Moore,
George Edward 1873-1958
Biografi
Engelsk filosof. Började 1892 studera klassisk filologi i Cambridge,
men övergick senare till filosofi. Lärde under denna tid känna
Russell. Tog examen 1896. 1898 fick han en sexårig anställning
vid Cambridge, efter att ha skrivit en avhandling om Kants etik.
Var tidigt påverkad av de brittiska idealisterna, men argumenterade
senare emot dem. 1903 publicerades "The Refutation of Idealism"
och Principia Ethica. Från 1911 var han föreläsare i Cambridge.
1912 utkom Ethics, 1922 Philosophical Studies (en essäsamling)
och 1925 A Defense of Common Sense. 1925-39 var han professor
i Cambridge. 1953 utgavs Some Main Problems of Philosophy, som
var en föreläsningsserie från 1910-11. Moore var också redaktör
för tidskriften Mind 1921-47.
Kunskapsteori
Moore
intar en common sense attityd inom kunskapsteorin. Han menar att
våra vardagliga antaganden i stort sett är riktiga. Om en filosofisk
trosföreställning strider mot grundläggande common sense uppfattningar,
så vet vi att den måste vara falsk, oavsett hur väl etablerad
den är.
Moore försöker
inte ge någon definition av vilka trosföreställningar som ingår
i common sense, kanske menar han att det är omöjligt att exakt
avgränsa våra vardagliga uppfattningar från våra övriga trosföreställningar.
Han nämner dock ett antal truismer som exempel på common sense
uppfattningar. Han menar t.ex. att vi med säkerhet vet att vi
har kroppar som föddes vid en bestämd tidpunkt i det förflutna
och som alltsedan dess har befunnit sig nära jordens yta, att
vi är mänskliga varelser som har haft många olika upplevelser
av många olika slag, att många andra mänskliga kroppar som levt
på jorden har tillhört människor som haft många olika upplevelser
av olika slag och att det existerar många andra föremål som har
form och storlek i tre dimensioner.
Moore använder
denna common sense filosofi för att argumentera emot olika skeptiska
uppfattningar, uppfattningar som hävdar att vi t.ex. inte kan
veta att de uppräknade truismerna är sanna. Ofta tycks han acceptera
common sense filosofin och förkasta skepticismen utan argument,
men kanske kan man urskilja bl.a. följande skäl för hans uppfattning.
Moore menar
att skeptikern i någon mening är självmotsägande eller inkoherent.
Han menar t.ex. att skeptikern inte kan argumentera för sin slutsats
utan att anta att han har kunskap om de premisser som han använder
sig av i sina skeptiska argument.
Låt oss undersöka
påståendet att materiella ting inte existerar och påståendet att
vi vet att materiella föremål inte existerar.
Påståendet
att materiella ting inte existerar är i någon mening självmotsägande,
eftersom det måste hävdas av en person. Men en person är en varelse
med en kropp, vilket innebär att påståendet för att kunna hävdas,
måste vara falskt.
På liknande
sätt förhåller det sig med påståendet att vi vet att det inte
finns materiella kroppar. Det förutsätter att den filosof som
hävdar det vet att det finns andra personer som inte vet att det
finns materiella ting. Men eftersom en person är en varelse med
en kropp, medför detta att filosofen hävdar att han både vet och
inte vet att det finns materiella kroppar.
Sannolikt
menar Moore att detsamma gäller för övriga truismer. Den som förnekar
någon common sense uppfattning gör sig skyldig till en form av
självmotsägelse.
Etik
Enligt
Moore finns det tre väsentliga, etiska frågeställningar, som var
och en svarar mot en del av moralfilosofin. För det första: vad
betyder ordet "god"? för det andra: vad är gott i sig
självt? och för det tredje: vad bör vi göra? Den praktiska etiken
sysslar med den tredje frågan och etiken i huvudsak med den första.
Etiken handlar
i första hand om egenskapen godhet, den egenskap som ordet "god"
eller "gott" refererar till och måste undersöka sanningen hos
alla påståenden som handlar om denna egenskap. Godheten är enligt
Moore enkel och odefinierbar och den kan varken reduceras till,
eller förklaras i termer av någonting annat. Inget försök att
definiera "gott" har lyckats.
Praktisk etik
handlar om vad som är gott som medel, dvs. vilka ting som är relaterade
som orsaker till det som är gott i sig och är därmed en form av
empirisk undersökning. Praktisk etik handlar om vad vi bör göra.
En handling är en plikt om och endast om den åstadkommer mer gott
i världen än varje alternativ handling och Moore kan därmed tolkas
som en teleolog. Han menar att det enbart är handlingens konsekvenser
som är avgörande för dess moraliska värde. I praktiken är det
dock mycket svårt att veta vilket av alla möjliga handlingsalternativ
i en given situation som kommer att leda till att den största
möjliga mängden av det goda realiseras.
För att avgöra
om någonting har ett intrinsikalt värde, dvs. om det är gott i
sig självt, bör man försöka föreställa sig det helt isolerat,
dvs. man bör försöka tänka bort allt annat som existerar, varpå
man bör försöka uppskatta dess värde. Gör man detta är det möjligt
att avgöra om det är gott i sig självt eller inte, dvs. om det
är gott oberoende av allt annat.
Det finns
en stor mängd ting som är intrinsikalt goda eller onda, enligt
Moore. De enklaste av dem är, med undantag för medvetenheten om
smärta, högst komplexa helheter, sammansatta av delar med litet
eller inget värde i sig själva. Alla involverar medvetenhet om
ett objekt, som oftast självt är högst komplext, och nästan alla
involverar också en emotionell attityd till detta objekt. Allt,
utom medvetenheten om smärta, som är gott eller ont i sig är därför
helheter som består av en kognition och en emotion riktad mot
ett objekt. Värdet hos en helhet är inte alltid identiskt med
summan av värdet hos helhetens delar.
Det finns
tre grundläggande former av intrinsikala värden: oblandade goda,
onda och blandade goda. Kärleken till sköna ting eller till goda
personer är oblandat gott. Kärleken till det som är ont eller
fult, hatet till det som är gott eller vackert och medvetenheten
om smärta är ont. Om någonting gott inkluderar något element som
är ont eller fult, är det blandat gott.
Moore kritiserar
också en mängd olika etiska ståndpunkter, främst olika metafysiska
och naturalistiska uppfattningar om moralen. Han diskuterar flera
olika argument emot dessa, och menar att de gör sig skyldiga till
det naturalistiska felslutet.
Hans kritik
riktar sig mot alla teorier som försöker definiera "gott"
i termer av någonting annat. Godheten är en enkel, odefinierbar,
icke-naturlig egenskap. Det här visas genom att frågan "Är godheten
den och den egenskapen?" alltid är en öppen fråga. Det är t.ex.
en helt annan sak att fråga om det goda är det nyttiga än att
fråga om det goda är det goda. Den första frågan är meningsfull
på ett sätt som den andra frågan inte är. Men om "gott" betydde
"nyttig" skulle den inte vara det, den skulle mer likna den andra
frågan. På samma sätt förhåller det sig med alla försök att definiera
"gott" i termer av någonting annat.
Moore är kognitivist,
vilket innebär att han menar att moraliska påståenden är sanna
eller falska. Han är också intuitionist i en viss mening. Etikens
fundamentala principer är självevidenta och kan inte bevisas.
Moraliska
lagar är propositioner som påstår att vissa typer av handlingar
kommer att ha goda effekter.
Daniel Rönnedal
1998, 2000
Till
toppen
|