Peirce,
Charles Sanders 1839-1914
Biografi
Amerikansk filosof, logiker, fysiker och kemist. Son till en matematik-
och astronomiprofessor vid Harvard. Studerade vid Harvard. Efter
bl.a. kemistutbildning 1863 började han arbeta som kemist vid
Harvard och som fysiker vid det amerikanska kust- och lantmäteriet.
I början av 1870-talet deltog han i en filosofisk diskussionsklubb,
som han hade varit med att skapa. Flera framstående vetenskapsmän
och filosofer deltog i klubben, däribland Wiliam James, som också
var nära vän med Peirce. 1879-1884 innehade han en tjänst som
lektor i logik vid Johns Hopkins-universitetet i Baltimore, där
han bl.a hade Royce, Dewey och Vebleu som elever. Peirce avskedades
kort efter det att han skilts från sin första hustru Melusina
Fay, sannolikt till stor del p.g.a. att han redan innan skilsmässan
hade haft en affär med fransyskan Juliette Froissey, någonting
som uppfattades som en skandal. Sedermera förlorade han även sin
anställning vid kust- och lantmäteriet och han innehade aldrig
någon mer akademisk tjänst efter detta, utan tvingades livnära
sig på att hålla föredrag och skriva artiklar till tidskrifter
och uppslagsverk. 1890 erhöll han ett arv och drog sig tillsammans
med Juliette tillbaka till lantegendomen Arisbe i Milford, Pennsylvania,
där han bodde fram till sin död 1914. Peirce dog i cancer. Peirce
blev aldrig färdig med något större verk, utan hans filosofi finns
samlad i ett stort antal artiklar, delvis utgivna efter hans död.
Bland artiklarna märks bl.a. "Questions Concerning Certain Faculties
Claimed for Man" Journal of Speculative Philosophy 1868 (Sju frågor
rörande vissa förmågor som brukar tillskrivas människan), "The
Fixation of Belief" Popular Science Monthly 1877 (Att fixera tro),
"How to Make Our Ideas Clear" Popular Science Monthly 1878 (Hur
våra idéer kan göras klara), "The Architecture of Theories" The
Monist 1891 (Teoriers arkitektur), "The Doctrine of Necessity
Examined" The Monist 1892 (Kritik av Nödvändighetsdoktrinen),
"The Law of Mind" The Monist 1892 (Själslivets lag), "Evolutionary
Love" The Monist 1893 (Evolutionär kärlek), "What Pragmatism is"
the Monist 1905 (Vad pragmatismen är).
Metafysik
Enligt
Peirce så existerar det en verklighet som är oberoende av människor
och människors tänkande, :"det verkliga [är]... det vars egenskaper
är oberoende av vad någon tänker att de är." Verkligheten är likväl
nära sammankopplad med vår kunskap om den och de begrepp som vi
använder för att beskriva den. Att tala om en verklighet som det
i princip är omöjligt att få kunskap om är meningslöst. Peirces
metafysik kan tolkas som en form av realism, själv talar han ibland
om objektiv idealism. Med det menar han att medvetandet eller
anden i någon mening föregår materian eller det fysiska. Den psykiska
lagen är primär, den fysiska avledd :"materien är ande som försvagats
genom att ingrodda vanor blivit till fysiska lagar."
En central
aspekt av Peirces metafysik är hans begrepp Förstahet, Andrahet
och Tredjehet, vilka återfinns i varje logisk teori. Den triadiska
struktur som begreppen ger uttryck för återkommer också inom andra
områden av Peirces filosofi. De tre begreppen har motsvarigheter
i Peirces logik, teckenlära, kunskapsteori, evolutionslära och
lära om själen.
"Förstahet
är begreppet för varat eller existerandet såsom oberoende av allting
annat. Andraheten är begreppet för varat såsom relaterat till
eller reagerande på någonting annat. Tredjeheten är begreppet
för den förmedling varigenom ett första och ett andra bringas
i relation till varandra....
Ifall tingens
ursprung betraktas i sig självt och såsom icke ledande till någonting,
innehåller det förstahetens idé; tingens ändamål innehåller Andrahetens
idé, och förmedlingsprocessen däremellan innehåller Tredjehetens
idé.
En filosofi
som lägger stor vikt vid idén om det Ena är som regel en dualistisk
filosofi, där Andrahetens begrepp ägnas överdrivet stor uppmärksamhet.
Ty detta Ena inbegriper visserligen Förstahetens idé, men det
är alltid det andra i förhållande till en mångfald som icke är
ett.
Eftersom variation
är slumpmässighet och slumpmässigheten innebär förnekelse av varje
Andrahet, så utgöres den viktigaste komponenten i idén om de Många
av begreppet förstahet.
Inom psykologin
är Känsla Första, Reaktionsförnimmelser Andra, allmänbegrepp Tredje
eller förmedling. Inom biologin är idén om lekfulla avvikelser
Första, ärftlighet Andra, och den process, varigenom tillfälligheter
fixeras, Tredje. Slumpen, tillfälligheten är Första, Lagen är
Andra, tendensen till vanebildning Tredje. Själsliv är Första,
Materia är Andra, Evolution är Tredje."
Logik
Enligt
Peirce finns det tre olika typer av logiska slutledningar: deduktion,
induktion och abduktion, vilka utgör vetenskapens grundläggande
metoder att inhämta och strukturera kunskap.
Deduktionen
är den enda slutledningsform som normalt betraktas som giltig.
En deduktiv slutledning är en slutledning där slutsatsen följer
med nödvändighet ur premisserna, om premisserna är sanna, så måste
också slutledningen vara sann. Deduktiva slutledningar används
för att klargöra logiska relationer mellan premisser och slutsats
och för att härleda konsekvenser ur hypoteser, men kan aldrig
ge oss någon ny kunskap.
Induktionen
kan användas för att kontrollera en hypotes genom att konfrontera
dess konsekvenser med erfarenheten. Induktionen innehåller en
frekvenskvot och är ett sätt att sluta sig till det allmänna från
det enskilda.
Abduktionen
är operationen att anta en förklarande hypotes och intar en särställning
i Peirces filosofi. Den har följande form:
"Ett överraskande
faktum, C, observeras;
men om A vore sant, så skulle det vara en självklarhet;
följaktligen finns det skäl att anta att A är sant."
Abduktionen
är därmed framför allt den operation som kan ge oss ny kunskap.
Slutsatsen följer dock inte med nödvändighet ur premisserna, utan
har snarare karaktären av en felbar hypotes, eller en rimlig gissning.
Abduktionen
som slutledningsform är nära sammankopplad med Peirces pragmatism
(se nedan).
Pragmatism
Peirce
är kanske mest känd för sin pragmatism (senare benämnd pragmaticism
för att skilja den från andra formuleringar av pragmatismen).
Peirce omtalar pragmatismen som en logisk princip, regel eller
maxim och det är uppenbart att den intar en central ställning
i hans filosofi. Så här formulerar han principen: "tänk efter
vilka verkningar som möjligen kan ha praktisk betydelse och som
vi anser att objektet för vår uppfattning har. Då utgör vår uppfattning
om dessa verkningar hela vårt begrepp om objektet i fråga." En
annan formulering lyder: "Att besinna vilka de praktiska verkningarna
är, vilka vi anser kunna framkallas genom objektet för vårt begrepp.
Begreppet för alla dessa verkningar är den fullständiga bestämningen
av objektet i fråga."
Den pragmatiska
principen kan belysas utifrån Peirces teorier om tänkandets och
forskningens syfte och trons och tvivlets natur. Tänkandets och
forskningens enda syfte är att skingra tvivel, vilket är ett tillstånd
av obehag och missbelåtenhet, och att fixera tro, vilket är ett
tillstånd av lugn och belåtenhet. Tron eller övertygelsen har
tre egenskaper: den är medveten, den stillar den irritation som
ett tvivel orsakat och den grundlägger en vana i vår natur. Övertygelser
som inte skiljer sig åt med avseende på vilka vanor de ger upphov
till är i själva verket inte olika övertygelser utan identiska,
även om de kan skilja sig åt med avseende på hur de uttrycks.
"Vi kommer sålunda fram till det handgripliga och praktiska som
roten till varje verklig tankedistinktion, hur subtil den än må
vara; det finns inte någon skillnad hos meningen som är så fin
att den skulle bestå i någonting annat än en möjlig olikhet i
praktiskt handlande."
Vad innebär
då den pragmatiska principen litet mera konkret? Vad menar vi
t.ex. med att kalla en sak hård? Enligt Peirce så menar vi därmed
ingenting annat än att den inte kommer att repas av många andra
substanser. På samma sätt förhåller det sig med tyngd. Att säga
att en kropp är tung betyder helt enkelt att den i frånvaro av
motsatta krafter kommer att falla. Någonting annat menas inte
därmed.
Som ett komplement
till den pragmatiska principen diskuterar Peirce tre "tankeslipande
satser", vilka han menar "vässa[r] eggen på den pragmatiska grundsatsen."
1. Nihil est
in intelluctu quod non prius fuerit in sensu. Ingenting finns
i intellektet som inte dessförinnan har varit i sinnet, dvs. i
varseblivningen. Med "intellectus" menar Peirce vilken föreställning
eller art av kognition som helst. Med "in sensu" menar han ett
perceptuellt omdöme, dvs. ett omdöme i form av varseblivning,
vilket är själva utgångspunkten och den förnämsta principen för
allt tänkande.
2. Perceptuella
omdömen innehåller generella element, såtillvida att man kan härleda
universella satser från dem. Perceptuella omdömen innefattar redan
en tolkning och klassificering. Peirce nämner gestaltväxlingar
som ett exempel på denna sats, fenomenet visar att perceptet redan
är tolkat på det ena eller det andra sättet.
3. Abduktiv
slutledning övergår mjukt i perceptuellt omdöme, utan att någon
skarp demarkationslinje finns däremellan, vilket innebär att perceptuella
omdömen nästan är samma sak som abduktiva omdömen. Den enda skillnaden
mellan dem är att en abduktiv impuls kan ifågasättas och förnekas,
medan detta inte är fallet med det perceptuella omdömet. Skillnaden
är dock inte stor, eftersom vad som idag är ofattbart för oss,
imorgon kan vara fattbart. Därför händer det också att abduktioner
av misstag klassificeras som varseblivningar.
Här kan vi
se hur pragmatismen knyts samman med abduktionslogiken. Pragmatismen
är abduktiv logik och dess grundsats är denna:
"Elementen
i varje begrepp inträder i det logiska tänkandet genom varseblivningens
port och gör sin sorti genom den meningsfulla handlingens port;
och vad det än må vara som inte kan uppvisa giltigt pass vid bägge
dessa portar, så måste det arresteras såsom icke auktoriserat
av förnuftet."
Kunskapsteori
Peirce
är fallibilist och hävdar att all kunskap är felbar och osäker.
Det finns ingen kunskap som är absolut ofelbar. Han menar ändå
att forskningssamfundet i det långa loppet kommer att närma sig
sanningen tack vare samarbete, gemensamma vetenskapliga undersökningar
och kritisk dialog. Sanningen är just resultatet av en oändligt
fortskriden forskningsprocess. "Den åsikt som är ödesbestämd att
bli godtagen i sista omgången av alla forskare är vad vi menar
med sanning och det objekt som representeras i denna åsikt är
det verkliga." Peirce tycks därmed också tänka sig att det kunskapsteoretiska
subjektet snarare är forskningsgemenskapen än den enskilde individen.
Han för in en social dimension i kunskapsprocessen.
Peirce menar
att både empirismen och rationalismen är otillräckliga för att
redogöra för kunskapens natur. All kunskap härrör visserligen
från erfarenheten, som vi har sett, men erfarenheten innehåller
redan generella element.
Huvuddragen
i Peirces kunskapsteori kan sammanfattas i sju punkter som handlar
om människans förmågor.
För det första:
Vi har inte förmågan att, genom ordinär reflektion över någon
kognition samt oberoende av någon som helst föregående kunskap
och utan att resonera utifrån tecken, rätt bedöma om den kognitionen
har bestämts genom någon tidigare kognition eller om den är omedelbart
relaterad till sitt objekt. Med andra ord saknar vi förmåga att
intuitivt skilja intuitioner från andra kognitioner. Med en intuition
menar Peirce en sådan kognition "som icke bestämmes genom någon
föregående kognition om samma objekt och som följaktligen bestämmes
sådan som den är genom något som befinner sig utanför medvetandet"
och är nästan detsamma som "en premiss som själv inte är någon
slutsats".
För det andra:
Vi besitter inte något intuitivt självmedvetande. "Med termen
självmedvetande åsyftas... kunskapen om oss själva; inte blott
och bart någon uppfattning om medvetandets subjektiva villkor,
utan insikt i vårt personliga själv. ...det självmedvetande som
här åsyftas innebär... förtrogenhet med mitt privata själv. Jag
vet... att jag existerar, och inte bara att jaget existerar."
Självmedvetandet måste därmed skiljas från medvetandet i allmänhet
och den rena apperceptionen. Rent generellt argumenterar Peirce
emot olika former av subjektsfilosofi som tar sin utgångspunkt
i subjektet.
För det tredje:
Vi besitter inte intuitiv förmåga att skilja mellan de subjektiva
elementen i olika typer av kognitioner. De subjektiva elementen
är sinnesrörelser hos självet varigenom en kognition blir föreställd
(t.ex. drömmar, fantasier, uttänkande, tro) och måste skiljas
från de objektiva elementen som är det som föreställs eller som
vi är medvetna om. Vi har t.ex. ingen förmåga att intuitivt uppfatta
skillnaden mellan att se en färg och att föreställa oss den (även
om skillnaden givetvis är stor).
För det fjärde:
Vi äger ingen förmåga till introspektion, all vår kännedom om
den inre världen är härledd från iakttagelse av yttre fakta. Med
introspektion menar Peirce "direkt varseblivning av den inre världen,
men inte nödvändigtvis en varseblivning av den såsom inre." Introspektionen
är inte heller nödvändigtvis intuitiv. Peirce vänder sig t.ex.
emot uppfattningen att emotioner enbart skulle vara någonting
inre, varje emotion är en predikation rörande något objekt.
För det femte:
Vi kan inte tänka utan tecken. Allt tänkande måste nödvändigtvis
ske genom tecken. Det här innebär också att tänkandet inte kan
försiggå i en tidpunkt utan måste ha tid på sig, dvs. att varje
tanke måste tolkas inom en annan tanke och rikta sig till någon
annan person.
För det sjätte:
Ett tecken kan inte ha någon mening, ifall det genom sin definition
är ett tecken för någonting som det är absolut omöjligt att få
kunskap om. Vetbarhet och vara är enligt Peirce synonyma begrepp
och metafysiskt sett ett och detsamma. Okunnighet och misstag
kan endast betraktas som korrelativ till verklig kunskap och sanning,
begreppet "icke" i "icke-vetbar" är i själva verket inte något
riktigt begrepp, utan en rent synkategorematisk term. Vi har inget
begrepp om det absolut ovetbara, eftersom ingenting sådant förekommer
i vår erfarenhet och eftersom vi erhåller alla våra föreställningar
genom abstraktioner och kombinationer av kognitioner som först
förekommer i erfarenhetsomdömen.
För det sjunde:
Slutligen finns det ingen kognition som inte bestäms genom någon
tidigare kognition, eftersom den då skulle vara absolut ovetbar,
vilket strider mot antagandet att en kognition existerar blott
i den mån den är känd.
Daniel Rönnedal
1998
Till
toppen
|