|
Innehåll
E-post
|
|
Bentham,
Jeremy 1748-1832
Biografi
Engelsk
filosof och jurist. Bentham föddes i London den 15 februari 1748.
Han lärde sig latin redan vid tre års ålder och när han var tolv
skrevs han in vid Oxford University, där han tog en examen vid
sexton års ålder. Därefter studerade han juridik vid Lincoln’s
Inn, Westminister. Tack vare ett arv från föräldrarna kunde han
ägna sitt liv åt studier och filosofiskt författarskap. Hans arbeten
inkluderar: A Fragment on Government 1776, och An Introduction
to the Principles of Morals and Legislation 1781. 1824 grundade
han tidskriften Westminister Review som språkrör för den typ av
filosofi han och hans lärjungar företrädde. The Rationale of Judicial
Evidence publicerades 1825 med John Stuart Mill som redaktör,
och Constitutional Code (i två volymer) ca 1830. Bentham dog den
16 juni 1832. Han hjälpte till att grunda University College i
London, där hans kropp finns bevarad i ett mumifierat tillstånd.
Etik
Bentham
är utilitarist, dvs. han menar att en handlings moraliska värde
avgörs av dess konsekvenser. Han är också en s.k. klassisk utilitarist.
Det enda som har positivt egenvärde är njutning eller lycka och
det enda som har negativt egenvärde är smärta eller lidande. En
klassisk utilitarist menar att vi bör handla på så sätt att vi
skapar ett så stort, totalt överskott av lycka över lidande som
möjligt.
Så här formulerar
Bentham själv utilitetsprincipen: ”Med utilitetsprincipen menas
den princip som ger sitt samtycke till eller förkastar varje handling
överhuvudtaget, i enlighet med den tendens den förefaller att
ha att öka eller minska lyckan hos de parter vars intressen är
i fråga: eller, vilket är samma sak med andra ord, att främja
eller att sätta sig emot denna lycka.” Denna princip skall tillämpas
både på individuella och statliga handlingar, enligt Bentham.
Bentham försöker
precisera innebörden av denna tes bl.a. genom att diskutera vad
som menas med njutning och smärta, vilka olika typer av njutningar
och smärtor det finns, vilka faktorer som påverkar dessa perceptioners
värde och hur man kan gå tillväga för att bedöma tendensen hos
handlingar och händelser att öka eller minska lyckan hos berörda
parter.
Värdet hos
njutningar och smärtor varierar beroende på flera olika faktorer.
Bentham nämner sju omständigheter som påverkar dessa perceptioners
värde. Värdet kommer att vara större eller mindre beroende på
njutningarnas och smärtornas: (1) intensitet, (2) varaktighet,
(3) säkerhet eller osäkerhet, (4) närhet eller avlägsenhet, (5)
fruktbarhet, (6) renhet och (7) omfattning, dvs. antalet personer
som påverkas av dem. Ju intensivare, mer varaktiga, säkrare, mindre
avlägsna, fruktbarare, renare och mer omfattande njutningarna
är, desto bättre, och tvärtom för smärtorna.
För att bedöma
den generella tendensen hos en handling att öka eller minska lyckan
hos berörda parter kan man använda sig av följande process. Börja
med någon person, vilken som helst av dem som förefaller påverkas
mest av handlingen, och bedöm i tur och ordning var och en av
följande punkter. (1) Värdet hos varje urskiljbar njutning som
förefaller produceras av den i första hand. (2) Värdet av varje
smärta som förefaller produceras av den i första hand. (3) Värdet
hos varje njutning som förefaller produceras av den i andra hand.
(4) Värdet av varje smärta som förefaller produceras av den i
andra hand. (5) Summera värdena hos alla njutningar på en sida,
och värdena av alla smärtor på den andra. (6) Avgöra hur många
personer som påverkas av handlingen, och upprepa ovanstående process
för var och en. Summera slutligen alltsammans. Om njutningarna
på det hela taget är större än smärtorna, är handlingens tendens
god. Om däremot smärtorna på det hela taget är större än njutningarna,
är handlingens tendens ond. Bentham menar inte att denna process
strikt skall följas före varje moraliskt omdöme eller lagstiftande
eller juridisk operation. Men det är emellertid bra att alltid
ha den i åtanke och i någon mening utgör den ett ideal.
Det finns
flera olika sorters njutningar och smärtor, enligt Bentham. Njutningar
och smärtor är ett slags perceptioner som antingen är enkla eller
sammansatta. De enkla perceptionerna är sådana som inte vidare
kan sönderdelas, medan sammansatta är sådana som kan delas upp
i flera enkla perceptioner. De senare kan vara sammansatta av
enbart njutningar, av enbart smärtor eller av både njutningar
och smärtor.
De enkla formerna
av njutningar som människor kan erfara förefaller vara följande:
(1) sinnenas njutningar, (2) rikedomens njutningar, (3) skicklighetens
njutningar, (4) vänskapens njutningar, (5) det goda ryktets njutningar,
(6) maktens njutningar, (7) pietetens njutningar, (8) välviljans
eller sympatins njutningar, (9) illviljans njutningar, (10) minnets
njutningar, (11) föreställningsförmågans njutningar, (12) förväntans
njutningar, (13) njutningar som beror på association, och (14)
lindringens njutningar.
De olika formerna
av enkla smärtor tycks vara följande: (1) privationens smärtor,
(2) sinnenas smärtor, (3) klumpighetens smärtor, (4) fiendskapens
smärtor, (5) det dåliga ryktets smärtor, (6) pietetens smärtor,
(7) välviljans eller sympatins smärtor, (8) illviljans smärtor,
(9) minnets smärtor, (10) föreställningsförmågans smärtor, (11)
förväntans smärtor, och (12) smärtor som beror på association.
Dessa olika
former av njutningar och smärtor kan i sin tur delas in i flera
olika former och ges olika namn. Till sinnenas njutningar räknas
t.ex. tillfredsställelse av hunger och törst, sexuellt begär och
nyfikenhet, förutom enkla erfarenheter knutna till de olika sinnena.
Till lindringens njutningar hör alla de njutningar en människa
erfar efter att först ha utstått någon smärta en tid, då denna
smärta försvinner eller avtar. Följaktligen finns det lika många
former av dessa njutningar som det finns former av smärtor. Privationens
smärtor utgörs av de smärtor som uppstår som ett resultat av tanken
att man inte är i besittning av någon njutning. Således finns
det lika många sådana typer av smärtor som det finns njutningar
med vilka de kan korrespondera.
Rättsfilosofi
Enligt
Bentham är det inte bara individuella handlingar som skall bedömas
utifrån utilitetsprincipen, utan även t.ex. statliga handlingar.
Lagstiftningen har, liksom all övrig verksamhet, till syfte att
åstadkomma ett så stort överskott av njutning över smärta som
möjligt. När man stiftar lagar bör man således ha utilitetsprincipen
i åtanke.
Daniel Rönnedal
2013.
Till
toppen
|