|
Innehåll
E-post
|
|
von
Wright, Georg Henrik 1916-2003
Biografi
Finländsk filosof, född 1916. Professor i filosofi i Helsingfors
1946-61, i Cambridge 1948-51, där han efterträdde Wittgenstein.
Studerade bl.a. för Eino Kaila i Helsingfors och för Broad, Moore
och Wittgenstein i Cambridge. Ledamot vid Finlands akademi 1961.
1941 utkom The logical problem of induction, och 1944 Den logiska
empirismen. En huvudriktning i modern filosofi. 1951 publicerades
A treatise on induction and probability, An essay in modal logic,
och artikeln Deontic logic. 1955 utkom Tanke och förkunnelse,
1957 Logik, filosofi och språk, och Logical studies. 1963 publicerades
The varieties of Goodness, Norm and Action, och The logic of preference.
1968 utkom An essay in deontic logic and the general theory of
action, 1971 Explanation and Understanding, 1978 Humanism som
livshållning och andra essäer, 1980 Freedom and determination,
1986 Vetenskapen och förnuftet - ett försök till orientering,
och 1993 Myten om framsteget. von Wright dog 2003.
Deontisk logik
von
Wright är en av upphovsmännen till modern deontisk logik, som
är en gren av logiken som sysslar med normativa begrepp, satser,
argument och system. Till de deontiska modaliteterna eller börats
modaliteter hör begrepp som det obligatoriska (det man bör göra),
det tillåtna (det man får göra), och det förbjudna (det man inte
får göra).
von Wright
utvecklar flera olika deontiska system i flera olika arbeten.
Vi skall här se närmare på hans ursprungliga logik. von Wright
ställer frågan: "Vilka är de 'saker' som sägs vara obligatoriska,
tillåtna, förbjudna, etc.?" och ger följande svar: "Vi skall kalla
dessa saker handlingar.
Ordet 'handling'
används emellertid på ett tvetydigt vis i vanligt språk. Ibland
används det för vad som kunde kallas egenskaper hos handlingar,
t.ex. stöld. Men det används jämväl för de individuella fall som
uppvisar dessa egenskaper, t.ex. de individuella stölderna.
Ordets användning
på individuella fall är kanske mer adekvat än dess användning
på egenskaper. Av verbala lämplighetsskäl skall vi emellertid…
använda 'handling' för egenskaper och inte för individer. Vi skall
också säga att stöld, mord, rökning osv. är handlingskategorier.
De individuella fallen av stöld, mord, rökning osv. skall vi kalla
handlingsindivider. Det är alltså om handlingskategorier och inte
handlingsindivider som de deontiska orden utsägs."
Om A och B
betecknar handlingar, så används (A&B) som namn på deras konjunktion,
(AvB) som namn på deras disjunktion, (A->B) som namn på deras
implikation, och (A<->B) som namn på deras ekvivalens. -A är det
mot A svarande negationsnamnet. (Jag använder något andra symboler
än de von Wright själv nyttjar för att underlätta läsning av texten
på nätet.)
von Wright
använder begreppet tillåtelse som odefinierad deontisk kategori
och definierar det obligatoriska, förbjudna och indifferenta i
termer av denna kategori. "Om en handling inte är tillåten, kallas
den förbjuden. T.ex.: stöld är inte tillåten, alltså är den förbjuden.
Vi får inte stjäla, alltså bör vi låta bli att stjäla.
Om negationen
av en handling är förbjuden, kallas handlingen själv obligatorisk.
T.ex.: det är förbjudet att inte lyda lagen, följaktligen är det
obligatoriskt att lyda lagen. Vi bör göra det som vi inte får
låta bli att göra.
Om en handling
och dess negation båda är tillåtna, kallas handlingen (deontiskt
eller normativt) indifferent. T.ex.: i en rökkupé får vi röka,
men vi får också låta bli att röka. Rökning är alltså här en normativt
indifferent beteendeform."
Vi kan också
tala om handlingar som (deontiskt eller normativt) "förenliga"
eller "oförenliga" och vi kan säga att en handling "förpliktar"
oss till att utföra en annan handling. "Två handlingar är deontiskt
eller normativt oförenliga om deras konjunktion är förbjuden (och
förenliga om den är tillåten). T.ex.: att ge ett löfte och inte
hålla det är (deontiskt) oförenliga handlingar.
Att utföra
en handling förpliktar oss till att utföra en annan handling,
om implikationen av de två handlingarna är obligatorisk. T.ex.:
att ge ett löfte förpliktar oss till att hålla det."
PA symboliserar
påståendet att handlingen benämnd A är tillåten. -PA påstår att
handlingen benämnd A inte är tillåten, dvs. att A är förbjuden,
och OA att handlingen benämnd A är obligatorisk eller bör utföras.
Påståendet att handlingen benämnd A är (normativt) indifferent
kan symboliseras med PA&P-A, som hävdar att både A och inte A
är tillåtna. Påståendet att handlingarna A respektive B är (normativt)
oförenliga kan symboliseras med -P(A&B), och påståendet att utförandet
av handlingen benämnd A förpliktar oss till att utföra handlingen
B med O(A->B).
Vi kan nu
symbolisera ett antal deontiska lagar (logiska sanningar) som
gäller i von Wrights system.
PA<->-O-A.
A är tillåten om och endast om negationen av A inte är obligatorisk.
OA->PA. Om A är obligatorisk, så är A tillåten.
O(A&B)<->(OA&OB). Konjunktionen av A och B är obligatorisk om
och endast om A är obligatorisk och B är obligatorisk.
P(AvB)<->(PAvPB). Disjunktionen av A och B är tillåten om och
endast om A är tillåten eller B är tillåten.
(-PA&-PB)<->-P(AvB). A är förbjuden och B är förbjuden om och
endast om disjunktionen av A och B är förbjuden.
(OAvOB)->O(AvB). Om A är obligatorisk eller B är obligatorisk,
så är disjunktionen av A och B obligatorisk.
P(A&B)->(PA&PB). Om konjunktionen av A och B är tillåten, så är
A tillåten och B tillåten.
(OA&O(A->B))->OB. "Om utförandet av vad vi bör göra förpliktar
oss till att göra något annat, så är denna nya handling också
något som vi bör göra."
(PA&O(A->B))->PB. "Om utförandet av vad vi får göra förpliktar
oss till att göra något annat, så är denna nya handling något
som vi får göra. M.a.o., att göra det tillåtna kan aldrig förplikta
oss till att göra det förbjudna."
(-PB&O(A->B))->-PA. "Om utförandet av något förpliktar oss till
att göra det förbjudna, så är vi förbjudna att göra den första
saken. T.ex.: om det är obligatoriskt att hålla sina löften och
om vi lovar att göra något förbjudet, så är handlingen att lova
denna sak själv förbjuden."
(O(A->(BvC))&(-PB&-PC))->-PA. "En handling som förpliktar oss
till ett val mellan förbjudna alternativ är förbjuden."
-(O(AvB)&-PA&-PB). "Det är logiskt omöjligt att vara skyldig att
välja mellan förbjudna alternativ."
(OA&O((A&B)->C))->O(B->C). "Om utförandet av två saker, av vilka
vi bör utföra den första, förpliktar oss till att utföra en tredje
sak, så förpliktar oss utförandet av den andra saken ensamt till
att utföra den tredje. 'Våra förpliktelser påverkas ej av våra
(övriga) skyldigheter'."
O(-A->A)->OA. "Om underlåtandet av en handling förpliktar oss
till utförandet av den, så är denna handling obligatorisk."
PAvP-A. "Varje
given handling är antingen själv tillåten eller också är dess
negation tillåten."
F-A->PA. "Om negationen av en handling är förbjuden så är handlingen
själv tillåten."
OA->PA. "Om en handling är obligatorisk så är den tillåten."
Godhetens varianter
Enligt
von Wright finns det huvudsakligen tre grupper av etiska begrepp:
värde-begrepp, normativa begrepp, och antropologiska eller psykologiska
begrepp. De normativa begreppen studeras bl.a. inom den deontiska
logiken och har redan omnämnts ovan. De antropologiska begreppen
innefattar bl.a. begreppen om mänskliga handlingar, val, deliberation,
intention, motiv, skäl och vilja. Bland värde-begreppen är god
det kanske viktigaste (tillsammans med dess motsatser dålig och
ond). (På svenska har vi även begreppet bra.) En filosofisk förståelse
av etiken måste baseras på en uttömmande undersökning av godheten
i alla dess varianter. Hur använder vi och hur bör vi använda
ordet "god"? Vilka är kriterierna för att tillämpa "god" på någonting?
Enligt von
Wright finns det flera olika varianter eller typer av godhet.
Ordet "god" kan användas på flera olika sätt, vilket inte nödvändigtvis
innebär att detta begrepp är mångtydigt eller vagt. von Wright
talar bl.a. om instrumentell och teknisk godhet, utilitaristisk
och medicinsk godhet, hedonistisk godhet, människans goda, och
moralisk godhet, godheten hos handlingar och motiv.
Vi kan tala
om goda eller bra artefakter som används som instrument eller
verktyg, såsom knivar, klockor och hammare. Vi kan tala om goda
eller bra djur, såsom hundar, kor, hästar. Denna typ av godhet
kallar von Wright instrumentell godhet. Vi kan också tala om ett
bra sätt att göra någonting på.
En god schack-spelare,
löpare, talare, snickare, vetenskapsman, konstnär etc. är ofta
bra på att göra någonting, en aktivitet eller konst, som i regel
kräver träning för att bemästra. von Wright kallar denna typ av
godhet teknisk godhet.
"God" kan
användas som ett attribut till organ i kroppen och fakulteter
i medvetandet; vi kan t.ex. tala om ett gott hjärta, goda ögon,
och ett gott minne. von Wright kallar denna typ av godhet medicinsk
godhet. Detta begrepp är relaterat till hälsa och sjukdom.
Någonting
är utilitaristiskt gott om det är användbart eller nyttigt. Medicin
är bra för den som är sjuk, träning är bra för hälsan, bra institutioner
är bra för ett land och goda vanor är bra för alla personer. Något
är bra för en varelse om detta påverkar välmåendet hos denna varelse
på ett positivt sätt. Denna form av godhet kallar von Wright nyttighet.
Någonting är användbart om det är användbart för något syfte eller
något företag, inte nödvändigtvis en varelses välmående. Vi kan
t.ex. tala om en god plan, ett gott tillfälle, ett gott råd, eller
goda nyheter.
En annan form
av godhet är den hedonistiska godheten. Vi talar t.ex. om en god
doft eller en god smak, ett gott äpple, ett gott vin eller en
god middag, en god semester, eller ett gott sällskap. Den hedonistiska
godheten är relaterad till vad vi tycker är njutbart eller angenämt
eller gillar att göra. Någonting är hedonistiskt gott om det är
njutbart att ha det, iaktta det, göra det, vara det.
Vi kan också
tala om godheten hos handlingar och motiv och karaktärer. En människa
kan vara god och göra gott. Handlingar, avsikter och intentioner
kan vara goda. Vi kan tala om en god vilja. Handlingar kan vara
tekniskt, instrumentellt, och utilitaristiskt goda, och de kan
vara intrinsikalt värdefulla. Men de kan också vara moraliskt
goda eller dåliga (onda). von Wright explikerar moralisk godhet
i termer av den form av utilitaristisk godhet han kallar nyttighet.
Moralisk godhet är därför på sin höjd en sekundär form av godhet.
Huruvida en handling är moraliskt god eller inte beror, grovt
uttryckt, på hur olika varelsers välmående påverkas av handlingen.
Avsikten med
en handling är moraliskt god, enligt von Wright, om och endast
om det goda som avses för någon avses för dess egen skull och
ingen skada förutses följa för någon från handlingen; och avsikten
med en handling är moraliskt dålig (ond) om och endast om skada
förutses följa från handlingen för någon. Om avsikten med en handling
är moraliskt god, men det goda som avses för sin egen skull inte
materialiseras, så är handlingen inte moraliskt god (utan moraliskt
neutral). Men om det goda som avses materialiseras, så kan även
handlingen kallas moraliskt god. Om avsikten med en handling är
moraliskt dålig, men den skada som förutses inte följer, så är
handlingen inte moraliskt dålig (utan moraliskt neutral). Men
om den förutsedda skadan följer, så är handlingen också dålig
(ond). När skada av en handling korrekt förutses följa från vadhelst
en agent gör, är skadan oundviklig och kan vara ursäktbar. Man
bör då minimera skadan. Det är alltid fallet att åtminstone en
handling (eller underlåtelse) är tillåten.
Daniel Rönnedal
2013
Till
toppen
|