Anscombe,
G. E. M. 1919-2001
Biografi
Gertrude Elizabeth Margaret Anscombe föddes i Limerick, Irland,
den 18 mars 1919, som dotter till Allen Wells Anscombe och Gertrude
Elizabeth Anscombe (född Thomas). Vid tiden för hennes födelse
tjänstgjorde hennes far i den brittiska armén. Familjen återvände
senare till England där fadern återupptog en karriär inom utbildningsväsendet.
Anscombe studerade i Oxford där hon tog en examen 1941. 1942 flyttade
hon till Cambridge och 1946 fick hon ett forskningsstipendium
vid Somerville College i Oxford. Mellan 1970 och 1986 var hon
professor i filosofi i Cambridge, på Wittgensteins gamla professur.
Anscombe träffade filosofen Peter Geach i Oxford 1938. År 1941
gifte de sig. Paret fick tre söner och fyra döttrar. Anscombe
var lärjunge till och nära vän med filosofen Ludwig Wittgenstein.
Efter Wittgensteins död utsågs Anscombe tillsammans med Georg
Henrik von Wright till Wittgensteins litteräre testamentsexekutor.
Anscombe översatte Wittgensteins Filosofiska Undersökningar (1953),
och skrev en introduktion till Tractatus (1959). Hon bidrog även
till att publicera Wittgensteins senare arbeten, t.ex. Zettel,
och översatte ett antal av hans andra verk. Anscombe omvändes
till den romerska katolicismen redan som tonåring och tycks ha
hållit fast vid sin tro livet ut. Bland Anscombs arbeten kan bl.a.
följande nämnas: Intention (1957), Modern Moral Philosophy (1958),
och Causality and Determination (1971). Anscombs viktigaste uppsatser
finns samlade i följande volymer: From Parmenides to Wittgenstein
(The Collected Philosophical Papers of G. E. M. Anscombe, Volume
1) (1981), Metaphysics and the Philosophy of Mind (The Collected
Philosophical Papers of G. E. M. Anscombe, Volume 2) (1981), Ethics,
Religion and Politics (The Collected Philosophical Papers of G.
E. M. Anscombe, Volume 3) (1981), Human Life, Action, and Ethics
(St. Andrews Studies in Philosophy and Public Affairs, Volume
IV) (2005). Anscombe dog i Cambridge den 5 januari 2001.
Kausalitet
Kausalitetsrelationen
är en nödvändig relation och det råder en konstant förbindelse
mellan orsaker och verkningar. Det är i alla fall två satser som
ofta hävdas eller antas i diskussioner om kausalitetsbegreppet.
Att kausalitetsrelationen är nödvändig innebär att A orsakar B
endast om det är nödvändigt att B inträffar om A inträffar. Att
det råder en konstant förbindelse mellan orsaker och verkningar
innebär att A orsakar B endast om alla händelser av typ A alltid
åtföljs av händelser av typ B. Detta gäller åtminstone i de situationer
där det inte finns någon motverkande orsak. Anscombe ifrågasätter
dessa klassiska antaganden. Det finns enligt henne orsaksrelationer
som inte är nödvändiga. Det är möjligt att A orsakar B trots att
det inte är nödvändigt att B inträffar om A inträffar.
Följande scenario
är ett exempel på en icke-nödvändig orsak. En bomb är kopplad
till en Geigermätare. Bomben kommer att detonera om mätaren visar
ett visst resultat. Huruvida den kommer att göra det eller inte
är inte determinerat, för mätaren är placerade nära ett radioaktivt
material som gör att det är möjligt att den kommer att visa detta
resultat och att det är möjligt att den inte kommer att göra det.
Om bomben detonerar, kan vi likväl säga att denna händelse orsakades
av Geigermätarens utslag.
En annan vanlig
uppfattning om kausala relationer är att man inte kan observera
kausala relationer i enskilda fall. Anscombe ifrågasätter även
denna uppfattning. Vi kan ofta observera sådana relationer i enskilda
fall, t.ex. att någon drack upp ett glas mjölk, att hunden gav
ifrån sig ett konstigt ljud, eller att ett ting gick sönder.
Intention eller avsikt
Anscombe
är intresserad av vad vi menar med ordet "intention" eller "avsikt".
Enligt Anscombe förekommer detta ord i åtminstone tre olika typer
av konstruktioner. För det första kan vi tala om intentioner eller
avsikter; för det andra kan vi tala om avsiktligt handlande; och
för det tredje kan vi tala om med vilken avsikt vi gör någonting.
När
vi säger att vi skall göra någonting så kan det antingen vara
en förutsägelse eller ett uttryck för en intention. Ofta är det
ett uttryck för en intention. Om någon t.ex. säger att hon skall
ta en promenad imorgon, så tolkar vi det vanligtvis som att hon
avser att ta en promenad, och inte som att hon gör en förutsägelse
om vad hon kommer att göra imorgon. Om någon däremot säger att
hon kommer att bli sjuk imorgon, så tolkar vi det i regel som
en förutsägelse. Att ta en promenad är en avsiktlig handling,
men att bli sjuk är det inte.
Vad
kännetecknar en avsiktlig handling? Ett kännetecken är att frågan
"Varför?" i en särskild mening kan appliceras på sådana handlingar.
Svaret ger ett skäl för handling. Frågan "Varför skall du ta en
promenad imorgon?" är meningsfull på ett annat sätt än "Varför
skall du bli sjuk imorgon?". Svaret på den första frågan skulle
t.ex. kunna vara: "Därför att det är bra för hälsan". Skäl för
handlingar är inte detsamma som orsaker, enligt Anscombe. Det
är en stor skillnad mellan att råka slå ned en kaffekopp från
bordet och att avsiktligt göra det.
En
handling kan ha många olika beskrivningar. En handling kan vara
avsiktlig under vissa beskrivningar men inte under andra. Handlingen
att såga en planka kan också beskrivas som handlingen att föra
oväsen. Men avsikten med handlingen behöver inte vara att föra
oväsen. Detta kan ha vissa moralfilosofiska implikationer eftersom
det i första hand är avsiktliga handlingar som brukar tillskrivas
moraliska egenskaper enligt Anscombe.
Etik
Anscombe är kritisk till flera olika moderna etiska teorier, däribland
utilitarismen, Kantiansk pliktetik och olika former av kontraktsteorier.
Ett generellt
problem med alla dessa teorier är att de bygger på en legalistisk
syn på moralen. De handlar om vad som är en moralisk plikt och
vad som inte är en moralisk plikt, om vad som är moraliskt rätt
och fel. De tycks förutsätta att det finns någon som förbjuder,
påbjuder och tillåter olika typer av handlingar. Historiskt sett
har de sitt ursprung i en religiös världsbild där moraliska normer
antas ha sin grund i gudomliga befallningar. Utan denna grund
blir hela detta språkbruk meningslöst.
Enligt utilitarismen
bestäms en handlings moraliska värde enbart av dess konsekvenser.
En handling är en moralisk plikt om och endast om den har bättre
konsekvenser än varje alternativ; en handling är moraliskt riktigt
om och endast om den har minst lika bra konsekvenser som varje
alternativ; och en handling är moraliskt förbjuden om och endast
om den inte är moraliskt riktig. Hedonistiska utilitarister menar
att det enda som har positivt värde är lycka eller njutning och
att det enda som har negativt värde är lidande eller smärta. Detta
medför att det skulle kunna vara moraliskt riktigt att straffa
eller döda oskyldiga människor, något Anscombe anser är absurt.
Det finns enligt Anscombe vissa handlingar som är moraliskt förkastliga
oavsett konsekvenserna: ändamålen helgar inte medlen, enligt henne.
Utilitarismen är därför inte en tillfredsställande teori. Den
tar inte heller hänsyn till att det kan finnas bakåtblickande
skäl och det är oklart vad som egentligen menas med "lycka" eller
"njutning".
Den Kantianska
pliktetiken bygger på idén att varje individ är en lagstiftare
för sig själv. Vi skapar så att säga själva våra egna lagar och
vi väljer om vi skall följa dem eller inte. Om lagarna är
konsistenta och universaliserbara är de moraliska. Enligt
Kant bör vi göra det rätta för det rättas skull och vi bör handla
av plikt, inte endast i enlighet med plikten. Men denna idé är
inkoherent enligt Anscombe. Vi stiftar inte lagar för oss själva
på detta sätt. Lagstiftaren måste alltid ha en överlägsen makt
- annars kan vi inte tala om "lagstiftning". Kantianer bortser
ofta från att en handling kan beskrivas på många olika sätt. En
lögn är inte bara en "lögn" utan också en "lögn i de och de omständigheterna".
Regeln om universaliserbara maximer är oanvändbar om vi inte först
har stipulerat vad som skall räknas som en relevant beskrivning
av en handling för att kunna konstruera en maxim för den.
Enligt olika
kontraktsteorier bygger moralen på ett kontrakt mellan människor.
Vi kommer överens om att följa vissa lagar och regler därför att
det gynnar alla. Jag går t.ex. med på att inte stjäla från dig
i utbyte mot att du inte stjäl från mig. Men ett kontrakt är endast
giltigt om man ingår det medvetet och frivilligt och vi har aldrig
ingått något moraliskt kontrakt medvetet och frivilligt. Ingen
etisk kontraktsteori är därför rimlig enligt Anscombe.
De populäraste
moderna etiska teorierna är därmed inte tillfredsställande enligt
Anscombe. Det är emellertid inte helt klart vad man bör anta i
deras ställe. Anscombe tycks mena att det för närvarande inte
finns något acceptabelt alternativ, samtidigt som hon tycks förespråka
en återgång till någon form av dygdetik av det slag som Aristoteles
omfattar. Vi bör, om möjligt, ge upp talet om moraliska plikter
o.dyl. och fokusera mer på vad som kännetecknar en dygd och en
dygdig människa och vad som behövs för att leva ett blomstrande
liv, än på konsekvenserna av enskilda handlingar och olika moraliska
regler och lagar. Klart är att hon menar att en tillfredsställande
etik måste bygga på en adekvat filosofisk psykologi, där man klargör
begrepp såsom intention, behov, begär, njutning, handling, den
mänskliga naturen, dygd, mänsklig blomstring etc.
Daniel Rönnedal
2013.
Till
toppen
|