|
Innehåll
E-post
|
|
Aristoteles
384-322 f.Kr.
Biografi
Grekisk filosof, logiker och naturforskare. Föddes i Stageiros
på Chalkidike, där fadern var hovläkare hos kungen av Makedonien.
Reste som sjuttonåring till Aten för att studera vid Platons akademi,
där han stannade i 20 år och också verkade som lärare. Under denna
tid författade han troligen ett antal dialoger enligt Platons
mönster, vilka dock har gått förlorade. Efter Platons död tog
dennes systerson Speusippos över ledarskapet för akademin, varpå
Aristoteles lämnade akademin och reste till staden Assos i Mysien,
där han under ett par år uppehöll sig hos "tyrannen" Hermias.
Därefter flyttade han vidare till Mykilen på ön Lesbos, efter
att Hermias avrättats. Under denna tid ägnade han sig åt biologiska
studier och bildade familj. År 343 flyttade han till Makedonien
och blev ansvarig för den då trettonårige Alexanders (senare Alexander
den store) utbildning. År 335 besteg Alexander tronen och Aristoteles
återvände till Aten där han grundade sin egen skola, Lykeion.
Troligtvis tillkom en stor del av Aristoteles manuskript under
perioden mellan 335 till 323, då han förestod sin skola. Efter
Alexanders död anklagades Aristoteles för gudlöshet av sina fiender
och han tvingades fly från Aten till Kalikis på Euboea för att
undgå att dömas till döden. Året därpå, år 322, dog han 62 år
gammal. Många av Aristoteles skrifter har gått förlorade för eftervärlden.
Ändå har vi tillgång till en stor mängd skrifter, vilket har sin
förklaring i Aristoteles stora produktion. Skrifterna sammanfördes
kring år 40-20 f.kr. av Andronikos från Rhodos till böcker ordnade
efter ämnesområden. De kanske viktigaste filosofiska skrifterna
är: de logiska skrifterna: Kategorierna, Peri hermeneias (De Interpretatione),
Första analytiken, Andra analytiken, Topiken och Sofistiska vederläggningar,
Fysiken, Metafysiken (14 böcker), Om Själen, Nikomachiska etiken
och Politiken.
Kunskapsteori
Aristoteles använder flera olika begrepp för att beskriva kunskap.
Det kanske mest centrala är vetenskap. En vetenskap har enligt
Aristoteles en deduktiv struktur och bygger på demonstrativa syllogismer
där teoremen är härledningar från första principer. Exakt vilken
status de första principerna har är inte helt klart, ofta tycks
Aristoteles tänka sig att de är nödvändiga sanningar som är bättre
kända än slutsatsen. Om detta är riktigt, så är hans kunskapsteori
en form av fundamentism och de första principerna den grundval
på vilken kunskapen vilar. De första principerna är helt enkelt
varje enskild vetenskaps grundläggande principer och är en garanti
för att det inte uppstår en oändlig regress av berättigande.
Aristoteles
tycks tänka sig att åtminstone några av de första principerna
kan nås genom en induktiv process där man sluter sig från det
enskilda till det allmänna och därmed ytterst vila på perceptuella
observationer. I andra sammanhang tycks hans metod emellertid
ha vissa likheter med den s.k. koherentismen och vara en form
av dialektik. De första principerna nås då genom en dialektisk
process, som startar från de vardagliga åsikter som råder i samhället
och slutligen når fram till de första principerna.
Metafysik
Aristoteles menar att metafysiken, eller
den första filosofin, som han kallar den, består av tre områden:
ontologi, som är läran om det varande så som varande; teologi,
som är läran om Gud; och läran om de första principerna eller
orsakerna, grundsatserna eller axiomen. Hur dessa olika områden
förhåller sig till varandra är inte klarlagt.
Det
varande har enligt Aristoteles många betydelser, "att vara" betecknar
på flera olika sätt. Han skiljer ut fyra grundbetydelser: att
vara i tillfällig, accidentiell mening (till skillnad från att
vara nödvändig, essentiell); att vara i kategoriernas mening;
att vara i meningen vara sann, vara falsk; och att vara i meningen
potentiell eller aktuell (möjlig eller verklig). Aristoteles tankar
kring det varande anknyter därmed till kategoriläran.
Aristoteles
kategorilära har språkfilosofiska, logiska och metafysiska aspekter,
men troligen är den först och främst ett försök att redogöra för
verklighetens mest generella konstitution. Kategorierna är högsta
släkten eller de mest generella typerna av "ting" som finns och
anger de fundamentala allmänbegrepp som det varande faller under.
Allt som existerar måste tillhöra någon av kategorierna.
Aristoteles
talar som mest om tio kategorier: substans, kvalitet, kvantitet,
relation, ställe/plats, tid, ställning, det att ha, handling och
passivitet.
Av
dessa är substanskategorin den mest grundläggande, eftersom substansen
är det varom allt annat sägs men som själv inte sägs om något.
Aristoteles skiljer på primära och sekundära substanser. De primära
substanserna är de enskilda tingen eller individerna, t.ex. Sokrates
och en häst och har självständig existens, medan alla andra kategorier
och allt annat som existerar i någon mening är beroende av de
primära substanserna för sin existens. De sekundära substanserna
är släkten och arter.
Substans-begreppet
används också i andra betydelser, kanske framför allt för att
beteckna de substantiella formerna, men även i sekundär mening
om substratet och materien. Somliga anser också att substansen
är väsendet, det allmänna, artbegreppet eller substratet. Med
substrat menas materia, form eller sammanslagningen av form och
materia. Nära förknippat med Aristoteles substansteori är därmed
hans distinktioner mellan form och materia och mellan potentialitet
och aktualitet.
Aristoteles
inför distinktionen mellan ett tings materia och dess form. Materia
är t.ex. brons i en staty, medan formen är statyns gestalt, dess
beskaffenhet, eller det sätt på vilket materien har organiserats.
Det enskilda tinget, statyn, är en sammanslagning av materia och
form och på samma sätt förhåller det sig även med alla andra ting.
Formen är primär i förhållande till materian.
Det
varande bestäms också med avseende på potentialitet och aktualitet,
två begrepp som är viktiga bl.a. vid beskrivningen av olika processer,
rörelser och aktualiseringar. Man kan säga att något finns potentiellt
i något annat, såtillvida som det kan avledas från detta, t.ex.
finns statyn potentiellt i träet. Träet är potentiellt en staty
och generellt är materia form. Aktualiteten är primär till begreppet,
till tiden och till substanskaraktären i förhållande till potentialiteten.
Aristoteles
teori är en form av essentialism, han menar att vissa egenskaper
tillkommer en individ med nödvändighet. En individs väsen är de
egenskaper den måste ha så länge som den existerar; det är nödvändigt
att om individen existerar, så har den dessa egenskaper. Inte
alla egenskaper är essentiella, utan en del är accidentiella,
dvs. sådana att individen kan förlora dem och ändå fortsätta att
existera. Enligt Aristoteles innebär det att vara för en entitet
just att vara vad den är och vad någonting är avgörs av vilken
typ den tillhör, t.ex. människa eller häst. Därför är typerna
nödvändiga för de konkreta individer som är deras medlemmar och
det är de som bestämmer de konkreta individernas väsen.
Aristoteles
argumenterar emot icke-exemplifierade, självständigt existerande
universalier. Formerna existerar immanent i de konkreta tingen.
De konkreta individerna är ontologiskt mer grundläggande än universalierna.
Fysik
Fysiken är den vetenskapliga kunskapen om naturen.
Naturliga
objekt inkluderar bl.a. djur och deras delar, växter och enkla
kroppar som jord, eld, luft och vatten och innehåller inom sig
själva en källa till förändring och stabilitet. Ett tings natur
är en viss princip och orsak till förändring och stabilitet i
tinget och naturen är direkt närvarande (ej tillfälligt) i tinget.
Eftersom det
är naturvetenskapsmannens uppgift att undersöka och försöka förstå
naturen är det viktigt att han undersöker olika typer av förändringar
och orsaker och förstår både materia och form.
Det finns
fyra typer av orsaker, enligt Aristoteles. Idag skulle vi kanske
benämna Aristoteles olika orsaker för olika typer av förklaringar
istället. Aristoteles skiljer mellan materiella, formella, verkande
och ändamålsorsaker. Den materiella orsaken är det från vilket
ett ting är gjort, t.ex. brons i en staty, eller silver i en skål.
Den formella orsaken är tingets form, t.ex. är tal orsak till
oktaven. Den verkande orsaken är den ursprungliga källan till
förändring, t.ex. fadern till ett barn och producenten till en
produkt. Ändamålsorsaken är vad någonting är till för, t.ex. gåendet
som är till för hälsan.
Dessa olika
former av orsaker sammanfaller ofta, särskilt den formella, den
verkande och ändamålsorsaken. Särskilt viktiga i naturen är ändamålsorsakerna
och ett tings natur kan betraktas som en ändamålsorsak.
Enligt Aristoteles
finns det tre grundläggande typer av förändringar: när något blir
till, en förändring från en icke-entitet till en entitet; när
något upphör att vara, en förändring från en entitet till en icke-entitet;
och variation, en förändring från en entitet till en entitet,
dvs. när subjektet fortsätter att existera genom förändringen,
men när något attribut förändras. Den sista typen av förändringar
kan i sin tur delas upp i tre olika typer: kvalitativ förändring,
kvantitativ förändring och platsförändring.
Själen
Aristoteles utgår i sin teori för själen ifrån distinktionen mellan
form och materia. "Själen är något... som liksom är formen hos
en naturlig kropp, som till möjligheten är levande", själen är
kroppens form, dess enteleki, eller dess livgivande princip och
allt som lever har en själ. Att något har liv innebär "att närandet,
växandet och bortdöendet äger rum genom tinget självt" och att
vara är för de levande varelserna att leva. "Kroppen åter är det
som till möjligheten är (en levande varelse)".
Själen är
också kroppens orsak på tre bestämda sätt: den är rörelsens upphov,
den är ändamålet och den är väsendet i de besjälade kropparna.
Eftersom själen
förhåller sig till kroppen som formen till materian, kan den varken
skiljas från, eller existera utan kroppen och Aristoteles torde
därmed vända sig emot tron på den individuella själens odödlighet.
Han menar dock att en del av den förnuftiga delen av själen kan
beskrivas som odödlig.
Aristoteles
delar in själen i olika själsförmögenheter. De viktigaste utav
dessa är näringsförmågan, förnimmelseförmågan och förnuftet.
Näringsförmågan
innefattar hela den nutritiva funktionen, ämnesomsättningen och
fortplantningen och är gemensam för allt levande: växter, djur
och människor. Förmågan är en nödvändig förutsättning för liv
och ingen av de övriga själsförmögenheterna kan fortgå förutan
den. Däremot så kan näringsförmågan finnas utan de övriga funktionerna,
vilket är fallet med växterna.
Förnimmelseförmågan
är förmågan till syn-, hörsel, lukt-, smak-, och känselförnimmelser.
Av dessa är känselförnimmelsen den primära, i den meningen att
den delas av alla som har förnimmelser, medan det kan finnas varelser
som har känselförnimmelser, men saknar andra förnimmelser. De
som har förnimmelseförmåga har också förmåga till strävande, begär,
mod och viljande, eftersom de som har förnimmelser också har förnimmelser
av lust och olust, angenämt och oangenämt och de som har dessa
förnimmelser har också begär, eftersom begäret är ett strävande
efter något angenämt. Djuren kännetecknas i främsta rummet av
förnimmelser.
Slutligen
har vi tankeförmågan (eller förnuftet), vilken är den utmärkande
själsförmögenheten för människan. Förnuftet är det varmed själen
tänker och Aristoteles talar om det som orten eller rummet för
formerna. Det finns två slags förnuft: ett aktivt och ett passivt.
Det aktiva förnuftet är skiljbart från kroppen och dess väsen
är verksamhet. Det är "blott vad det är, och blott detta är odödligt
och alltid bestående." Det passiva förnuftet däremot blir allting
och är förgängligt.
Etik
Aristoteles betonar förnuftets och dygdernas vikt för det goda
livet och hans etik kan tolkas som en form av naturalism.
Utgångspunkten
är det goda för människan. Alla mänskliga aktiviteter strävar
efter någonting, de har ett ändamål, någonting som är eller
antas vara gott, antingen i sig självt eller som ett medel
till någonting annat. Olika aktiviteter, konster och vetenskaper
har emellertid olika ändamål och det är därmed naturligt att fråga
sig om det finns någonting som är gott i sig. Det finns det enligt
Aristoteles, den politiska vetenskapen har det högsta goda som
mål, det som vi begär för dess egen skull och som är grunden till
allt annat vi begär. Detta högsta goda är enligt Aristoteles lycka
(eudaimoni), vilket han definierar som en "själens verksamhet,
i överensstämmelse med dygden." Lyckan skiljer sig från andra
ändamål därigenom att vi begär den för dess egen skull och inte
som ett medel till någonting annat. Definitionen av lycka kommer
Aristoteles fram till efter att ha undersökt människans form eller
funktion och kan därmed tolkas som en naturalism, dvs. ett försök
att grunda moralen i människans natur. Att hävda att lyckan är
det högsta goda är dock i någon mening trivialt och Aristoteles
försöker precisera innebörden i detta svar bl.a. genom att diskutera
dygdens natur och skilja mellan olika former av dygder.
Dygden är
enligt Aristoteles sin egen belöning och den dygdige kännetecknas
av att han gör det rätta därför att han vill göra det och känner
glädje när han handlar. Att utföra dygdiga handlingar är att utföra
handlingar som är i överensstämmelse med den mänskliga naturen
och därför är dygdiga handlingar njutbara för den dygdige, inte
bara därför att han älskar dem, utan också därför att de till
sin natur är njutbara. Det goda, det lyckliga och det dygdiga
livet är i någon mening en och samma sak.
Det finns
två grupper av dygder: karaktärsdygder (moraliska dygder) och
intellektuella dygder, vilka svarar mot uppdelningen av själen
i en irrationell och en förnuftig del och mellan det praktiska
och det kontemplativa livet.
Till karaktärsdygderna
(de moraliska dygderna) räknas: mod, besinning (måttfullhet),
frikostighet, storslagenhet (högsinthet), stolthet, ambition,
godlynthet, vänlighet, uppriktighet, kvickhet, och rättrådighet.
Aristoteles nämner också blygsamhet (skamkänsla) och indignation,
vilka inte i egentlig mening är några dygder, men som ändå kan
betraktas som en form av kvasi-dygder.
Till de intellektuella
dygderna räknas: vetande, kunnighet, klokhet, insikt, visdom,
rådighet, medvetenhet och förståelse och insikt.
De moraliska
dygderna erhålls genom att upprepade gånger utföra de motsvarande
handlingarna och är ett resultat av vanan. Vi blir vänliga genom
att utföra vänliga handlingar, måttfulla genom att utföra måttfulla
handlingar osv. Eftersom vanan är dygdernas upphov är det viktigt
att redan från ungdomen försöka forma de rätta vanorna och känna
glädje för rätt saker, vid rätt tillfällen och i förhållande till
rätt personer och överhuvudtaget att handla utifrån riktiga motiv,
med tillbörliga medel och vid rätt tidpunkt.
Det går inte
i förväg att exakt föreskriva vad en individ bör göra i en given
situation, utan agenten måste själv använda sitt förnuft och omdöme
och avgöra vilken handling som bör utföras under de rådande omständigheterna.
Vad som generellt kan sägas är att man bör undvika ytterligheter.
Den moraliska
dygden är (nämligen ingenting annat än) ett karaktärstillstånd
och närmare bestämt en disposition att välja den gyllene medelvägen
mellan ett för mycket och ett för litet. "Dygd är således en hållning
som avser ett val och håller sig till mitten som en klok man skulle
bestämma den. Den är en medelväg mellan två laster, övermåttets
och bristens."
Modet är en
medelväg mellan övermod och feghet, besinningen mellan tygellöshet
och okänslighet, frikostighet mellan slösaktighet och snikenhet,
storslagenhet mellan omättlighet eller smaklöshet och småskurenhet,
stolthet mellan fåfänga och överdriven ödmjukhet, godlynthet mellan
vresighet och indolens, vänlighet mellan inställsamhet, eller
en disposition för smicker och en disposition för grälsjuka eller
missbelåtenhet, uppriktighet mellan skrytsamhet och förställning
och kvickhet mellan plumphet och tölpaktighet eller torrhet.
Rättrådighet
intar i en viss mening en särställning, eftersom det finns flera
slags rättrådighet. Dels den rättrådighet som är den fullständiga
dygden i relation till en annan person, dels en partiell rättrådighet
som består i opartiskhet. Den förra är den största och mest fullkomliga
dygden och innefattar all dygd, dvs. alla de karaktärsdygder som
nämnts ovan. Fullkomlig är den därför att den som är i besittning
av den kan utöva den också gentemot en annan person och inte bara
för egen del. Den rättrådige i denna mening är den laglydige.
Den senare är den del av rättrådigheten i dess helhet som främst
är inriktad på att fördela vinst och förlust och nyttigt och skadligt
proportionerligt och består av två former: den proportionerliga
fördelningen av hedersbetyg, pengar o.dyl. och regleringen av
människors inbördes mellanhavanden. Regleringen av människors
inbördes mellanhavanden åter är uppdelad på två områden: frivilliga
transaktioner (t.ex. försäljning, köp, lån, förpliktelser, fall
av nyttjande och depositions- och hyresverksamhet) och ofrivilliga
transaktioner (t.ex. lömska såsom stöld, äktenskapsbrott, förgiftning,
koppleri, slavskoj och lönnmord, och våldsamma såsom misshandel,
fängslande, dråp, rån, lemlästning, smädelse och smutskastning).
Blygsamhet
(skamkänsla) är medelvägen mellan en disposition att skämmas för
allting och skamlöshet. Indignation mellan avund och skadeglädje.
Aristoteles
diskuterar också olika livsformer, tre levnadssätt intar en särskilt
framträdande plats bland människor. För det första har vi njutningsmänniskor,
som antar att det goda och lyckan består i lusten. Dessa individer
älskar ett liv fullt av nöjen. De höjer sig dock inte över djurens
nivå utan lever som boskap och även om njutningen kan vara någonting
gott så finns det högre ideal.
För det andra
har vi det socialt aktiva livet, statsmannens eller politikerns
liv. Ett liv inriktat på att främja medborgarnas lycka och som
syftar till ära och uppskattning. Det här livet är visserligen
i någon mening lyckligare än det liv som njutningsmänniskorna
lever, men det är ändå inte i egentlig mening det godaste och
lyckligaste livet, eftersom det är allt för beroende av yttre
faktorer.
Slutligen
har vi det kontemplativa livet, ett liv i överensstämmelse med
förnuftet, vilket är det högsta idealet och den livsform som mest
av allt förtjänar att kallas lycklig. Det kontemplativa livet
är lyckligt, njutbart, självständigt, mödolöst, outtröttligt och
omtyckt för sin egen skull och det är mest i överensstämmelse
med människans natur och det gudomliga i människan.
Daniel Rönnedal
1997, 1998
Till
toppen
|