Descartes,
René 1596-1650
Biografi
Fransk filosof, matematiker, naturforskare och militär. Descartes
föddes den sista mars 1596 i La Haye i Frankrike och fick sin
utbildning på jesuitskolan Collège royal i La Flèche (Anjou) mellan
åren 1606 och 1614. Hans familj var adlig och hade det gott ställt
ekonomiskt. Efter att han lämnat jesuitskolan flyttade han till
Paris där han bl.a. träffade munken Marin Marsenne och matematikern
Mydorge. En tid drog han sig tillbaka till förstaden St. Germain.
1616 avlade han examen i juridik vid universitetet i Poiters och
två år senare flyttade han till Nederländerna för utbildning vid
krigsskolan Maurice de Nassau, där han bl.a. träffade fysikern
Isaac Beeckman och studerade den moderna fysiken. 1619 reste han
omkring i Tyskland och besökte också Köpenhamn, den 10 november
hade han en vision av ett nytt matematiskt, vetenskapligt och
filosofiskt system. 1622 återvände han till Frankrike men vistades
också en tid i Italien mellan 1623-1625. 1628 författade han Regulae
ad directionem ingenii (Regler för användandet av människans kunskapsförmågor)
och flyttade till Nederländerna, vilket blev hans hem fram till
1649, även om han bytte adress vid ett flertal tillfällen. Descartes
börjde arbeta med Le Monde (Om världen) 1629, men övergav planerna
på att publicera verket, p.g.a. att Galileo fördömdes. 1635 föddes
Descartes dotter Francine och två år senare utkom Discours de
la méthode (Om metoden) tillsammans med (La Dioptrigue, Les Météores
och La Géométrie). 1641 utkom Meditationes de Prima Philosophia
(Metafysiska meditationer), tillsammans med invändningar från
en rad av den tidens mest kända intellektuella och Descartes svar
på dessa invändningar. 1642 utkom en andra upplaga. Året därpå
fördömdes den cartesianska filosofin vid universitetet vid Utrecht,
samma år som Principia Philosophiae (Filosofins principer) utkom.
Tre år senare tilldelas han pension av kungen av Frankrike och
publiceras Notae in programma quoddam. Den 1 september 1649 reste
Descartes till Stockholm på en inbjudan av drottning Kristina,
med vilken han hade etablerat kontakt redan 1647 via det franska
sändebudet Chanut. Samma år publicerdes Les Passions de l´ame
(Om passionerna), som troligtvis tillkom i Stockholm. Bara fyra
månader senare drabbades Descartes av lunginflamation och dog
i Stockholm den 11 februari år 1650.
Citat
"För
att filosofera seriöst och söka sanningen om alla ting som kan
vetas, måste vi först av allt lägga åt sidan alla våra förutfattade
meningar, eller åtminstone iakttaga den största försiktighet för
att inte sätta vår lit till några av de uppfattningar som vi accepterade
i det förflutna förrän vi först har undersökt dem noga ånyo och
bekräftat deras sanning. Härnäst, måste vi på ett metodiskt sätt
uppmärksamma de begrepp som vi har inom oss, och vi måste bedöma
som sanna alla och bara de vars sanning vi klart och tydligt känner
igen när vi uppmärksammar dem på detta sätt. När vi gör detta
skall vi inse, först av allt, att vi existerar i den mån vår natur
består i tänkande; och vi skall samtidigt inse både att det finns
en Gud, och att vi beror på honom, och även att ett beaktande
av hans attribut sätter oss i stånd att undersöka andra tings
sanning, eftersom han är deras orsak. Slutligen, kommer vi att
se att vi förutom begreppen om Gud och om vårt medvetande, har
inom oss kunskapen om många propositioner, vilka är evigt sanna,
så som `Ingenting kommer ur ingenting´. Vi skall även finna att
vi har kunskap både om en kroppslig eller utsträckt natur som
är delbar, rörlig, och så vidare, och också om vissa förnimmelser
som påverkar oss, så som förnimmelserna av smärta, färger, smaker
och så vidare (även om vi ännu inte vet orsaken till att vi påverkas
på detta sätt). När vi kontrasterar all denna kunskap med de förvirrade
tankar vi hade innan, kommer vi att skaffa oss vanan att forma
klara och tydliga begrepp om alla de ting som kan vetas. Dessa
få instruktioner tycks mig innehålla de viktigaste principerna
för mänsklig kunskap."
Introduktion
Descartes
försökte bygga en ny naturvetenskap och filosofi som var lika
säker som matematiken och som byggde på samma grundprinciper.
Idealet var ett axiomatiserat system, där utgångspunkterna utgjordes
av självevidenta sanningar. Förebilden var, som för många andra
rationalister, Euklides geometri.
Kunskapsteori
Descartes
brukar i kunskapsteoretiska sammanhang betraktas som rationalist
och fundamentist, vilket innebär att han menar att människan med
hjälp av förnuftet kan vinna insikt i verklighetens sanna natur,
att det finns medfödda idéer och att kunskapen måste byggas på
ett säkert fundament.
Descartes
kom redan som ung att betvivla mycket utav det han tidigare lärt
sig och stora delar av hans filosofi kan förstås i ljuset av detta
tvivel. Han menar att vi måste försöka bygga kunskapen på en absolut
säker grund och utifrån denna grund stegvis härleda all övrig
kunskap för att på så sätt försäkra oss om att vi aldrig misstar
oss och sluter oss till en falsk proposition från en sann proposition.
Om grundvalen för vår kunskap är osäker, så är också allt som
bygger på denna grundval osäkert. För att finna kunskapens säkra
fundament använder han sig av ett metodologiskt tvivel. Han beslutar
sig för att försöka tvivla på allt han någonsin förmår och inte
anta någonting för sant som det finns minsta skäl att betvivla.
På detta sätt hoppas han komma fram till någonting han inte kan
betvivla, någonting som kan utgöra kunskapens säkra grund.
Descartes
inriktar sitt tvivel på grundprinciperna för vår kunskap, nämligen
att sinnesförnimmelserna och förnuftet är tillförlitliga kunskapskällor.
Descartes
vet att sinnena vid olika tillfällen har bedragit honom och han
kan därför inte helt lita på dem, eftersom det inte är sunt att
helt lita på någon som har bedragit en.
Han kan inte
helt säkert veta att de inte också just i det ögonblick bedrar
honom då han tror att de inte gör det. Han kan heller inte helt
säkert veta att han inte drömmer när han tror att han är vaken,
eftersom det inte finns några säkra eller tydliga tecken som skiljer
det han tror är ett vaket tillstånd från drömmen. Han har vid
flera tillfällen varit övertygad om att han har varit vaken då
han har drömt.
Även förnuftet
kan bedra honom, eftersom han inte känner till sitt ursprung.
Antingen är han skapad av en allsmäktig Gud, eller också är han
skapad av någonting annat som inte är allsmäktigt. Men i båda
fallen är det möjligt att han är skapad så att han tar fel när
han använder sitt förnuft.
Dessa skäl
är tillräckliga, enligt Descartes, för att få honom att tvivla
på alla tidigare trosföreställningar och frågan blir om det finns
någonting överhuvudtaget han inte kan tvivla på. Det finns det.
Propositionen att jag är, jag tänker, är nödvändigt sann
varje gång Descartes fattar den i sitt medvetande. Han kan anta
att det inte finns en Gud, att det inte finns några kroppar och
till och med att han inte själv har någon kropp, men han kan inte
anta att han som har sådana tankar är ingenting. "För det är en
motsägelse att anta att det som tänker inte, i samma stund som
det tänker, existerar... Denna slutledning - jag tänker, därför
existerar jag - är den första och mest säkra av alla som faller
var och en in som filosoferar på ett metodiskt sätt." Det här
är kunskapens fundament. Även om Descartes t.ex. kan tvivla på
att det finns en yttervärld, så kan han inte tvivla på att han
har upplevelsen av att det finns en yttervärld, att det finns
andra kroppar, att han själv har en kropp osv. Detta är sant även
om han drömmer, eller tar fel.
Descartes
uppmärksammar att det utmärkande för denna intuition eller slutledning
är att han uppfattar den klart och tydligt och det tycks som om
han därmed skulle kunna anta klarhet och tydlighet som generella
sanningskriterier. För att kunna göra det måste han dock först
försäkra sig om att han aldrig kan ta fel när han uppfattar någonting
klart och tydligt och för att göra det måste han försäkra sig
om att det finns en Gud och att Gud är god och aldrig skulle bedra
honom.
Descartes
menar att han kan bevisa Guds existens. Han har en idé om Gud
som en högst fullkomlig varelse och eftersom det måste finnas
lika mycket realitet eller verklighet i orsaken till en idé, som
det finns i idéns objekt, så måste Gud finnas och vara orsak till
Descartes idé om Gud.
När Descartes
väl har försäkrat sig om att Gud existerar, så vet han också att
han kan lita på att allt han klart och tydligt uppfattar är sant,
eftersom Gud är ett högst fullkomligt väsen och därmed inte kan
vara en bedragare och ha skapat honom så att han tar fel när han
uppfattar någonting klart och tydligt. Med detta som utgångspunkt
fortsätter han med att bygga upp ett metafysiskt system.
Metafysik
Tre
centrala begrepp i Descartes metafysik är substans, attribut och
modus.
En substans
är "ett ting som existerar på ett sådant sätt att det inte beror
på något annat ting för sin existens." Egentligen finns det bara
en substans och det är Gud. Gud behöver ingenting annat för sin
existens än sig själv och han existerar med nödvändighet. Hans
existens följer ur hans väsen. Gud är ett högst fullkomligt väsen,
han är oändlig, evig, allsmäktig, allvetande, källan till all
godhet och sanning och skaparen av alla ting. Han har inom sig
alla fullkomligheter och han har inte bara skapat världen, utan
upprätthåller den också i varje ögonblick. Vi kan veta att Gud
existerar, men aldrig helt förstå eller begripa hans oändliga
väsen.
Även om Gud
egentligen är den enda substansen, så kan också kropp och själ
(medvetande) betraktas som substanser, eftersom de endast behöver
Gud för sin existens. Descartes metafysik är därmed en form av
dualism. Han accepterar bara två ultimata klasser av ting. Allt
annat som existerar är beroende av substanserna.
Till varje
substans hör ett principiellt attribut, som är substansens väsen
eller natur. Själens natur är tänkande och kroppens är utsträckning.
Attributet är alltid beroende av en substans och varje gång vi
iakttar ett attribut kan vi sluta oss till att det måste existera
en substans, till vilken attributet hör.
Ett modus
är enligt Descartes "exakt det samma som... ett attribut eller
kvalitet. Men vi använder termen modus när vi tänker på en substans
som påverkad eller modifierad." och det tycks som om Descartes
menar att allt annat än utsträckning vad gäller kropp och tanke
vad gäller själ som attribueras till en substans är en modifikation
eller ett modus av substansens principiella attribut. Allt annat
som attribueras till en substans är alltså beroende av tanke eller
utsträckning.
Till utsträckt
substans hör förutom storlek, dvs. utsträckning i längd, bredd
och djup, form, rörelse, ställning (position) och delbarhet och
till tänkande substans hör perception, vilja och alla modi av
perception och vilja.
Enligt Descartes
finns det inget vakum och inga atomer, dvs. bitar av materia som
till sin natur är odelbara. En kropps natur består inte i tyngd,
hårdhet, färg, kyla eller hetta, utan endast i utsträckning och
egentligen finns det ingen verklig distinktion mellan rum och
kroppslig substans, den enda skillnaden ligger i sättet vi uppfattar
dem på. Den här världen, som är den enda som existerar, består
av en och samma materia och den har inga gränser för sin utsträckning.
Det finns bara en enda värld och den är oändlig.
Alla universalier,
dvs. släkten, arter, differentia, egenskaper och accidenser, är
enligt Descartes tillsammans med antal endast modi av tänkande
och uppstår genom att vi använder samma idé för att tänka på alla
individuella ting som liknar varandra.
Medvetandefilosofi
Kroppen och själen är enligt Descartes två helt väsensskilda substanser
och även om de hos människor faktiskt är intimt förknippade med
varandra, så skulle de kunna existera utan varandra. Själens natur
är tänkande och kroppens är utsträckning. Tanken "inkluderar allt
som är inom oss på ett sådant sätt att vi är direkt medvetna om
det" och alla viljans, intellektets, föreställningsförmågans och
sinnenas operationer är tankar. Med modern terminologi skulle
vi kunna säga att själens natur är medvetande.
Själen är
odelbar, i någon mening förenad med alla delar av kroppen och
existerar endast i tiden, medan kroppen är delbar och existerar
både i rum och i tid.
Förbindelsen
mellan själen och kroppen sker genom en kausal växelverkan. Förändringar
eller rörelser i kroppen kan orsaka förnimmelser i själen och
själen kan genom viljan sätta kroppen i rörelse. Enligt Descartes
sker denna växelverkan i tallkottkörteln.
Senare i livet
tycks Descartes gå ifrån denna skarpa dualism och istället argumentera
för någon form av parallellism, dvs. en teori som hävdar att det
inte sker någon kausal växelverkan mellan kroppen och själen,
utan att de existerar parallellt, sida vid sida.
Den fria viljan
Människan har
enligt Descartes en fri vilja och är ansvarig för sina handlingar.
Viljans frihet är självevident och kunskapen om den är medfödd.
Daniel Rönnedal
1997
Till
toppen
|