Sidgwick,
Henry
1838-1900
Biografi
Engelsk filosof, född 31 maj, 1838, i Skipton, Yorkshire. Utbildades
vid Rugby och Trinity College, Cambridge, där han tog examen 1859.
Stannade i Cambridge hela sitt liv, från 1883 som professor i
moralfilosofi. Sidgwicks huvudverk The Methods of Ethics (Etikens
Metoder) kom första gången ut 1874. Den sjunde och sista utgåvan
publicerades 1907 efter hans död. År 1876 gifte sig Sidgwick med
Eleanor Mildred Balfour. År 1886 utkom Outlines of the History
of Ethics for English Readers, år 1883 The Principles of Political
Economy, år 1891 The Elements of Politics, och år 1898 Practical
Ethics, A Collection of Addresses and Essays. Efter Sidgwicks
död samarbetade Eleanor Sidgwick med diverse tidigare kollegor
till Sidgwick och såg till att Lectures on the Ethics of T. H.
Green, H. Spencer, and J. Martineau kom ut 1902, Philosophy, Its
Scope and Relations 1902, The Development of European Polity 1903,
Miscellaneous Essays and Addresses 1904, och Lectures on the Philosophy
of Kant and Other Philosophical Lectures and Essays 1905. 1906
utkom Henry Sidgwick, A Memoir, som sammanställdes av Eleanor
och Arthur Sidgwick. Henry Sidgwick dog år 1900.
Etikens metoder
En etisk
metod är en procedur med vars hjälp vi bestämmer vad individuella
mänskliga varelser bör och inte bör göra eller försöka realisera
genom frivilliga handlingar enligt Sidgwick. Etiken måste skiljas
från politiken och de positiva vetenskaperna. Politiken handlar
om hur våra samhällen bör organiseras snarare än om vad enskilda
individer bör och inte bör göra och de positiva vetenskaperna
handlar om vad som faktiskt är fallet, inte om vad som bör vara
fallet. Till skillnad från de positiva vetenskaperna är både etiken
och politiken normativa. De handlar inte om vad som faktiskt är,
har varit eller kommer att vara. Etikens syfte är inte att beskriva,
förstå eller förklara mänskliga handlingar utan att reglera dem.
Målet är att uppnå en systematisk och precis allmängiltig kunskap
om vad som bör vara fallet. Vad bör vi göra och vad bör vi sträva
efter?
Etikens fundamentala
problem har betraktats på två olika sätt. Etiken har ibland ansetts
vara en undersökning av de sanna moraliska lagarna eller reglerna
för vårt handlande, och ibland ett sökande efter det slutgiltiga
eller ultimata ändamålet för våra gärningar: det goda eller det
som är gott för människan, och de metoder vi har att uppnå detta
ändamål. Men även om vi fokuserar på den senare frågan vill vi
veta vad vi bör och inte bör göra, vi vill komma fram till några
praktiska föreskrifter. Vi vill veta vad det goda eller slutgiltiga
ändamålet är för att kunna avgöra huruvida en handling är rätt
och riktig eller inte. En handling är, enligt detta sätt att se
på saken, rätt om och endast om den är ett nödvändigt (eller optimalt)
medel för att uppnå det ultimata eller slutgiltiga ändamålet.
Olika personer
använder olika etiska metoder och en och samma individ kan använda
olika metoder vid olika tillfällen. Sidgwick fokuserar på tre
olika metoder: den s.k. egoistiska hedonismen, intuitionismen,
och den s.k. universella hedonismen eller utilitarismen. Olika
människor strävar efter olika ändamål. Men om vi fokuserar på
de ändamål som det sunda förnuftet förefaller acceptera som rationella,
ultimata ändamål, så tycks det egentligen finnas bara två sådana
ändamål enligt Sidgwick: lyckan och (moralisk eller intellektuell)
excellens eller perfektion. Åtminstone prima facie förefaller
allt annat människan strävar efter vara medel till något av dessa
ändamål. Många strävar t.ex. efter berömmelse, men berömmelse
förefallet inte vara ett rationellt, slutgiltigt ändamål eftersom
berömmelsen kan ses som en källa till lyckan, som ett uttryck
för excellens eller som ett vittnesmål om den berömdes nytta för
samhället (vilken i sin tur består i den berömdes bidrag till
andras lycka eller vishet eller dygd).
Den egoistiska
hedonismen postulerar den individuella lyckan som slutgiltigt
ändamål och utilitarismen postulerar den allmänna lyckan. För
den egoistiske hedonisten är det den egna lyckan och för utilitaristen
är det alla medvetna individers lycka eller den allmänna (totala)
lyckan som är det rationella ändamålet.
På samma sätt
som man kan tala om både individuell och allmän lycka som ändamål,
så tycks man kunna tala om individuell och allmän perfektion som
ändamål. Det är i princip möjligt att en individ skulle kunna
offra sin egen perfektion för att andra skulle kunna uppnå en
högre grad av perfektion eller excellens. Men ingen moralist har,
enligt Sidgwick, någonsin föreslagit andras excellens som ändamål.
Vi bör främja andras perfektion endast om detta inte står i motsats
till vår egen dygd. Dygden är den främsta perfektionen. Alla metoder
som antar att det är excellens som är det ultimata ändamålet kommer
i stor utsträckning att sammanfalla med intuitionismen. Sidgwick
fokuserar därför på lyckan som ändamål, antingen den individuella
eller den allmänna.
De tre metoder
Sidgwick diskuterar är alla prima facie plausibla. Samtidigt kan
de ge olika svar på frågan vad vi bör göra, åtminstone i vissa
situationer. Kommer de i konflikt, måste vi välja. Sidgwick tar
inte entydigt ställning till vilken metod som är den rätta. Han
undersöker dem alla, drar konsekvenser ur dem, pekar på olika
relationer mellan dem, osv. Undersökningen är en förberedelse
för att välja. Även om Sidgwick tror att våra intuitioner och
de regler och föreskrifter som är en del av vår "common sense"
moral i vanliga fall är tillförlitliga, kan de ibland leda oss
fel. Sidgwick tycks starkt luta åt att utilitarismen är den bästa
metoden. En annan möjlig tolkning är dock att han omfattar iden
om det praktiska förnuftets dualism. Enligt denna tes är det förnuftigt
att sträva efter den allmänna lyckan, men lika förnuftigt att
sträva efter den egna lyckan.
Egoistisk hedonism
Den
egoistiska hedonismen postulerar den individuella lyckan som ultimat
ändamål. Enligt denna teori betraktar en rationell individ endast
den mängd njutning och smärta som följer på en viss handling för
henne själv när hon väljer mellan olika handlingsalternativ. En
rationell individ söker alltid den största mängden av njutning
över smärta då hon handlar. Denna mängd kan kallas för individens
"största möjliga lycka".
Intuitionism
Intuitionister
hävdar ofta att vi har en intuitiv kunskap om riktigheten hos
vissa handlingar och att vi kan avgöra huruvida åtminstone vissa
handlingar är riktiga bara genom att betrakta handlingarna själva,
utan att ta hänsyn till deras konsekvenser. En intuitionist behöver
emellertid inte hävda att konsekvenserna av en handling inte har
någon moralisk betydelse.
En intuition
är ett omedelbart omdöme om vad vi bör göra eller sträva efter.
Olika intuitionister skiljer sig dock åt med avseende på vad de
anser att dessa omedelbara omdömen handlar om: enskilda handlingar,
allmänna regler, eller grundläggande filosofiska principer. Sidgwick
talar om tre olika former eller faser av intuitionism: perceptuell,
dogmatisk, och filosofisk.
Enligt perceptuell
intuitionism är det våra enskilda omdömen som är mest tillförlitliga.
"Samvetet" är den fakultet med vars hjälp vi fäller moraliska
omdömen. Vi kan med hjälp av vårt samvete omedelbart "se" om en
enskild handling är rätt eller fel; vi behöver inte tillämpa några
allmänna regler för att avgöra detta. Vi kan visserligen med hjälp
av induktion från våra intuitioner om enskilda handlingar sluta
oss till allmänna regler. Men sådana regler spelar ingen praktisk
roll.
Enligt den
dogmatiska intuitionismen kan vi urskilja vissa allmänna regler
med hjälp av klara och giltiga intuitioner. Sådana regler används
implicit av vanliga människor i deras vardagliga moraliska tänkande
och tillämpas för att avgöra huruvida enskilda handlingar är riktiga
eller ej. De flesta kan förstå och formulera dessa regler någorlunda
väl; men för att kunna uttrycka dem precist krävs en vana att
fundera över abstrakta moraliska begrepp. Det är moralfilosofens
uppgift att avlägsna mångtydighet och vaghet och formulera dessa
regler så precist som möjligt, samt att ordna dem så systematiskt
som möjligt och på så sätt undvika konflikter mellan dem. Den
dogmatiska intuitionismen ger upphov till ett slags systematisk
"common sense" moral.
Bland sådana
"common sense" regler kan följande nämnas: vi bör handla vist
och måttfullt och inte låta känslorna styra om de kommer i konflikt
med förnuftet; vi bör tala sanning och hålla våra löften och inte
ljuga; vi bör följa olika positiva lagar och föreskrifter.
Enligt den
filosofiska intuitionismen kan vi inte nöja oss med det sunda
förnuftets etik som den dogmatiska intuitionismen ger upphov till.
Visserligen är våra dogmatiska intuitioner på det hela taget tillförlitliga,
men vi vill också finna en filosofisk grund för dessa intuitioner,
vi vill ha en förklaring till varför vi uppfattar vissa moraliska
regler som giltiga. Varför bör vi t.ex. inte ljuga? Den filosofiska
intuitionismen söker efter en eller flera principer som är mer
evidenta än de regler som den dogmatiska intuitionismen upptäcker,
och som kan användas för att härleda alla andra regler, antingen
exakt så som de vanligtvis uppfattas eller med mindre modifikationer
och korrigeringar. Att vi bör sträva efter vår egen lycka eller
allmän lycka är exempel på sådana filosofiska intuitioner.
Det finns
vissa själv-evidenta principer enligt Sidgwick, vissa absoluta
praktiska principer vars sanning är uppenbar när de uttrycks explicit.
Dessa principer är visserligen så abstrakta och universella att
de inte omedelbart kan appliceras på partikulära fall och ge oss
ett svar på frågan vad vi bör göra i olika konkreta situationer,
men de kan ändå ge oss en viss vägledning. Sidgwick nämner tre
exempel på sådana principer.
(i) Han accepterar
den s.k. universaliserbarhetsprincipen. Enligt denna princip gäller
det att om en handling är rätt för mig i en viss situation, så
måste den också vara rätt för liknande personer i liknande situationer.
Med andra ord, om en handling är rätt (eller fel) för mig men
inte för någon annan, så måste det finnas en skillnad mellan de
två fallen förutom det faktum att vi råkar vara två olika individer.
En motsvarande proposition gäller även utsagor om vad som bör
vara fallet. Enligt Sidgwick är den s.k. gyllene regeln en tillämpning
av universaliserbarhetsprincipen. Enligt den gyllene regeln bör
vi behandla andra så som vi vill att de skall behandla oss. Om
regeln formuleras på detta sätt, finns det vissa problem med den
enligt Sidgwick, eftersom två personer kan vilja ha varandras
hjälp att göra något som är orätt och eftersom två olika individer
kan befinna sig i olika situationer. Om det finns relevanta skillnader
mellan person A och person B (eller om de befinner sig i olika
situationer), så kan det vara fel att A behandlar B på ett visst
sätt även om det inte är fel att B behandlar A på detta sätt.
Principen bör istället formuleras ungefär på följande sätt: Det
kan inte vara rätt för A att behandla B på ett sätt om det är
fel för B att behandla A på detta sätt om det inte finns några
relevanta skillnader mellan A och B eller mellan deras olika situationer.
Enbart det faktum att två individer är icke-identiska är inte
ett skäl nog att behandla dem olika.
Sidgwick nämner
även två andra principer:
(ii) En mindre
mängd av det som är gott i nutiden bör inte föredras framför en
större mängd av det som är gott i framtiden. Antag att njutning
eller lycka är gott. Då medför denna princip att det är förnuftigt
att avstå från en mindre mängd njutning eller lycka i nutiden
i utbyte mot en större mängd njutning eller lycka i framtiden.
Det goda betraktas som en matematisk helhet.
(iii) Det
som är gott för en person har inte större betydelse än det som
är gott för någon annan. Jag bör inte föredra en mindre mängd
av det som är gott för mig framför en större mängd av det som
är gott för någon annan. Antag att njutning eller lycka är något
gott. Då medför denna princip att jag inte bör föredra en mindre
mängd av min egen njutning eller lycka framför en större mängd
av någon annans njutning eller lycka.
Dessa tre
principer svarar mot de själv-evidenta elementen i vår uppfattning
om rättvisan, klokheten (den rationella själv-kärleken) och den
rationella välviljan.
God
Vi talar
inte endast om handlingar som rätta eller riktiga utan också som
goda (i sig själva och inte endast som medel till någonting annat
som är gott). På samma sätt kan man tala om goda mentala egenskaper
eller karaktärsdrag. Men dygden eller det riktiga handlandet förefaller
vara endast en art av godhet. Hur förhåller sig denna form av
godhet till andra former? Finns det något objekt bland alla de
objekt människan tror är goda som verkligen är gott och vad är
det högsta goda?
Sidgwick nämner
ett antal möjliga analyser av begreppet "god". (i) "God" betyder
"(väl) anpassad för produktionen av vissa effekter": en god hammare
är god om den är väl anpassad för att hamra med, en god såg är
god om den är väl anpassad för att såga med, osv. (ii) Att vara
god är att vara ett medel till njutning (som är ett ändamål);
"god" betyder detsamma som "njutbar". En god måltid är en njutbar
måltid, en god konsert är en njutbar konsert, ett gott samtal
är ett njutbart samtal, osv. De goda tingen i livet är de som
skänker glädje. (iii) Vadhelst någon önskar är gott för denna
person. Om någon vill bestiga ett berg, så är det gott för denna
individ att göra det; om någon vill lära sig ett nytt språk, så
är det gott för denna individ att göra det; om någon vill vila
och ta det lugnt, så är det gott för denna individ att göra det,
osv. (iv) Det goda är inte vad vi faktiskt önskar utan det önskvärda,
det begärliga. Sidgwick tycks tänka sig att detta kan preciseras
på åtminstone två sätt. (a) Något är önskvärt (gott) om och endast
om vi bör önska det. (b) A är önskvärd (god) om och endast om
vi skulle önska A, med en styrka som är proportionerlig mot graden
av önskvärdhet, om vi bedömde att det var möjligt att uppnå A
genom frivillig handling, och vi antar att vi både emotionellt
och intellektuellt fullkomligt kunde förutse vad det skulle innebära
att A vore fallet. Att något är gott i betydelse (iv) innebär
inte nödvändigtvis att det är gott allt taget i beaktande eller
gott på det hela taget. Något kan vara gott i betydelsen (iv),
men ändå på det hela taget vara dåligt eftersom det också har
dåliga konsekvenser. Det är dock inte tillräckligt att säga att
det som är gott för mig på det hela taget är det som jag skulle
önska och sträva efter om alla konsekvenser av att sträva efter
detta korrekt kunde förutses av mig vid tidpunkten för mitt val.
Sidgwick kommer istället fram till följande definition av "god
på det hela taget". (v) Något är gott på det hela taget (i framtiden)
för en individ x om och endast om det är vad x nu skulle önska
och sträva efter allt taget i beaktande om x nu korrekt förutsåg
alla konsekvenser av alla olika handlingsmöjligheter som är öppna
för x.
Slutgiltig godhet
Vi hur nu undersökt några möjliga definitioner av "god". Men Sidgwick
talar inte endast om vad som är gott och om godheten utan också
om ultimat eller slutgiltig godhet. Vad är det som är slutgiltigt
gott, gott i sig, eller eftersträvansvärt? Är det njutning, lycka,
kunskap, kontemplation av skönheten, dygd eller perfektion, frihet
eller något annat?
Sidgwick argumenterar
för att njutning eller lycka är det enda som är slutgiltigt gott,
gott i sig. Kunskap, kontemplation av skönheten, dygd och frihet
har ofta instrumentellt värde och ofta är det bättre att sträva
efter dessa ideal än att sträva direkt efter njutning eller lycka,
eftersom strävandet efter dessa ideal ofta leder till mer lycka
än strävandet efter lyckan. Men enligt Sidgwick är det lyckan
och ingenting annat än lyckan som är det ultimata kriteriet för
om en handling är riktig eller ej. Njutningen eller lyckan är
det enda som är eftersträvansvärt (i sig) enligt honom.
Sidgwick förstår
"njutning" ("lycka") i en vid mening. Varje medvetet tillstånd
som är önskvärt eller begärligt tillhör denna kategori. Alla angenäma
känslor är exempel på njutningar och alla oangenäma känslor är
exempel på smärtor. Det finns t.ex. sinnliga njutningar, intellektuella
njutningar och moraliska njutningar. Det kan vara njutbart att
äta och dricka gott, att lösa intellektuella problem eller att
handla dygdigt och hjälpa någon annan. Enligt Sidgwick finns det
ingen värdeskillnad (i sig) mellan sådana olika typer av medvetna
tillstånd. Det är t.ex. inte så att vissa typer är kvalitativt
bättre än andra. Ofta är emellertid olika sinnliga njutningar
förknippade med smärta. Om man äter för mycket kan man t.ex. få
ont i magen. Så det kan finnas skäl att föredra vissa typer av
njutningar framför andra, även om det inte innebär att de förra
är mer värdefulla i sig.
Utilitarismen (Universell hedonism)
Med utilitarism (eller universell hedonism) förstår Sidgwick en
etisk teori som hävdar att det i varje given situation gäller
att en handling är objektivt rätt om och endast om den kommer
att producera den största möjliga mängden lycka på det hela taget,
dvs. om man tar hänsyn till alla de vars lycka påverkas av handlingen
och alla handlingsalternativ. Detta innebär att alla individer
som har förmågan att känna njutning och smärta och vars lycka
påverkas av våra handlingar har moralisk betydelse, inklusive
många icke-mänskliga djur. Med "den största möjliga mängden lycka"
förstår Sidgwick "det största möjliga överskottet av njutning
över smärta som kan uppnås, då mängden smärta balanseras mot en
lika stor mängd njutning".
Det faktum
att universell lycka betraktas som det ultimata kriteriet för
om en handling är riktig eller ej enligt utilitarismen medför
inte att universell välvilja är det enda rätta motivet för handling.
Det kan finnas andra motiv som är bättre, i alla fall i vissa
situationer. Det är inte nödvändigt att det ändamål som talar
om för oss vad som är rätt och fel alltid bör vara det ändamål
som vi medvetet strävar efter. Om erfarenheten visar att den generella
lyckan bättre uppnås genom att vi ofta handlar utifrån andra motiv
än universell filantropi, så är det uppenbart att det finns goda
utilitaristiska skäl att föredra dessa andra motiv istället.
Enligt utilitarismen
räknas alla medvetna varelser. Även framtida personers lycka och
lidande har moralisk betydelse. Vi bör därför inte bara ta hänsyn
till den lycka och det lidande hos existerande individer våra
handlingar orsakar utan även den lycka och det lidande som framtida
generationer kommer att uppleva som en följd av våra gärningar.
Daniel Rönnedal
2019
Till
toppen
|