Ross,
William David 1877-1971
Biografi
Engelsk filosof, professor i filosofi i Oxford 1928-1947. 1930
utkom The Right and the Good (Det rätta och det goda) och 1939
Foundations of Ethics (Etikens grundvalar). Ross är även känd
som översättare och utgivare av Aristoteles verk.
Moralfilosofi
Det rätta och det goda
Ross' etik är en form av deontologi. Han skiljer mellan det rätta
och det goda, och det rätta är i någon mening oberoende av det
goda. Det kan finnas handlingar vi bör utföra även om konsekvenserna
inte är de bästa tänkbara. Hans teori är därför inte en renodlad
konsekvensetik, även om konsekvenserna också är betydelsefulla.
En handling
som är riktig är riktig i kraft av handlingens hela intrinsikala
natur och inte av någon del av den. Med avseende på vissa element
i handlingens natur kan den vara prima facie rätt, och med avseende
på andra prima facie fel; huruvida den faktiskt är rätt eller
fel, och om fel i vilken grad, bestäms endast av hela dess natur.
Riktigheten
hos en moraliskt riktig handling bestäms därför inte enbart av
motiven bakom handlingen, eller av vilka konsekvenser den har,
även om dessa faktorer kan spela en viktig roll. Det är inte vår
plikt att ha vissa motiv eller agera utifrån vissa grunder,
utan att faktiskt utföra vissa handlingar. Det är våra
gärningar som först och främst har betydelse, inte våra subjektiva
handlingsskäl.
Prima facie och aktuella plikter
Ross gör en distinktion mellan prima facie och aktuella plikter.
"Prima facie
plikt" eller "villkorlig plikt" refererar till egenskapen en handling
har, i kraft av att vara av en viss typ (t.ex. uppfyllandet av
ett löfte), att vara en handling som skulle vara en aktuell plikt
om den inte samtidigt vore av en annan typ som är moraliskt betydelsefull.
Huruvida en handling är en äkta eller aktuell plikt beror på alla
de moraliskt betydelsefulla typer den är en instans av.
Man
skulle också kunna säga att en prima facie plikt är en allt taget
i beaktande plikt eller en aktuell plikt om det inte finns någon
annan prima facie plikt som väger tyngre än denna i en given situation.
Betrakta
t.ex. följande scenario. Du har lovat en vän att äta lunch med
henne. Därför har du en prima facie plikt att hålla ditt löfte.
Men din son har plötsligt blivit sjuk. Alltså har du en prima
facie plikt att köra honom till sjukhuset. Tyvärr är det inte
möjligt att både äta lunch med din vän och att köra din son till
sjukhuset. I den här situationen tycks din prima facie plikt gentemot
din son väga tyngre än din prima facie plikt gentemot din vän.
Alltså bör du, allt taget i beaktande, köra din son till sjukhuset,
dvs. det är den senare handlingen som är din aktuella plikt.
En
prima facie plikt är inte detsamma som en skenbar plikt enligt
Ross. Plikten att hålla ditt löfte till din vän i vårt scenario
ovan försvinner t.ex. inte även om plikten att hjälpa din son
väger tyngre. Detta visar sig t.ex. i det faktum att den kan ge
upphov till en gottgörelseplikt. Det är t.ex. rimligt att du ber
om ursäkt till din vän nästa gång du pratar med henne och förklarar
varför du inte kunde hålla ditt löfte.
Exempel på prima facie plikter
Ross' teori är en form av pluralism. Han försöker inte reducera
moralen till en enda regel eller princip. Det finns flera olika
typer av prima facie plikter. Ross tar upp ett antal exempel,
men han hävdar inte att hans lista nödvändigtvis är komplett,
eller slutgiltig. De exempel han diskuterar kan delas in i sex
kategorier.
1. Trohets-
och gottgörelseplikter. Detta är plikter som beror på våra egna
tidigare handlingar. Kategorin innehåller två typer av plikter,
a) de som vilar på ett löfte eller vad som kan kallas för ett
"implicit löfte", och b) de som vilar på en tidigare felaktig
handling, s.k. gottgörelseplikter. Om du har lovat att göra något,
så bör du hålla ditt löfte. Ett exempel på ett "implicit löfte"
är att inte ljuga under en konversation eller då man skriver böcker
som antas återge historiska fakta. Gottgörelseplikter kan vara
av flera olika slag. Här följer några exempel: om du har sårat
någon, så bör du ärligt be henne om ursäkt. Om du har stulit något,
så bör du lämna tillbaka vad du har stulit. Om du har slarvat
bort en bok som du har lånat av en vän, så bör du köpa en ny till
honom.
2. Tacksamhetsplikter.
Detta är plikter som vilar på andras tidigare handlingar, dvs.
tjänster som de har gjort någon. Om någon har hjälpt dig, så bör
du tacka henne för hjälpen.
3. Rättviseplikter.
Dessa plikter vilar på den faktiska eller möjliga fördelningen
av någonting som är gott, t.ex. njutning eller lycka (eller medlen
till dessa). Vi har en prima facie plikt att motverka orättvisa
fördelningar, och se till att det goda (särskilt lycka), om möjligt,
distribueras rättvist i enlighet med förtjänst.
4. Välvillighetsplikter.
Detta är plikter som vilar på det faktum att det finns andra varelser
i världen vars situation eller villkor vi kan förbättra med avseende
på dygd, kunskap (intelligens) eller njutning. Om vi kan hjälpa
någon att bli mer dygdig, så bör vi göra det. Om vi kan lära någon
annan någonting, så har vi en prima facie plikt att göra det.
Om vi kan bidra till att göra någon annans liv mer njutbart, så
bör vi göra det. Med andra ord, om vi kan göra något gott för
någon annan, så har vi en prima facie plikt att göra det.
5. Själv-förverkligande
plikter. Vi har inte enbart plikter gentemot andra, enligt Ross,
utan även mot oss själva. Självförverkligandeplikter vilar på
det faktum att vi kan förbättra vår egen situation med avseende
på dygd eller kunskap (intelligens). Vi har en prima facie plikt
att utveckla oss själva moraliskt och att lära oss mer.
6. Plikten
(plikterna) att inte skada andra. Denna plikt, eller dessa plikter,
bör skiljas från välvillighetsplikterna enligt Ross. Det är möjligt
att inte skada andra, samtidigt som man inte gör någonting aktivt
för att hjälpa dem. Plikten utgör första steget på vägen till
välvillighetsplikterna. Enligt föreskriften ifråga, bör du inte
skada andra. Här följer några exempel på instanser av denna preskription
eller kategori av preskriptioner: "du skall inte döda", "du skall
inte begå äktenskapsbrott", "du skall inte stjäla", "du skall
inte ljuga". Handlingar av dessa slag skadar andra och vi har
därför en prima facie plikt att undvika dem.
Intuitionism och konflikter mellan prima facie plikter
Ross' teori kan tolkas som en form av intuitionism. Vi kan ha
a priori (säker) kunskap om prima facie plikter, men inte om allt
taget i beaktande plikter, enligt honom. Vi kan t.ex. med säkerhet
veta att vi har en prima facie plikt att hålla våra löften och
att inte skada andra. Denna insikt har sitt ursprung i ett slags
intellektuell intuition, och de olika prima facie plikterna är
självevidenta på samma sätt som matematiska axiom. Däremot kan
vi inte a priori eller med säkerhet avgöra vad våra aktuella plikter
är i olika konkreta situationer.
Det kan finnas
genuina konflikter mellan prima facie plikter, men inte mellan
allt taget i beaktande plikter, enligt Ross. Frågan är vad vi
bör göra om vi befinner oss i en situation där olika prima facie
plikter pekar i olika riktning. Vad har vi för aktuell plikt i
en sådan situation? Enligt Ross finns det inga absoluta regler
för hur de olika prima facie plikterna skall viktas. Allmänt gäller
det emellertid att vi bör studera situationen noga och försöka
avgöra vilka olika moraliskt relevanta egenskaper olika möjliga
handlingar har. Det kan finnas en prima facie plikt som är viktigare
än de andra. Ofta kan de olika prima facie plikterna viktas på
följande sätt. Plikten att inte skada andra väger tyngst, därefter
följer trohets- och gottgörelseplikter, samt tacksamhetsplikter.
Den minst stringenta principen är ofta att producera så mycket
gott som möjligt.
Det här innebär
t.ex. att om man måste välja mellan att inte skada en viss person
och hålla ett löfte, så bör man ofta välja att inte skada denna
person. Om man måste välja mellan att hålla ett löfte eller göra
något som är njutbart för någon annan, så bör man ofta välja att
hålla sitt löfte. Om man måste välja mellan att gottgöra en viss
person som man har behandlat orätt eller att göra något som är
njutbart för någon annan, så bör man ofta välja att gottgöra den
förra. Osv.
Det goda och värdefulla
Ordet "god" kan användas i flera olika betydelser enligt Ross.
Det kan användas som ett attribut, som i uttrycken "en god läkare"
och "en god bok", och det kan användas som ett predikat, som i
den öppna satsen "x är god". I sin attributiva betydelse, tycks
"god" kunna säga ungefär detsamma som "framgångsrik", "effektiv",
"'bättre' än genomsnittet", "exemplarisk", "användbar (för något
syfte)", eller "moraliskt excellent". Även i sin predikativa mening,
tycks "god" kunna betyda olika saker, t.ex. "god i sitt slag",
"användbar (för något ändamål)", och "njutbar".
Vi bör också
skilja mellan flera olika former av godhet, såsom instrumentell
godhet, intrinsikal godhet, och ultimat godhet. Något är instrumentellt
gott om och endast om det är ett medel till någonting som är gott,
och något är intrinsikalt gott om och endast om det är gott oberoende
av vilka resultat det producerar. Ibland sägs det att om någonting
är intrinsikalt gott, så skulle det vara gott även om ingenting
annat existerade. Någonting är ultimat (eller helt och hållet)
gott (gott för sin egen skull) om och endast om det är intrinsikalt
gott och det antingen inte har några delar alls eller alla delar
är intrinsikalt goda.
Intrinsikal
godhet är en enkel, icke-relationell egenskap enligt Ross. Han
kritiserar olika försök att definiera "(intrinsikalt) god" och
"(intrinsikalt) gott". Vi kan t.ex. inte säga att någonting är
(intrinsikalt) gott om och endast om det är ett objekt för någons
intresse.
Även om vi
inte kan definiera vad vi menar med (intrinsikal) godhet, så kan
vi ha kunskap om vad som är och vad som inte är (intrinsikalt)
gott. Vad är då (intrinsikalt) gott enligt Ross? Vad är (intrinsikalt)
värdefullt? Även med avseende på vad som är (intrinsikalt) gott
är Ross pluralist. Han nämner tre "enkla" (intrinsikala) värden:
njutning, kunskap (intelligens, och även i en lägre grad riktig
åsikt) och dygd (dygdiga handlingar och dispositioner). Dessutom
menar han att det är bra om lyckan är rättvist fördelad, dvs.
om den är fördelad i enlighet med förtjänst. Detta är en form
av "komplex" (intrinsikal) godhet. Om man kan förbättra andras
situation med avseende på njutning, kunskap eller dygd, så har
man en prima facie plikt att göra det. Om man kan förbättra sin
egen situation med avseende på kunskap eller dygd, så har man
en prima facie plikt att göra det. Men, som vi redan har påpekat,
är Ross teori inte en renodlad form av konsekvensetik. Det är
inte alltid faktiskt rätt att maximera mängden värde i världen
enligt honom, även om vi har en prima facie plikt att skapa så
mycket intrinsikalt goda ting som möjligt.
Ross menar
att det är svårt att avgöra hur de olika värdena förhåller sig
till varandra. Han är emellertid benägen att tro att dygden är
oändligt mycket mer värd än både njutning och kunskap, och att
kunskapen är mycket mer värde än njutning. Att hävda att dygden
är oändligt mycket mer värd än både njutning och kunskap innebär
att ingen mängd njutning eller kunskap kan väga upp en förlust
i dygd. Även om Ross anser att kunskapen är mycket mer värd än
njutningen, så menar han att det vore paradoxalt att hävda att
en liten mängd kunskap skulle väga tyngre än en mycket stor förlust
av njutning.
I praktiken
innebär detta att om vi måste välja mellan att bli mer dygdiga
och att lära oss någonting, så bör vi ofta välja att bli mer dygdiga.
Och om vi måste välja mellan att lära oss någonting och att uppleva
njutning, så bör vi ofta välja att lära oss någonting. Självklart
gäller det också att om vi måste välja mellan att bli mer dygdiga
och att uppleva njutning, så bör vi ofta, kanske alltid, välja
att bli mer dygdiga.
Det moraliskt goda
Ross skiljer mellan handlingar som är (moraliskt) riktiga (rätta)
och handlingar som är moraliskt goda. En moraliskt god handling
behöver inte vara riktig, och en riktig handling behöver inte
vara moraliskt god. En moraliskt riktig handling är riktig i kraft
av denna handlings natur, inte i kraft av de motiv som ligger
bakom den. Godheten hos en moraliskt god handling beror emellertid
på motivationen bakom handlingen.
Handlingar
som har sitt upphov i en önskan att göra det rätta eller skapa
något gott eller producera någon njutning eller hindra någon smärta
för någon annan är moraliskt goda enligt Ross. Den högsta formen
av moralisk godhet är önskan att göra sin plikt.
Daniel Rönnedal
2017
Till
toppen
|