|
Innehåll
E-post
|
|
Scheler,
Max 1874-1928
Biografi
Tysk filosof. Judisk mor och protestantisk far. Konverterade vid
14-års ålder till katolicismen. Började studera vid universitetet
i München 1893 och var till en början intresserad av medicin
och biologi, därefter läste han filosofi och sociologi i Berlin,
bl.a. med Dilthey och Simmel. Vid 21 års ålder började han studera
medicin och filosofi hos Eucken och Liebmann i Jena. Med hjälp
av en avhandling om relationen mellan logik och etik från 1897
och en avhandling om de transcendentala och psykologiska metoderna
från 1899 erhöll han doktorsgraden. År 1900 habiliterade han sig
och började undervisa vid universitetet i Jena. Året därpå träffade
han Husserl i Halle. 1907 flyttade han, på Husserls begäran, till
München och blev Lipps assistent. 1910 avskedades han och
förbjöds att undervisa vid tyska universitet p.g.a. en privat
skandal (bl.a. anklagade hans fru honom för otrohet). Var under
en tid medutgivare av den fenomenologiska årsboken. 1911 arbetade
han som privatlärare i Göttingen och träffade flera olika fenomenologer,
men flyttade redan efter en termin tillbaka till München,
där han livnärde sig på att skriva. 1912 publicerades "Über
Ressentiment und Moralisches Werturteil" och 1913 utkom både Zur
Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von Liebe
und Hass, senare omarbetad till Wesen und Formen der Sympathie,
och Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik (Formalismen
i etiken och den materiella värdeetiken), Schelers huvudverk.
Efter första världskriget fick Scheler åter möjligheten att undervisa,
eftersom undervisningsförbudet upphävdes. 1917-18 var han i Genève
och Haag. Från 1919 var han professor i Köln. 1921 utkom Vom Ewigen
im Menschen (Om det eviga i Människan), 1926 Die Wissenformen
und die Gesellschaft och 1928 Die Stellung des Menschen im Kosmos
(Människans ställning i kosmos). Från 1928 var Scheler professor
i Frankfurt a.M. Scheler avled den 19 maj 1928.
Fenomenologi
Scheler
betraktar sig själv som fenomenolog och använder sig ofta av en
fenomenologisk metod, t.ex. då han studerar olika etiska
problem. Inom alla områden skiljer fenomenologin mellan tre typer
av essentiella relationer: (1) Essenser (och deras relationer)
hos kvaliteter och sakinnehåll givna i akter (ting-fenomenologi);
(2) Essenser hos akter (i sig själva) och deras inbördes relationer
och relationer av grundande (akt-fenomenologi); (3) Essentiella
relationer mellan (essenser hos) akter och ting. Exempel på (3)
är att värden är givna i känsla och färg i seende.
Etik
Scheler
menar att det finns ett icke-formellt a prioriskt element i etiken
och han nämner en mängd essentiella relationer mellan värden och
värderingar.
Det finns
ett antal (rent) formella a priori relationer som har sin grund
i essensen hos värden såsom värden. Dessa relationer är oberoende
av typen av och kvaliteten hos värdena och av vilken typ av bärare
som har dessa värden. De representerar en ren axiologi som motsvarar
logiken. Inom denna axiologi kan man skilja mellan en ren teori
om värden och en ren teori om värderingar.
Ett första
essentiellt faktum är att alla värden (etiska, estetiska osv.)
kan delas in i två grupper: positiva och negativa. Detta är ett
faktum som ligger i värdenas väsen; det är oberoende av vår förmåga
att uppfatta särskilda värdemotsatser, såsom vacker-ful, god-ond,
angenäm-oangenäm.
Scheler nämner
även ett antal axiom som a priori fixerar relationerna mellan
varat och negativa och positiva värden. För det första, existensen
av ett positivt värde är ett positivt värde. För det andra, existensen
av ett negativt värde är ett negativt värde. För det tredje, icke-existensen
av ett positivt värde är ett negativt värde. För det fjärde, icke-existensen
av ett negativt värde är ett positivt värde.
Man bör uppmärksamma
ett antal essentiella relationer som råder mellan värden och det
(ideala) börat. Börat måste, enligt den tyske filosofen, ha sin
grund i värden, dvs. endast värden bör eller bör inte vara. Vidare
gäller att positiva värden bör vara och att negativa värden inte
bör vara.
Det finns
också ett antal förbindelser som är a priori giltiga för relationen
mellan varat och det ideala börat och mellan bör, rätt och fel.
Varat hos allt som bör vara fallet är rätt, och varat hos allt
som inte bör vara är fel; allt icke-vara hos allt som bör vara
är fel, och allt icke-vara hos det som inte bör vara är rätt.
Det förefaller således vara rimligt att anta att Scheler skulle
ha accepterat följande satser: Om det bör vara fallet att A, så
är A rätt; Om det bör vara fallet att inte-A, så är A fel; Om
det bör vara fallet att A, så är inte-A fel; Om det inte bör vara
fallet att inte-A, så är A rätt.
Det finns
andra liknande relationer: samma värde kan inte vara både positivt
och negativt; varje icke-negativt värde är ett positivt värde;
varje icke-positivt värde är ett negativt värde. Dessa relationer
råder mellan värdena själva, oberoende av deras vara eller icke-vara.
Mot dessa principer svarar vissa relationer mellan våra värderingar:
det är omöjligt att anta att ett och samma värde är både positivt
och negativt. Man kan förvisso värdera ett och samma ting både
positivt och negativt, men endast p.g.a. att man urskiljer olika
värdeförhållanden i detta ting. Det är en evident proposition
att vi inte vid ett och samma tillfälle kan både begära och avvisa
ett och samma värdeförhållande.
Det finns
också vissa a priori relationer mellan värden och deras bärare.
Scheler nämner bl.a. följande exempel. Endast personer kan (ursprungligen)
vara moraliskt goda eller onda; allt annat kan vara gott och ont
endast genom att vara relaterat till personer. Alla egenskaper
som varierar med godheten hos personen kallas "dygder"; de som
varierar med personens ondska kallas "laster". Viljeakter och
handlingar är också goda eller onda i relation till personer.
En person
kan inte vara angenäm (njutbar) eller användbar, enligt Scheler.
Dessa värden är värden hos ting och händelser. Omvänt finns det
inga moraliskt goda ting eller händelser. Alla estetiska värden
är essentiellt ting-värden medan etiska värden alltid tillhör
personer (och akter), de är aldrig kopplade till objekt. Personer
och akter kan aldrig vara givna som objekt. Så fort vi objektifierar
en människa på något sätt, så försvinner bäraren av värden, enligt
Scheler.
Det ädla och
det vulgära/gemena (det dugliga eller duktiga och det dåliga)
är värden som tillhör levande varelser i allmänhet. Dessa värden
är essentiellt livsvärden eller vitala värden. Inte bara människor
utan även djur och växter är bärare av dessa värden, eller med
andra ord allt som är levande. Men de tillhör inte ting. Levande
varelser är inte ting, enligt Scheler. De tillhör en helt egen
irreducibel kategori.
Värdemodaliteter och värdenas rangordning
Scheler
menar att det finns en rangordning mellan olika värdemodaliteter
som vi kan upptäcka a priori.
Längst ned
finns skillnaden mellan det angenäma och det oangenäma, som korrelerar
med eller erfars i njutning och lidande, lust och smärta. En typ
av händelse kan vara angenäm för en person eller varelse och oangenäm
för en annan, men själva skillnaden mellan angenämt och oangenämt
är absolut (och ges före varje kognition av ting). Scheler menar
att det angenäma är att föredra framför det oangenäma. Detta påstående
är en förståndslag som vi har kunskap om a priori och det är en
förutsättning för all observation och induktion. Påståendet baseras
varken på observation eller induktion, inte heller kan det förklaras
med hjälp av evolutionsteorier. Skulle någon hävda att det finns
individer som föredrar det oangenäma före det angenäma, skulle
vi misstro detta a priori.
Nästa nivå
består av de s.k. vitala värdena, värden som är knutna till livet
som sådant. Här finns en fundamental skillnad mellan det ädla
och det vulgära/gemena (det dugliga eller duktiga och det dåliga).
Denna modalitet inkluderar alla känslor av liv, t.ex. känslor
av hälsa och sjukdom och känslor av styrka och svaghet. Även vissa
emotionella reaktioner som glädje och sorg, drift reaktioner som
mod och ångest och impulser som hat och vrede, ingår i denna modalitet.
Vitala värden formar en helt egen modalitet, de kan inte reduceras
till någon annan form av värden. Många tidigare etiska teorier
har gjort misstaget att ignorera detta faktum.
En tredje
nivå innehåller andliga värden, som skiljer sig från de vitala
värdena. Andliga värden är skilda från den levda kroppen och omgivningen.
De funktioner och akter i vilka de erfars är andliga känslor,
andlig kärlek och (andligt) hat. De skiljer sig fenomenellt från
andra typer av värden. Det finns tre grundläggande typer
av andliga värden. För det första olika estetiska värden, t.ex.
skön och ful. För det andra moraliska, etiska eller juridiska
värden, rätt och orätt, vilka är oberoende av idén om en lag,
idén om en stat och idén om ett samhälle på vilket staten vilar.
Det rätta och det orätta är i synnerhet oberoende av all positiv
lagstiftning. För det tredje en rad kunskapsvärden, t.ex. ren
kognition av sanningen. Dessa värden söks av filosofin och vetenskapen.
De känslo-tillstånd i vilka de andliga värdena erfars, t.ex. andlig
glädje och sorg, uppträder utan förmedling. De framträder inte
som tillstånd hos ett ego och den levda kroppen är inte ett (nödvändigt)
villkor för deras uppträdande. Till denna modalitet hör även reaktioner
som t.ex. tilltalande och icke-tilltalande, respekt och disrespekt,
och andlig sympati.
Slutligen
har vi på den fjärde och sista nivån skillnaden mellan det heliga
och det oheliga. Denna modalitet skiljer sig skarpt ifrån de övriga.
Den kan inte definieras vidare, men värdena handlar om "det absoluta".
Modaliteten är helt oberoende av allt det som har betraktats som
heligt av olika folk vid olika tidpunkter, t.ex. heliga ting,
makter, personer, institutioner och liknande. De känslo-tillstånd
som tillhör denna modalitet sträcker sig från salighet till förtvivlan.
Tro, brist på tro, vördnad, dyrkan och analoga attityder är specifika
reaktioner i denna modalitet. Den akt genom vilken vi ursprungligen
erfar det heliga är emellertid en form av kärlek, vilket innebär
att den med nödvändighet är riktad mot personer, eller någonting
som har formen av ett personligt vara, oavhängigt vilket personlighetsbegrepp
detta implicerar.
De olika värdena
kan inte reduceras till varandra och det finns en rangordning
mellan dem. Kommer de i konflikt, så bör vi realisera de högre
värdena. Vid en konflikt mellan det angenäma och det rätta, bör
vi t.ex. realisera det rätta. Rangordningen är a priori och den
bygger varken på observation eller induktion.
Känslorna och Kärleken
Människan har av filosofer ofta definierats som ett förnuftigt
djur och mänskliga känslor har betraktats som någonting blott
subjektivt och som någonting som står i motsats till förnuftet.
Scheler är kritisk till detta. För honom är det människas "hjärta",
känslornas och kärlekens säte, snarare än förnuftet som utgör
essensen i människans existens. Samtidigt är känslorna inte någonting
blott subjektivt, hjärtat har en egen logik. Det är med hjälp
av våra känslor, våra värderingar och våra preferens-akter vi
erfar den objektiva världen av värden.
Kärleken intar
en särställning bland känslorna. Den tillhör de spontana akterna
och är inte ett reaktionsfenomen, likt begär eller hämndkänsla,
där vi endast reagerar på något. Den är inte en affekt, som ilska
och raseri, och inte ett känslotillstånd. Till skillnad från de
uppfattningar av kärleken som menar att den förblindar, menar
Scheler att den tvärt om är grunden till all äkta objektivitet;
kunskapen förutsätter kärlek snarare än tvärt om. Genom kärleken
öppnar sig människan för det värdefulla, genom kärleken frigör
hon sig från egoistiska, störande, kroppscentrerade bindningar,
och uppnår objektivitet.
Enligt Scheler
är kärleken inte enbart en reaktion på erfarenheten av faktiskt
föreliggande värden, utan rör sig i riktning mot möjliga högre
värden. Kärleken söker efter nya högre värden hos den älskade,
den eftersträvar en utvidgning av erfarenhetsfältet, överskrider
faktiskt erfarna värden och blottlägger nya värden. Kärleken är
den enda akt som gör detta. Den följer inte efter värde-känslor
och preferenser, utan rör sig framför dem som en pionjär och guide.
I denna mening är kärleken kreativ, även om den inte skapar de
eviga objektiva värdena.
Ibland talar
man om flera olika typer av kärlek som riktar sig mot olika typer
av föremål, t.ex. skönhet, kunskap, eller konst. Man kan t.o.m.
tala om kärleken till ting, såsom en måltid. Det här är emellertid
inte en äkta form enligt Scheler. Äkta kärlek är kärleken till
en person. Att älska en person innebär inte att denna person tillfälligtvis
uppväcker vissa behagliga känslor eller att hon faktiskt är beskaffad
på ett visst sätt; det innebär inte att älska några tillfälliga
egenskaper hos personen, så som begåvning, charm, eller hänsynsfullhet.
Sådana egenskaper kan visserligen vara värdefulla, men kan samtidigt
förloras utan att därmed kärleken upphör. Att älska en person
innebär däremot att älska henne som bärare av värden. I denna
mening är kärleken absolut och osjälvisk. Den objektifierar inte
och utnyttjar inte den älskade som medel. Samtidigt leder den
till en mer djupgående tillfredställelse. Kärlek (och hat) utgör
den högsta nivån av vårt intentionala emotionella liv. Därför
skulle etiken nå sin fulländning om man kunde upptäcka kärlekens
(och hatets) lagar.
Daniel Rönnedal
1998, 2013
Till
toppen
|