nödvändigt för freden och försvar av sina undersåtar
och han bestämmer vilka doktriner som bör läras ut. Absolut monarki
är det bästa statsskicket för att bevara livet och göra det mer
tillfredsställande och undvika naturtillståndets allas krig mot
alla, enligt Hobbes.
Daniel Rönnedal
1997, 2013
Till
toppen
|