|
Innehåll
E-post
|
|
Beauvoir,
Simone de 1908-1986
Biografi
Fransk författarinna och filosof. Studerade vid École normale
supérieure, där hon bl.a. träffade Sartre som blev hennes livskamrat
från 1927. Arbetade som gymnasielärare i filosofi mellan 1929
och 1943. Levde därefter som fri skribent. Startade under kriget
en motståndsgrupp kallad "Socialisme et liberté", tillsammans
med Sartre och Merleau-Ponty. 1947 utkom Pour une morale de lámbiguité
(För en tvetydighetens moral) och 1949-50 Le Deuxième Sexe (Det
andra könet). Beauvoir skrev också ett antal essäer, romaner och
pjäser. Hon avled 1986.
Feminism
Beauvoir är feminist. Hon kritiserar de orättvisor hon menar råder
mellan män och kvinnor. Hon försöker också förstå och beskriva
vad det innebär att vara kvinna och varför mannen genom historien
har betraktats som norm och kvinnan som den Andre.
En av Beauvoirs
mest grundläggande teser är att kvinnan genom historien har varit
"den Andre". Kvinnan har definierats utifrån mannen, hon har haft
en underordnad position, hon har utsatts för förtryck, hennes
möjligheter har varit fastlagda av andra. Mannen har betraktats
som det väsentliga, kvinnan som det oväsentliga.
Man kan ha
olika förklaringar till detta faktum, t.ex. biologiska, psykologiska
och historiematerialistiska. Beauvoir tror att det ligger någonting
i alla dessa modeller, samtidigt som hon kritiserar dem, och menar
att de är otillräckliga.
Beauvoir förnekar
inte att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor.
Kvinnor är inte lika fysiskt starka som män och det är kvinnan
som föder barn, inte mannen. Dessa olikheter kan till en viss
del förklara kvinnans underordnade ställningen, men de är inte
tillräckliga. De biologiska skillnaderna är mindre än vad man
ofta antar och gränsen mellan de båda könen utgör inget vattentätt
skott.
En annan förklaringstyp
har presenterats av psykoanalytiker, som bl.a. hänvisar till Oidipus-
och Elektrakomplex, kastrationskomplex och mindervärdeskomplex.
Gemensamt för dessa är att de söker förklara könskillnader med
psykologiska och psykosexuella faktorer. Det ligger en del i sådana
förklaringar, enligt Beauvoir, men samtidigt är perspektivet behäftat
med svåra problem. Kvinnans psykiska utveckling kalkeras ofta
på mannens, psykoanalytiker smyger in värderingar som inte förklaras
och som man inte explicit redogör för, komplexen är vagt beskrivna,
man bortser från evidens som talar emot dem, man accepterar inte
begrepp som val och värde osv.
Slutligen
nämner Beauvoir det historiematerialistiska perspektivet, som
försöker förklara könskillnaderna med hjälp av främst olika ekonomiska
faktorer. En avgörande historisk vändpunkt är, enligt detta perspektiv,
övergången från egendomsgemenskap till privategendom. I och med
upptäckten av koppar, tenn, brons och järn och jordbrukets ökade
betydelse uppstår privategendomen. Mannen blir ägare till jorden,
till slavar och till kvinnan. Detta är det kvinnliga könets världshistoriska
nederlag. Kvinnan binds i hushållsslaveri och hennes ekonomiska
underordning leder till ett socialt förtryck. Även detta perspektiv
innehåller viktiga insikter, men det är otillräckligt. Det kan
t.ex. inte förklara det intresseförhållande som binder människan
vid egendomen. Kvinnoförtrycket kan inte härledas ur privategendomen
och kvinnan är inte enbart en ekonomisk varelse.
Beauvoir själv
tycks mena att det är hela kvinnans situation, inklusive biologiska,
psykologiska och ekonomiska faktorer som bidrar till hennes historiska
underordning. Till detta kommer individens "existentiella struktur"
och ett slags imperialism hos det mänskliga medvetandet, den Andre
utgör en primär kategori i det mänskliga medvetandet, tillsammans
med ett anspråk på att dominera den Andre.
Mot traditionella
kvinnliga roller sätter Beauvoir den oberoende kvinnan. Det är
inte omöjligt att uppnå jämlikhet mellan könen: det är möjligt
och önskvärt. Kvinnans frigörelse är något som inte bara kvinnan
utan också mannen tjänar på. För att uppnå jämlikhet krävs i första
hand att kvinnan blir ekonomiskt oberoende, men också förändringar
av lagar, institutioner och moral är viktiga. Det krävs förändringar
i den allmänna opinionen och sociala sammanhang och det krävs
kulturella förändringar och en likvärdig utbildning av både män
och kvinnor. Den moderna kvinnan "sätter en ära i att tänka, handla,
arbeta och skapa på samma sätt som männen; istället för att försöka
förringa dem hävdar hon att hon är deras jämlike." "Det är lätt
att föreställa sig en värld där kvinnor och män skulle vara jämlikar...
kvinnor som utbildats på exakt samma sätt som män skulle arbeta
under samma villkor och till samma löner. Moralen skulle tillåta
erotisk frihet, men sexualakten skulle inte längre betraktas som
en 'tjänst' som ska betalas och kvinnan blev då tvungen
att tillförsäkra sig ett annat levebröd. Äktenskapet skulle vila
på en fri överenskommelse som makarna kunde säga upp när helst
de önskade; moderskapet skulle vara frivilligt, vilket innebär
att födelsekontroll och aborter skulle vara tillåtna och att man
i gengäld skulle ge alla mödrar exakt samma rättigheter, oavsett
om de var gifta eller inte. Havandeskapsledighet skulle bekostas
av kollektivet som åtog sig ansvaret för barnen, vilket inte betyder
att man skulle ta dem från föräldrarna, men att man inte
skulle utlämna dem åt föräldrarna."
Existentialism
Beauvoir är existentialist. Så här skriver hon: "En existerande
är inget annat än det hon gör, det möjliga överskrider
inte det reella, essensen föregår inte existensen: i sin rena
subjektivitet är människan ingenting. Hon bedöms
efter sina handlingar."
Utifrån denna
existentialistiska utgångspunkt ter det sig naturligt att hon
inte betraktar kvinnligheten som någonting en gång för alla givet.
Kvinna är ingenting man föds till, det är något man blir, enligt
Beauvoir. "Man föds inte till kvinna," skriver hon: "man blir
det. Inget biologiskt, psykiskt eller ekonomiskt öde avgör utformningen
av den gestalt som den mänskliga honan får i samhället. Det är
civilisationen i dess helhet som formar det mellanting mellan
hane och kastrat som kallas kvinnligt."
Moralfilosofi
Beauvoir försöker utarbeta en existentialistisk moral som inte
förnekar tillvarons grundläggande villkor. Människans existens
kännetecknas av tvetydighet, hon är både ande och kropp, hon är
både transcendens och fakticitet. Existentialismen, som är en
tvetydighetens filosofi, accepterar denna grundläggande sanning.
Det finns
inte något absolut värde oberoende av mänskliga lidelser, preferenser
och val enligt Beauvoir. Det finns inga yttre, eviga och objektiva
normer eller ideal som kan ge livet en mening eller i relation
till vilket det nyttiga eller det onyttiga skulle kunna definieras.
Det här innebär inte att nihilismen är sann eller att livet skulle
sakna mening. Värdena och meningen är beroende av mänskliga lidelser
och val. Genom viljan kan vi tillskriva olika företeelser värde
och ge livet en mening. "När människorna värdesätter ord, former,
färger, matematiska teorem, fysiska lagar, framgångar i sport
eller hjältedåd, när de i kärlek och vänskap tillskriver varandra
värde, tillskriver tingen och händelserna värde, så har
människorna omedelbart detta värde, och de har det i absolut mening."
Enligt Beauvoir
är det viktigt att existera autentiskt. En autentiska människan
behöver inget främmande absolut. Hon accepterar existensens tvetydighet
och försöker inte fly undan sin frihet. Det är den mänskliga existensen
som får värde att framträda i världen. Före existensen finns inga
skäl att existera, men heller inga skäl att inte existera.
Men om människan
är fri att själv bestämma vilka värden hon vill sträva efter,
kan hon då inte välja vad som helst och handla hur som helst?
Nej, förefaller Beauvoir svara. Var och en bär ansvaret för sin
egen existens, och det är upp till var och en att ge livet en
betydelse. Samtidigt är friheten beroende av andra friheter. Att
handla utan omsorg om andra är inte att vara fri.
Friheten är
det viktigaste begreppet i Beauvoirs etik och den är en nödvändig
förutsättning för alla värden. Så här skriver hon själv. "Friheten
är källan ur vilken alla betydelser och värden väller fram. Den
är det ursprungliga villkoret för allt berättigande av existensen:
en människa som försöker rättfärdiga sitt liv måste vilja friheten
själv, absolut och framför allt annat. På samma gång som friheten
kräver förverkligandet av konkreta mål, av individuella projekt,
kräver den, på det universella planet, sig själv. Den är inget
i förväg färdigställt värde som utifrån erbjuds för mitt abstrakta
medhåll, utan den träder fram (inte på fakticitetens, men på moralens
plan) som sin egen orsak. Friheten förutsätts med nödvändighet
av de värden den sätter och genom vilka den sätter sig. Den kan
inte utgöra grunden för ett förnekande av sig själv, ty genom
att förneka sig skulle den förneka varje möjlighet till grundande.
Att vilja vara moralisk och att vilja vara fri är ett och samma
beslut."
Samtidigt
väcker friheten ångest och det finns många som vill fly undan
den. Beauvoir beskriver flera olika inautentiska attityder, flera
olika sätt att fly från friheten.
"Undermänniskan"
förnekar lidelsen, hon håller tillbaka den ursprungliga rörelsen
ut i världen, hon är apatisk. Men en sådan attityd visar på en
djup fruktan för existens och är i någon mening självmotsägande.
Ingen kan undvika att välja; att vägra existera är ännu ett sätt
att existera. Samtidigt riskerar "undermänniskan" att utnyttjas
av allvarets och det passionerades fanatiker.
Undermänniskans
attityd övergår logiskt i "allvarsmänniskans" attityd. Allvarsmänniskan
sätter sig som oväsentlig framför objektet, vilket uppfattas som
det väsentliga. Hon upphäver sig själv till förmån för Tinget
eller Saken: vetenskap, filosofi, revolution etc. Objektet i sig,
vad det än vara må, är inte det viktiga för attityden, det viktiga
är att subjektet förlorar sig i det och förintar sin subjektivitet.
Men allvarsmänniskan är farlig, hon gör sig lätt till tyrann.
I samma rörelse som hon hävdar objektets ovillkorliga värde och
förnekar subjektiviteten hos sitt val, misskänner hon också värdet
av andras frihet och subjektivitet så till den grad att hon obehindrat
offrar dem för Saken. Allvaret leder till fanatism. Samtidigt
befinner sig allvarsmänniskan i ond tro. Hon söker i yttre objekt
det berättigande som endast hon själv kan ge. Hon vill förlora
sig i tinget istället för att bejaka sin vilja.
Allvarets
misslyckande leder ibland till nihilism som är allvaret som i
besvikelse vänder sig mot sig själv. "Nihilisten" förnekar att
världen har värde och bestämmer sig för att vara inget. Hon vill
bli kvitt oron för sin frihet genom att förneka världen och sig
själv. Men även nihilisten befinner sig i ond tro. När hon bestrider
givna värden ser hon inte bortom dessa värdet hos det absoluta,
universella mål som är friheten själv. Nihilismen riskerar dessutom
att leda till tyranni och förstörelsevilja, något friheten måste
vända sig mot.
En annan inautentisk
attityd uppvisas av "äventyraren". En äventyrare kastar sig ivrigt
in i olika verksamheter, men hon fäster sig inte vid de mål hon
eftersträvar, utan endast vid själva erövrandet. Äventyrarens
attityd påminner om en autentisk attityd. Äventyraren förväntar
sig inte att tingen skall berättiga hennes existens. Samtidigt
finns avgörande skillnader. Äventyraren bortser ifrån att det
finns andra människor, andra friheter. Men man måste respektera
andra människors frihet och hjälpa dem att frigöra sig, för att
leva autentiskt, enligt Beauvoir.
Den sista
inautentiska attityd Beauvoir nämner uppvisas av "den passionerade".
Den passionerade sätter, liksom allvarsmänniskan, objektet som
något absolut, men endast i relation till hennes subjektivitet.
Den maniskt passionerade är inte verkligt fri. Det enda som framstår
som viktigt för honom är objektet för hans passion. Inget annat
har någon mening. Men detta riskerar att leda till kamp och förtryck.
Om det enda som har någon betydelse är objektet för passionen,
varför då bry sig om någonting annat, varför då bry sig om någon
annans frihet?
Beauvoirs
ideal förefaller vara en fri och autentisk människa, en människa
som accepterar tillvarons grundläggande tvetydighet, som accepterar
sin frihet och inte försöker fly undan den in i olika självbedrägerier,
in i likgiltighet, passiv underkastelse, nihilism...e.dyl., en
människa som aktivt väljer sina projekt i full vetskap om att
det inte finns några främmande, absoluta värden att stödja sig
på, men som likväl är trygg i sin övertygelse att livet ändå inte
saknar mening, om man har kraft och vilja att ge det en mening,
en människa som vill sin frihet, samtidigt som hon inte förnekar
andras frihet, utan tvärtom aktivt verkar för andras frihet och
mot förtryck i alla former.
Daniel Rönnedal
2001, 2004
Till
toppen
|