|
Innehåll
E-post
|
|
Foot,
Philippa R. 1920-2010
Biografi
Philippa
Ruth Foot (född Bosanquet) var en brittisk filosof som föddes
den 3 oktober 1920 i Owston Ferry, Lincolnshire, som dotter till
Ester Cleveland och William Bosanquet. Hon växte upp i Kirkleatham,
i North Yorkshire. Foot studerade filosofi, politik och ekonomi
vid Somerville College, Oxford, där hon tog en examen 1942. Under
andra världskriget arbetade hon som forskare vid Royal Institute
of International Affairs. Hon delade en tid en lägenhet med författaren
och filosofen Iris Murdoch och var bekant med filosofen Elizabeth
Anscombe. År 1945 gifte hon sig med historikern M. R. D. Foot;
flera år senare slutade äktenskapet i skilsmässa. Foot började
undervisa i filosofi vid Somerville 1947. Från 1969 var hon främst
verksam i USA. Under många år fram till sin pensionering 1991
var hon professor i filosofi vid University of California, Los
Angeles. Bland Foots arbeten kan nämnas Moral Beliefs (1958),
The Problem of Abortion and the Doctrine of Double Effect (1967),
Morality As a System of Hypothetical Imperatives (1972), Virtues
and Vices and Other Essays in Moral Philosophy (1978), Natural
Goodness (2001), Moral Dilemmas: And Other Topics in Moral Philosophy
(2002). Många av Foots viktigaste uppsatser är samlade i Virtues
and Vices och Moral Dilemmas. Foot dog den 3 oktober 2010.
Metaetik
Foot
verkar inom metaetiken vilja försvara någon form av naturalism.
Hon är kritisk mot de som menar att det finns ett gap mellan fakta
och värden och att man aldrig kan sluta sig till några moraliska
satser ur deskriptiva satser. Hon är kritisk också mot olika former
av non-kognitivism, t.ex. emotivismen och preskriptivismen.
Enligt emotivismen
används moraliska satser inte för att påstå att något är sant
eller falskt utan för att uttrycka våra känslor. Att säga att
rättvisa är en dygd är ungefär detsamma som att säga "Hurra för
rättvisa!". Enligt preskriptivismen är moraliska satser ett slags
imperativ snarare än ett slags påståendesatser. "Du bör inte ljuga"
betyder ungefär samma sak som "Ljug inte!". Moraliska satser uttrycker
attityder eller inställningar snarare än trosföreställningar.
Men om non-kognitivismen vore sann, så skulle i princip vilka
handlingar som helst kunna vara goda, vilket är absurt enligt
Foot. Handlingen att knäppa händerna tre gånger i timmen skulle
t.ex. kunna vara god. Alltså är non-kognitivismen inte sann.
Vi kan, enligt
Foot, inte med rätta anse att vilka objekt som helst är goda.
Moraliska trosföreställningar liknar t.ex. trosföreställningen
att någonting är farligt. Endast ting som är skadliga för oss
är farliga. Och huruvida någonting är skadligt eller inte för
oss är ett objektivt faktum. Därför kan vi inte anta att vilka
ting som helst är farliga bara därför att de framkallar vissa
känslor eller attityder. Det råder en "intern relation" mellan
tanken att något är skadligt och denna tankes objekt. På liknande
sätt är det ett objektivt faktum att vi i allmänhet behöver dygder
såsom mod och måttfullhet för att kunna leva goda liv och uppfylla
våra önskningar. Moraliska satser kan alltså vara sanna eller
falska och de används inte bara för att uttrycka våra känslor
eller attityder.
Etik
Foot
är en s.k. dygdetiker: "en sund moralfilosofi bör starta med en
teori om dygderna och lasterna". Hon fokuserar mer på goda karaktärsdrag
än på enskilda handlingar och regler och moraliska plikter. Dygderna,
t.ex. vishet, rättvisa, måttfullhet, mod, kärlek och hopp, är
karaktärsdrag som vi behöver för att leva väl. Moral handlar om
vad som är nyttigt och skadligt, om vad som av naturen är gynnsamt
eller ogynnsamt för oss, och om vad vi behöver för att leva ett
gott liv. Dygderna är kopplade till viljan och de handlar om sådant
som är svårt att göra. Om det aldrig vore besvärligt för oss att
vara måttfulla, så skulle måttfullhet inte vara en dygd. Om vi
aldrig vore rädda för att göra det rätta, så skulle mod inte vara
en dygd. Att dygderna är kopplade till viljan innebär att det
är viljan snarare än t.ex. kroppen eller intellektet som är god
hos en dygdig människa. Dygderna behövs därför att den mänskliga
naturen, våra känslor och begär, ibland riskerar att leda oss
i fel riktning. De är nyttiga inte bara för andra utan också för
oss själva.
Foot
medger att vishet kan betraktas som är en intellektuell och inte
en moralisk dygd. Men visheten har ändå flera kopplingar till
viljan. Visheten innefattar kunskapen om vad som är värdefullt
och vad som är trivialt och kunskap om medlen till det som är
värdefullt.
Det
är enligt Foot uppenbart att vi behöver mod och måttfullhet för
att leva goda liv. Men det är inte på samma sätt uppenbart att
vi behöver vara rättvisa. Så är rättvisa en dygd? Och varför skall
man vara rättvis? Frågorna är meningsfulla och det är inte självklart
hur de bör besvaras. Om det skulle vara sant att det inte ligger
i individens eget intresse att vara rättvis, så skulle vi inte
ha några goda (objektiva) skäl att vara rättvisa. Men Foot menar
att det ligger i individens eget intresse. Det är nästan omöjligt
att vara orättvis och leva ett gott liv. Man skulle inte kunna
samarbeta med andra, eftersom de inte skulle lita på en. Man skulle
vara tvungen att försöka dölja sin sanna natur, det skulle vara
kostsamt och man skulle ständigt behöva vara rädd för att avslöjas.
Om du behandlar andra rättvist kommer de i regel att behandla
dig rättvist. Det kan finnas enskilda situationer då det lönar
sig att vara orättvis, men i allmänhet och i det långa loppet
tjänar individen själv på att vara rättvis. Rättvisa är därför
en dygd och det goda, det dygdiga, det förnuftiga och det lyckliga
livet är i någon mening ett och samma liv.
Daniel Rönnedal
2013.
Till
toppen
|